انسان‌های موفق چگونه مشکلات خود را حل می‌کنند؟

انجام کارها بر اساس یک رویکرد منظم٬ شما را از نگرانی درآورده و باعث ثبات در آن‌ها می‌شود

انجام کارها بر اساس یک رویکرد منظم٬ شما را از نگرانی درآورده و باعث ثبات در آن‌ها می‌شود. از زمانی که شما یک قرار ملاقات مهم دارید و چرخ ماشینتان پنچر می‌شود گرفته تا پرداخت قبض‌های منزل و یا حتی گرفتن تصمیمی در محیط کار٬ همه‌ی ما مشکلاتی در زندگی داریم که باید به حل آن‌ها بپردازیم. با بنیتا همراه باشید تا به شما راهکاری مفید در این رابطه معرفی کنیم.

بیشتر افراد از مشکلاتشان فرار می‌کنند یا در زمان روبرو شدن با آن‌ها وحشت‌زده می‌شوند. ممکن است علتش این باشد که آن‌ها روش خاصی برای مواجه شدن با چالش‌های زندگی ندارند. بزرگ‌ترین مزیت این ‌که شما برای حل مشکلاتتان از روش خاصی پیروی کنید این است که باعث می‌شود به عنوان یک ناظر بی‌طرف به این مسائل نگاه می‌‌کنید سپس می‌توانید در جهتی گام بردارید که در نهایت به نتیجه‌ی دلخواهتان برسید.

در ادامه به شما مراحلی را معرفی می‌کنیم که تقریباً برای حل تمامی مشکلات خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. چرا که به جای پرداختن به جزئیات، بر روی اصول کلی تمام مشکلات تمرکز دارد تا شما بتوانید بهترین راه‌حل را بیابید. البته بسته به موقعیت، ممکن است بتوانید برخی مراحل را حذف کنید. اما ترجیحا سعی کنید که همه‌ی مراحل را انجام دهید. هرچقدر جنبه‌های مختلف یک مشکل را بهتر بشناسید، توانایی بیشتری در حل آن خواهید داشت.

مشکل اصلی را شناسایی کنید
ممکن است شما با مشکلی روبرو شوید، اما در حقیقت مشکل اصلی جای دیگری باشد! به طور مثال ممکن است که شما منتظر دریافت یک چک که تاریخ آن سر رسیده از یک شرکت باشید و آن‌ها نسبت به تماس و پیگیری شما واکنش بدی نشان می‌دهند. شما احتمال می‌دهید که شرکت مذکور برخلاف ادعایشان، قصد پرداخت پول شما را ندارد و یا سرویس پست به مشکل برخورده و یا حتی چک ارسال شده و در میان راه دزدیده شده است. زمانی که مطمئن شوید مشکل اصلی چیست، مسلما بهتر می‌توانید آن را حل کنید.

مشکل را به چندین بخش مختلف تقسیم کنید
اگر بخواهید سعی کنید که مشکل خود را به روش سنتی حل کنید، معمولا باعث می‌شود که شما نتوانید تمامی جنبه‌های مهم مشکل را شناسایی کنید. اگر بخواهیم به مثال چک برگردیم٬ با دقیق شدن در مراحل ارسال چک، ممکن است متوجه شوید که یکی از کارمندان آن شرکت، آدرس منزل شما  را اشتباه وارد کرده و چک به آدرس اشتباهی منتقل شده و هنوز به اداره‌ی پست برنگشته است. هرچقدر بیشتر در جزییات دقیق شوید، بهتر خواهید فهمید که علت مشکل به وجود آمده چیست.

گذشته را بررسی کنید
ما اغلب فکر می‌کنیم که مشکلاتمان با اتفاقات اطرافمان ارتباطی ندارند. اما اغلب این تفکر اشتباه هست. اتفاق امروز ممکن است با تجربیات گذشته‌ی ما در ارتباط باشد. وقتی به گذشته نگاه کنیم ممکن است متوجه شویم که چطور یک مسئله‌ی کوچک، شاخ و برگ پیدا کرده و حالا تبدیل به یک مشکل بزرگ شده. در نتیجه اگر شما بتوانید برای مسئله‌ی اولیه راه حل پیدا کنید، مشکل فعلی خود را خیلی راحت‌تر و بهتر می‌توانید حل کنید.

افراد مرتبط با مشکل را شناسایی کنید
اغلب مشکلات با رفتار مردم با یکدیگر مرتبط است. شناسایی افراد مرتبط با مسئله‌ی مورد نظر یک گام اساسی برای حل کردن آن است. مثلا ممکن است شما در رابطه با عدم اجرای یک سری از قوانین در کارتان به مشکل برخورد کنید. در این مورد هم افرادی هستند که بر اجرای آن قوانین نظارت می‌کنند. شما باید آن افراد را شناسایی کنید تا در جهت رفع مشکلتان به شما کمک کند و درصورتی که نخواهند و یا نتوانند به شما کمک کنند، می‌توانید به سرپرست‌های آن‌ها مراجعه کنید.

افرادی که مشکل شما باعث منفعت آن‌ها می‌شود را پیدا کنید
خبرنگاران یک ضرب‌المثل دارند که می‌گوید:« اگر رد پول را پیگیری کنی، به اصل مطلب دست پیدا می‌کنی! »
مواجه شدن با یک مشکل اغلب مزایا و معایبی برای مردم خواهد داشت. در نظر بگیرید که مشکلی که با آن مواجه شده‌اید، باعث می‌شود که کسی منفعتی به دست آورد و یا شخصی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و برای رهایی خودش شما را دچار مشکل کرده است یا خیر.

راه‌حل احتمالی را بیابید
حالا که به جزییات مسئله دست یافتید، زمان پیدا کردن راه‌حل‌های احتمالی فرا رسیده.هیچوقت از ابتدای کار تصمیم نهای را نگیرید. مشکل پیش آمده را مانند یک چالش مرحله به مرحله در نظر بگیرید که باید قدم به قدم حل شود و شما توانایی حل آن‌ها را دارید.

نکات مثبت و منفی را در نظر گرفته و راه‌حل نهایی را انتخاب کنید
زمانی که شما یک لیست از راه‌حل‌های احتمالی داشته باشید، می‌توانید با دقت کامل نکات مثبت و منفی هرکدام را در نظر بگیرید. حالا که زمان انتخاب فرا رسیده در نظر داشته باشید که هر تصمیمی بهایی دارد. پس بهترین راه را انتخاب کنید. همچنین مطمئن شوید که از عواقب تصمیمتان به طور کامل آگاه هستید و می‌توانید با همه‌ی جوانب تصمیم خود کنار بیایید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر