بررسی بیماری دیابت نوع ۲ [قسمت اول]

همه‌ی افراد حداقل یک‌بار نام دیابت را شنیده‌اند؛ اما ممکن است هیچ اطلاعی از گونه‌ها، ویژگی‌ها و عوارض این بیماری نداشته باشند

همه‌ی افراد حداقل یک‌بار نام دیابت را شنیده‌اند؛ اما ممکن است هیچ اطلاعی از گونه‌ها، ویژگی‌ها و عوارض این بیماری نداشته باشند. به‌علاوه ممکن است آن را به‌سادگی دستکم بگیرند. این افراد سخت در اشتباه‌اند. اگرچه دیابت ممکن است با علائم به‌ظاهر خاموشی به سراغ قربانی خود بیاید، اما در صورت عدم مراقبت از سوی بیمار می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به او وارد کند. با بنیتا همراه شوید تا دیابت نوع 2 را بهتر بشناسید.

دیابت چیست؟

زمانی که شما به این بیماری مبتلا می‌شوید،  بدن شما در تبدیل کربوهیدرات‌های موجود در غذا به انرژی دچار ضعف می‌شود. درنتیجه سطح قند موجود در خون شما افزایش می‌یابد. دیابت در طول زمان موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر بیماری قلبی، نابینایی، آسیب اندام‌ها و اعصاب و سایر بیماری‌های جدی می‌شود. این بیماری به افراد در تمامی سنین حمله‌ور شده و علائم اولیه آن بسیار خفیف است. تقریباً یک نفر از سه نفر مبتلا به دیابت، از بیماری خود خبر ندارد.

در ابتدا چگونه متوجه این بیماری می‌شوید؟

دیابت نوع 2 اغلب و در ابتدا هیچ نشانه‌ی محسوسی از خود بروز نمی‌کند؛ اما اولین علائم این بیماری می‌تواند تشنگی بیش‌ازحد باشد. از نشانه‌های دیگر این بیماری می‌توان به خشکی دهان، افزایش اشتها، تکرر ادرار و کاهش و یا افزایش غیرطبیعی وزن اشاره کرد.

علائم بعدی

سطح قند خون فرد بیشتر شده، او ممکن است با سایر مشکلات نظیر سردرد، تاری دید و خستگی روبرو شود.

نشانه‌هایی از مشکلات جدی

در بسیاری از موارد، دیابت نوع 2 تا زمانی که عوارض جدی آن بر سلامت فرد تأثیر نگذارد شناسایی نمی‌شود. برخی از علائم هشداردهنده شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کندی در روند بهبود زخم‌ها و جراحات
  • عفونت‌های مکرر ادراری و روده‌ای فرد
  • خارش پوست، به‌خصوص در اطراف کشاله‌ی ران

تأثیر دیابت بر زندگی جنسی فرد

دیابت می‌تواند موجب آسیب رگ‌های خونی و اعصاب ناحیه‌ی اندام تناسلی فرد شود. این اتفاق می‌تواند منجر به کاهش میل جنسی و سخت شدن عمل ارگاسم برای وی گردد. زنان نیز در معرض خشکی واژن قرار می‌گیرند. حدود یک نفر از سه نفر انسان دیابتی با برخی از مشکلات جنسی روبرو خواهد شد. بین 35 تا 70 درصد از مردان مبتلا به دیابت حداقل سطحی از عدم میل جنسی در زندگی را تجربه کرده‌اند.

فاکتورهای قابل‌کنترل خطر

برخی از عادات سلامتی و بیماری‌های مرتبط با شیوه‌ی زندگی ما می‌توانند شانس ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهند:

  • چاقی، به‌خصوص در اطراف کمر
  • شیوه‌ی زندگی پشت‌میزنشینی
  • کشیدن سیگار
  • خوردن زیاد گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده، محصولات لبنی پرچرب و شیرینیجات
  • داشتن کلسترول بد و تری‌گلیسیرید

فاکتورهای غیرقابل‌کنترل خطر

برخی دیگر از عوامل از کنترل شما خارج هستند:

  • نژاد یا قومیت: اسپانیایی‌ها، آمریکایی آفریقایی‌تبارها، آمریکایی‌های بومی و آسیایی‌ها بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند.
  • سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به این بیماری:‌ داشتن والدین (یکی از آن‌ها) و خواهر و برادر مبتلا به دیابت، شانس ابتلای شما را افزایش می‌دهد.
  • سن: افراد با سن 45 سال و بالاتر از آن با خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 روبرو هستند.

فاکتورهای خطر برای زنان

زنان در صورت داشتن نشانه‌های پیش رو با احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 مواجه هستند:

  • داشتن دیابت موقتی به هنگام بارداری
  • زایمان کودکی با وزن بیش از 4 کیلوگرم
  • داشتن سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

انسولین چگونه کار می‌کند؟

در بدن یک فرد سالم، انسولین غذا را به انرژی تبدیل می‌کند. معده‌ی شما نیز کربوهیدرات‌ها را به قند تجزیه می‌کند. آن‌ها وارد جریان خون شده، لوزالمعده را به ترشح هورمون انسولین به میزان کافی وامی‌دارند. این کار به سلول‌های شما کمک می‌کند تا از قند به‌عنوان سوخت استفاده کنند.

مشکلات سوخت‌وساز بدن

در دیابت نوع 2، سلول‌های بدن فرد بیمار نمی‌توانند از قند به‌درستی استفاده کنند. به این معنی که مقدار زیادی از قند در خون باقی می‌ماند. اگر فرد دارای بیماری موسوم به «مقاومت در برابر انسولین» باشد، بدن او هورمون ترشح می‌کند، اما سلول‌های او نمی‌توانند از این هورمون استفاده کرده و یا آن‌طور که باید به آن واکنش نشان دهند. اگر شما مدتی است که به دیابت نوع 2 مبتلا شده‌اید، اما درمان آن را آغاز نکرده‌اید، لوزالمعده‌ی شما انسولین کمتری تولید خواهد کرد. همان‌طور که در تصویر (سمت چپ) می‌بینید، در حالت عادی و نرمال، گلوکز جذب بدن می‌شود، اما در شرایط مقاومت بدن در برابر انسولین (تصویر سمت راست)، گلوکز در داخل خون باقی می‌ماند.

ادامه دارد ...


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان