عطر رایحه مطبوعی است که در هوا پراکندهشده و مشام هر انسانی را نوازش میدهد و حسی خوشایند به او منتقل میکند. هرروز عطرهای پرزرقوبرق و رنگارنگی وارد بازار میشود؛ عطرهایی با رایحههای متفاوت و قیمتهای مختلف. اما انگار دیگر تولیدکنندگان به این حد اکتفا نمیکنند، آنها به دنبال یکچیز نو و یک تحول بزرگ هستند. شاید عجیب باشد اما گویا در این دنیای هزار رنگ دیگر نباید از هیچچیز تعجب کرد؛ اما واقعا عطر از کجا به اینجا رسید؟ و آینده آن چگونه خواهد بود؟ برند کریستین دیور که در این حوزه بسیار نامآشنا است و نیازی به معرفی ندارد نقشه هایی برای افزایش محصولات خود در قفسه مارکتها دارد. امروز میخواهیم استراتژی جدید ابر عطر ساز اصلی در جهان که بنا بر فرصتهای بهدستآمده آن را برای افزایش امپراتوری خود در بازار چیده است را برای شما شرح دهیم. در ادامه با بنیتا همراه باشید.
این روزها عطر جایگاه خود را ازدستداده است، عطر چیزی فراتر از یک بطری شیشهای موجود در قفسه مارکتها است، ارزش عطر خیلی بالاتر از اینهاست. عطر به شکل مستقیم با حس ما در ارتباط است و باعث میشود از طریق بویی که میدهید طرف مقابل، روی شما قضاوت کند؛ به همین دلیل بوی عطر اولین شناخت و حس از یک فرد را به وجود میآورد و باعث قضاوت میشود.
به همین دلیل میشاییل بروک مدیر اجرایی برند لوییس ویتون در چندماه گذشته درباره بازگشت دوباره و قوی خانه لوکس فرانسوی یعنی دیور پس از یک وقفه 70 ساله سخن گفته است. او دراینباره میگوید: «ما بهتازگی یک فرصت بسیار عالی را در بازار عطر صنعتی پیداکردهایم که میتواند یک بازگشت خوب را برای ما رقم بزند و با ارائه عطرهای باکیفیت مشتریان خود را راضی نگهداریم، ولی همانطور که میدانید انجام کار درست نیازمند زمان است»
به همین دلیل اخیرا یکخانه جدید در شهر گرس فرانسه خریداریشده است، این شهر دارای تپههایی آفتابگیر پوشیده از گلهای رز، گل مریم، یاسمن و بنفشه است و به پایتخت عطر جهان معروف است.
این برند، ل فونتانی پرفومه (Les Fontaines Parfumees) را نیز در سال 2013 خریداری کرد که این ملک توسط چمنهای سرسبز، چشمهها و بیش از 350 گونه ازگلها و گیاهان احاطهشده بود. ایالات گرس در قرن 20 تحت تعمیر و احیاسازی بوده است و در سال 1640 هم بهعنوان یک مرکز مهم صنعت عطر شناختهشده بوده است. ویتون نیز آن را بازسازی و دوباره افتتاح کرد و یک آزمایشگاه در ارتفاعات آن احداث کرد با هدایت کاوالیر بلترود نسل سوم عطرهای گرس شروع به رشد کرد.
wanderingcarol
هنوز ماهیت اینکه چه عطرهایی از این سرمایهگذاری زیاد شکوفا خواهند شد در هالهای از ابهام است. ولی احتمالاً انتظار میرود که 7 نوع عطر جدید ازجمله گل مریم و دیگر گلها در یک بطری کریستالی که توسط مارک نیوسون (Marc Newson) طراحیشده است در همین سپتامبر در 473 بوتیک ویتون در سرتاسر جهان به میدان خواهد آمد.
آقای بلترود گفت که: «ما دقیقاً نمیتوانیم بگوییم دقیقاً چه چیزهایی در این بطریها وجود دارد که قرار است در قفسه مارکتها به فروش برسند و همیشه در بالاترین مکان تجارت عطر یک جهانی وجود دارد که بر پایه رازها بناشده است». وی برای همکاری در تولید عطرهایی مثل لایا دلسی (L’Eau d’Issey) ایزی میایک و میدنایت پویزن (Midnight Poison) کریستین دیور و استلا (Stella) استلا مک کارتنی مشهور شده است.
وی همچنین در جایی دیگر میگوید: «بهترین قدرت بویایی دنیا در این ارتفاعات قرار دارد، در شهر گرس هم رقابت مانند وجود دارد. او همچنین گفت که کاری که ما در اینجا انجام میدهیم فقط کار با مواد شیمیایی نیست، درواقع کار اصلی ما در اینجا کیمیاگری است.» او درحالیکه یک بطری عصاره گل یاسمن را در دست داشت به ما گفت که قیمت این بطری 35 انسی 130 هزار دلار است، یعنی ما داریم با چیزی که سه برابر از طلا ارزشمندتر است در اینجا کار میکنیم.
cloudfront
کریستین دیور مؤسس برند دیور در سال 1905 در فرانسه متولد شد. وی که یکی از طراحان مطرح لباس در دنیا به شمار میرفت در سال 1946 موفق به تأسیس کمپانی دیور در پاریس شد. در سال 1989 جیان فرانکو فر که او نیز بعدها برند خود را افتتاح کرد بهعنوان طراح به دیور پیوست. این روزها دیور یکی از مطرحترین و معروفترین برندها در جهان بشمار میرود. ما در این ساختمان در دفتر کاوالیر بلترود که حال متعلق به فرانسوا دمچی است، آقای دمچی را ملاقات کردیم. شرکت مادر ال وی ام هاش (LVMH) نام دارد. آرنو (آرنو یکی از ثروتمندترین افراد جهان است که مدیرعامل بزرگترین شرکت ارائهکننده کالاهای لوکس در جهان، یعنی ال و ام هاش و رئیس هیئت مدیره شرکت دیور است) قبلا مجبور شد تقریباً تمام سرمایه شرکت را به قیمت 400 میلیون دلار فروخته و تنها برند کریستین دیور و فروشگاه «لوبنمارشه» را نگه دارد. این فروش، او را قادر ساخت تا 1٫8 میلیارد دلار از سهام شرکت ال وی ام هاش (LVMH) را، در سال 1989 خریداری کند تا به این طریق کنترل 24٪ درصد از این گروه را در اختیار گیرد. امسال دیور با اتخاذ استراتژیهایی تصمیم گرفته است که برای تقویت موقعیت خود در بازار عطر باقدرت وارد شود.
آقای دیور در 12 مایلی شهر گرس فرانسه در سال 1957 اقدام به خرید خانه زیبای شاتو د لا کوله موی (Château de La Colle Noire) و باغهای اطراف آن کرد که سالهای واپسین عمر خود را بهعنوان تعطیلات در آنجا میگذراند. دیور کمک کرد تا پاریس محاصرهشدهٔ پس از جنگ، مجدداً به پایتخت و مرکز مد تبدیل شود. هرکدام از مجموعههای او در سراسر این دوره دارای موضوعی خاص بودند. در بهار سال 1947، مانکنی بانام پیشنهادی کارول یا «شکل 8» ارائه کرد که مدل جدیدی بود با شانههای برجسته، رانهای مشخص و برجسته و کمری باریک. درمجموع بهار سال 1953، بانام لاله، تعداد زیادی تصویرهای پرگل و نقش دار را به نمایش گذاشت. مدل «خط اِی» بهار سال 1955، با کمری نامشخص و نیمرخی صاف که بر روی رانها و پاها پهن و عریض میشد، به حرف اِی بزرگ شباهت داشت.
tribuneindia
دیور این املاک موجود در گرس را در سال 2013 خریداری کرد و ساختمانهای اداری خود را هم در همین املاک علاوه بر آزمایشگاهها آموزش رایحه عطرها بنا کرد.درهای این قلعه باشکوه بر روی همه بازنیست ولی اگر کسی مشتاق به دیدن این قلعه است و میخواهد بوی درون آن را حس کند میتواند یک عطر جدید به نام لا کوله موی (La Colle Noire) را خریداری کند که یک بطری آن حدود 210 دلار قیمتگذاری شده است.
فردریک بولرت بعد از مراسمی که در کاخ دیور با حضور افراد مشهوری همچون با حضور بلا حدید و چارلیز ترون برگزار شد، گفت که: «پروژه برای خانه دیور بسیار اساسی و حیاتی محسوب میشد، چون ما میخواستیم آرزوهای آقای دیور مؤسس این برند برای فراگیر کردن عطرهای دیور در جهان را به مظهر ظهور برسانیم؛ و مارکی که ما در حال پیشرفت ان هستیم باید برای نسلهای آینده هم خواستنی باشد. این مکان که خیلی برای آقای دیور مهم بود و او با رفتار خود نشان میداد که این خانه هم ازلحاظ شخصی و ازلحاظ حرفه شغلی برای او بسیار مهم تلقی میشود، جزو گذشته و حال ماست و اکنون آینده ما نیز در این مکان رقم خواهد خورد.».
راهاندازی و اداره این تشکیلات توسط دو ابر برند بهصورت همزمان در شرایط ناآرامی جغرافیایی سیاسی، عدم ثبات نرخ ارز و عدم اطمینان اقتصادی انجامشده است و بودن آنها در چنین جایگاهی در دنیای مد نباید جای تعجبی داشته باشد. امسال فروش عطر این برند همانطور که انتظار میرفت به 29 میلیارد دلار رسید و هرساله 4 تا 5 درصد تا سال 2020 ادامه خواهد داشت.
مدیر اجرایی و رییس برند ویتون آقای بروک درباره تاریخ فعالیتهای خود گفتند که: «ما در طول 20 سال اخیر سعی کردهایم که فعالیت خود را در تولید کفش، لوازم جانبی، جواهرات و چیزهای دیگر گسترش دهیم. ولی فروش عطر که به جهان میفهماند که واقعا یک فرد کیست و چه خلقوخویی دارد، آخرین نقطه قوت ما بود و اینکه میخواهیم این صنعت را در تجارت خود گسترش دهیم نباید جای تعجبی داشته باشد». و درجایی دیگر ایشان میگویند که: «فراموش نکنید که ما در یک تجارتی قرار داریم که باید خیلی دقت کنیم، عطر تولیدشده باید تداعیکننده چیزهایی مانند رویاها، خاطرهها و شخصیتها باشد و اگر در فرمول تولید آن چیزی جابهجا شود، ما بازار را از دست میدهیم. پس با فرمول درست و دقت در تولید راه پیشرفت خود را هموار میکنیم و آیندهای درخور این برند در دنیای عطر خواهیم ساخت.»