ماهان شبکه ایرانیان

جزیره ی خضرا (۷) - مثلث برمودا

از آن چه گذشت دانستیم که حدیث جزیره ی خضرا از جهت سند و متن ، صحیح نیست و به هیچ عنوان قابل اعتماد نمی باشد

جزیره ی خضرا (7) -  مثلث برمودا
از آن چه گذشت دانستیم که حدیث جزیره ی خضرا از جهت سند و متن ، صحیح نیست و به هیچ عنوان قابل اعتماد نمی باشد .
هم چنین در شروع و پایان فصل گذشته اشاره کردیم که هیچ ارتباطی بین «جزیره ی خضرا» و «مثلث برمودا» وجود ندارد.
با این همه، به نظر می رسد قبل از خاتمه ی بحث داستان جزیره، لازم است ملاحظاتی گذرا درباره ی شواهد ارتباط بین جزیره و مثلث مطرح کنیم . البته بدون این که کاملا وارد تأیید یا تکذیب مطالبی شویم که راجع به حالت غیر عادی داشتن منطقه ی مثلث برمودا گفته می شود با این که معتقدیم اکثر آن چه که برای اثبات مطلب می گویند، کافی و مطلوب نیست.

جزیره ی خضرا و مثلث برمودا

برخی ادعا می کنند: اگرچه سند روایت هم صحیح نباشد، نمی توان آن را نادیده گرفت، چرا که برخی واقعیت های ثابت شده ، آن را تصدیق می کند ، زیرا «مثلث برمودا » معمای عجیبی شد و دانشمندان را به حیرت واداشته است و حوادثی در آن رخ داده که نمی توان آن را به هیچ وجه تفسیر و توجیه عقلی و عملی کرد مگر بر اساس آن چه در روایت جزیره ی خضرا نقل شده است .
در این مثلث - آن طور که بعضی نقل می کنند - کشتی ها و هواپیماها ناپدید شده و خلبانان و ملوانان آن ها می میرند و یا ابزار مختلف از کار باز می مانند و ... .
بعضی برای انطباق جزیره خضرا و مثلث برمودا بر مشابهت های آن تکیه کرده و آن دو را قابل انطباق بر یکدیگر یافته اند . به لحاظ این که در هر کدام آن ها ، اسم «جزیره » آمده و یا گفته شده که آب دریا سفید شده است.
همین دو نکته باعث شده که شخص مذکور ، یک بار به نحو احتمال و بار دیگر به نحو یقین تأکید کند بر این که جزیره ی خضرا همان « مثلث برمودا» است.
در مقابل این ادعا مطالب ذیل قابل توجه است:
1. لازمه ی این که در هر دو قضیه ، نام « جزیره ای » آمده و هم چنین از وجود آب سفید اطراف آن دو جزیره ، سخن رفته ، این نیست که جزیره ی خضرا همان مثلث برمودا و یا عکس باشد.
2. وجود مثلث برمودا - اگر درست باشد - نمی تواند دلیل بر صحت داستان جزیره ی خضرا باشد ، چون ممکن است گروهی از افراد آن مناطق ، جریان مثلث را کشف کرده و خبرآن را به این فرد داده باشند. او هم از فرصت استفاده کرده و یک قصه خیالی ، منطبق با آن چه از آنان نسبت به مثلث عجیب و غریب شنیده، ساخته باشد.
در نتیجه این ادعا که : کشف مثلث برمودا، صحت داستان جزیره را مرد تأیید قرار می دهد ، خالی از گزافه نیست.
جالب است بدانید همان افرادی که می خواهند صحت داستان جزیره را با کشف مثلث برمودا تأیید کنند خبرهایی از مثلث نقل می کنند که تاریخ آن به بیش از صد سال قبل بر می گردد.
از جمله مطالبی که او [ناجی نجار] به عنوان نمونه گفته این است : حوادث مورد اشاره همیشگی نبوده و نسبت به صدها کشتی که اقیانوس اطلس را کشف کردند پیش نیامده است.
و بازگفته است : مردم نسبت به آن چه که برای کشتی های گرفتار شده در این منطقه رخ می داده اطلاع کامل نداشتند!
3. در روایت ذکر شده بود که : کشتی های دشمنان وقتی داخل آب های سفید شوند، غرق و نابود می گردند و این به برکت مولای ما صاحب الزمان علیه السلام می باشد.
در حالی که قضیه در «مثلث برمودا» چنین نیست، زیرا گفته اند : - همان طور که خود مدعی هم ذکر می کند- «در مواقع زیادی ملوانان و مسافران یا فقط ملوانان ناپدید می شوند و کشتی ها، در حالی که خالی هستند و اثری از خشونت یا دزدی دریا یا مسئله پیچیده ای در آن دیده نمی شود ، بر می گردند . ولی گاهی هم کشتی ها بر می گردند در حالی که ملوانان آن مرده اند و در صورت های آنها آثار ترس و مرگ کاملا مشهود است آثاری که حکایت از ترس، نسبت به منظره ی وحشتناکی که بر آن ها عرضه شده ، می کند.
گاهی هم کشتی ها و هواپیماها از منطقه مثلث عبور کرده بدون این که دچار کم ترین مشکل یا ناراحتی شده باشند ولی بار دیگر که از همان منطقه عبور کرده اند به نزدیکی خط رسیده که اگر فرمان عفو و آزادیشان در آخرین لحظات ، از جانب مثلث نرسیده بود حتما دچار بلای بزرگی می شدند. » (1)
بعد ایشان برای همه ی موارد ذکر شده مثال هایی می آورند که اکثرا از مجله ها و روزنامه ها و رادیو ها یا از کتاب «چارلز برلتیز» گرفته شده است.
ما در مورد این سخنان می گوییم : از عبارت گذشته و مثال های آن به خوبی واضح می شود که بعضی از کشتی های دشمنان غرق نمی شوند و یا در حالی که صاحبان آن مرده ، بر می گردند. حتی برخی از آن ها به برکت عفوی که شامل حالشان شده ، کاملا سالم بر می گردند.
این نکته اشاره دارد بر عدم صحت این جمله « کشتی های دشمنان به برکت مولای ما صاحب الزمان (عج) غرق می شوند. » که در ورایت جزیره ی خضرا آمده بود ، زیرا طبق گزارش ها ، در مثلث بر مودا بعضی اوقات کشتی های دشمنان غرق نمی شوند.
نکته جالب و شگفت این که : بعضی از کسانی که تلاش دارند داستان جزیره را بر مثلث ، منطبق سازند به موضوع غرق شدن بعضی از کشتی ها و غرق نشدن بعضی دیگر - که به نظر آن ها بر حدیث جزیره انطباق دارد - اشاره کرده ، ولی به مردن مردم در کشتی ها یا سالم برگشتن آن ها در حالی که کاملا خالی هستند اشاره نکرده است. بر خلاف عبارتی که خود قبلا آن را نقل و مثال هایی هم برایش ذکر نمود.

سلامت کشتی ها و هواپیماها در مثلث برمودا

ما می بینیم که صدها کشتی یا هواپیما در منطقه مثلث عبور می کنند و به تجسس در جهت طول و عرض آن می پردازند و هیچ اتفاقی برای آن ها پیش نمی آید .
بنابراین کشتی ها و هواپیماهایی که در مثلث با حادثه ای مواجه می شوند معمولا به دنبال عملیات تحقیقاتی گسترده و دقیق و جدی ، پیش می آید؛ عملیاتی که صدها هواپیما و صدها کشتی مسافری و جنگی به طور مساوی در آن شرکت دارند . بلکه گاهی عملیات دقیق و کامل جهت تعیین مساحت منطقه انجام می گیرد و اتفاقی نمی افتد و این عملیات ها متفاوت است؛ مثلا یک مرتبه نسبت به پنجاه هزار میل و برای بار دوم ، نسبت به صد هزار میل، و برای بار سوم نسبت به سیصد هزار میل در منطقه خطر صورت می پذیرد . حتی گاهی هفتاد هواپیما ، بال در بال هم مشغول انجام تحقیق و تعیین مساحت می شوند در حالی که هیچ یک از آن ها غرق نمی گردد.
علاوه بر این که در بسیاری اوقات ، قطعات خرد شده آن چه که می پنداشتند مفقود شده ، پیدا می شود؛ مثلا وسایل ارتباط جمعی استرالیا ، در سال گذشته خبر دادند که بعضی از قطعات خرد شده یک کشتی که اخیرا مفقود شده بود بر روی آب پیدا شده است.
عملیات تجسسی زیادی در مورد وسایل حادثه دیده در قلب مثلث برمودا انجام شد که طی این عملیات های تحقیقی و تجسسی ، هیچ هواپیما و کشتی جست وجو کننده ای غرق نشده است . وسایلی که عملیات تجسسی درباره ی آن ها انجام شده عبارت اند از:
1. کشتی که در سال 1872 م . غرق شد.
2. هواپیمایی که در سال 1949 م. مفقود شد.
3. هواپیمایی که در سال 1949 م . نزدیک میامی مفقود شد.
4. کشتی 1962م.
5. دو هواپیمایی که در سال 1963 م. منفجر شدند.
6. رزم ناو انگلیسی سال 1880 م.
7. کشتی سال 1924م.
8. هواپیمای سال 1800 م.
9. هواپیمای سال 1947م.
10. هواپیمای سال 1948 م.
11. کشتی سال 1951 م.
12. هواپیمای سال 1945م.
13. هواپیمای سال 1963م.
14. هواپیمای سال 1965 م.
15. رزم ناو سال 1967م.
16. کشتی نفتی که منفجر شد و نه نفر از کارکنان و ملوانان آن کشته شدند و بعد از آن قایق های نجات دوازده نفر بقیه را نجات دادند.
در این جا لازم است یاد آوری کنیم که ما تنها به ذکر نمونه هایی اکتفا کردیم که مدعی انطباق داستان جزیره بر مثلث برمودا [ آقای ناجی نجار] آن ها را به عنوان شاهد ذکر کرده است ، گرچه ما از اساس دلالت هیچ کدام این ها را کامل نمی دانیم.

کمیسیون تحقیق در منطقه مثلث

در فیلمی که توسط یکی از اقمار مصنوعی ارسال شد تصویر وجود یک قطعه خشکی در وسط منطقه مثلث نشان داده شد، ولی چون وجود قطعه ی خشکی در آن منطقه ، محال به نظر می رسید. گروهی از پژوهش گران جهت کشف این توده یا خشکی به تحقیق پرداختند اما آن ها غیر از تلاطم امواج چیز دیگری نیافتند. در نتیجه ، این محققان به منطقه ی مثلث وارد شده و غرق نگشتند و چیزی غیر از باد و امواج نیافتند.

مناطق خطرناک دیگر

مناطق دیگری در جهان وجود دارد که گمان می کنند آن مناطق - بنابر تعبیرات آن ها - خطرناک تر از مثلث برموداست ، مانند منطقه ای نزدیک ژاپن که به اسم «دریای شیطان » معروف است و هم چنین منطقه دیگری در نزدیکی مالزیا که به آن هم دریای شیطان می گویند!
البته مناطق دیگری هم وجود دارد که در آن ها حوادثی اتفاق می افتد که به آن چه در مورد مثلث برمودا می گویند شبیه است ؛ یعنی حوادث پیچیده ای در آن جا اتفاق افتاده که هیچ توجیه معقولی ندارد؛ مانند این که همه ی افراد در کشتی ، می میرند یا همه ی آن ها تنها به وسیله «زاویه یابشان» ناپدید می شوند ولی بقیه وسایل آن ها با توجه خاصی، باقی می ماند، قطعات درهم شکسته بعضی از چیزهایی که قبلا مفقود شده بودند، پیدا می شوند.
بنابراین آیا می توان گفت در آن مناطق هم جزیره ی خضرای دوم و سومی پیدا شده است!
این سؤال و همه اشکال هایی که تنها به بعضی از آن ها راجع به منطقه مثلث برمودا اشاره کردیم در مورد مناطق دیگر هم مطرح می شود.

تحقیق در مورد ناپدید شدن اشیا در منطقه جدید

همان نکاتی که راجع به حوادث مثلث برمودا می گویند در خصوص وسایلی که در دریای شیطان! نزدیک ژاپن و مالزیا مفقود می شوند باید منطبق باشد، در صورتی که برای کشتی ها و هواپیماهای تجسسی و تحقیقاتی هیچ اتفاقی در این دو دریا نیفتاده است و ما به بعضی از کشتی ها و هواپیماهای حادثه دیده که عملیات تجسسی درباره ی آن ها صورت گرفته اشاره می کنیم:
1. کشتی که در دریای شیطان ، نزدیک مالزیا در سال 1948 م. غرق شد.
2. کشتی که نزدیک جزیره ی فیجی در سال 1955 م. غرق شد.
3. کشتی که در سال 1981 م. در شمال غرب اسپانیا غرق شد.
4. زیر دریایی سال 1968م. به فاصله 640 میلی جنوب شرقی «جوزازور» در اقیانوس اطلس.
5. کشتی سال 1976 م.
همان طور که اشاره کردیم توجه ما تنها به شواهدی بوده که تطبیق دهندگان داستان جزیره بر مثلث برمودا به آن استدلال کرده اند. گرچه به نظر ما این شواهد در دلالت بر مطلب کافی نیست.

توضیحات

در پایان این قسمت تذکر مطالب ذیل خالی از فایده نیست:
1. حوادث زیادی که خیال می شود برای هواپیماها یا کشتی ها اتفاق افتاده، تنها برای کشتی ها و هواپیماهای جنگی یا زیردریایی ها بوده است، و در بعضی به حضور شخصیت های نظامی مهمی در آن ها تصریح شده است؛ همان طور که در مورد هواپیماهای مفقود شده در سال 1948 م، گفته می شود.
2. علت بعضی حوادث دیگر، بدی هوا بیان شده است. در یک مورد، طناب یکی از زورق های نجات پاره و از کشتی جدا می شود ولی با این همه، کشتی نجات می یابد، این حادثه در سال 1951 م، بوده است.
3. بعد از انجام تحقیقات لازم، علت برخی از این حوادث را «خراب کاری در هواپیما» دانسته اند.
4. یک خلبان باتجربه ی آمریکایی که از وضع امنیتی بالایی بهره مند است و در میامی خدمت می کند، مدعی است که در سال 1964 م. در مثلث برمودا با خطر هولناک و در عین حال پیچیده ای مواجه شده که به طور معجزه آسا نجات پیدا کرده است. او اضافه می کند که: «قبل از این اتفاق، هیچ چیز از مثلث برمودا نمی دانسته است.»
این مطلب در مورد فردی با این اوصاف ، واقعا عجیب است، چون کسی که نزدیک منطقه مثلث زندگی می کند و خلبان باتجربه و حرفه ای و از موقعیت امنیتی خوبی برخوردار است چگونه از منطقه مثلث که برطبق ادعای خودشان، شهرت اش - در حوادث پیچیده و معمایی - در همه آفاق پیچیده ، چیزی نمی داند!
5. «دیوید کوش» که راجع به اسرار مثلث برمودا، کتابی منتشر کرده، می گوید: داستان های منتشر شده درباره مثلث ، غیر از خرافات چیز دیگری نیست، و علت این حوادث، به رفت وآمدهای زیاد کشتی ها و هواپیماها در این منطقه مربوط می شود.
آقای «کوش» بر اسنادی که مؤسسه های رسمی آمریکایی منتشر کرده اند تکیه می کند. اسنادی که برای چندمین بار ثابت می کند: تنها توجیه و تفسیر این حوادث دگرگونی های جوی منطقه است. (2)
دانشمند شوروی «لیونید برایکوفسکی» هم می گوید: «تمام اسرار و پیچیدگی هایی که راجع به مثلث برمودا گفته می شود، تنها یک غیب گویی دروغ است که نشریات جهان سرمایه داری از آن تبلیغ کرده اند.» (3)
6. در بعضی از حوادث ملاحظه می شود که تنها بعضی اسناد با «دستگاه زاویه یاب» ناپدید می شوند که در دو حادثه از مجموعه اتفاقاتی که مدعی انطباق داستان جزیره بر مثلث برمودا [آقای ناجی نجار] به آن استشهاد کرده، اسناد مفقود می شوند. دو حادثه ای که در سال 1855 و 1872 م . پیش می آید. همان طور که ناپدید شدن «دستگاه زاویه یاب» در چند جریان دیگر اتفاق می افتد.
هم چنین، مفقود شدن اشخاص به تنهایی، در چند حادثه دیگر است. در بعضی از حوادث دیگر، جسدهایی که بر صورت آن ها آثار وحشت آشکار است یافت می شود.
توجیه همه این حوادث، منحصرا این نیست که ادعا کنیم در منطقه مثلث یا در دریاهای شیطان یا اماکن دیگر، حالت غیبی خاصی وجود دارد، چون احتمال دارد که در این قضایا، انگیزه های اطلاعاتی و جاسوسی وجود داشته باشد. انگیزه هایی با هدف به دست آوردن بعضی اسناد یا نجات یافتن از دست افرادی که زنده ماندن آنان خوشایندشان نیست، افرادی که بین آن ها شخصیت های نظامی مهمی وجود دارند، و نابودی آن ها باید به شیوه هایی صورت پذیرد که هیچ گونه شک و تردیدی ایجاد نکند.
همان طور که ممکن است علت این حوادث، تعصب هایی باشد که برخی افراد به آن گرفتار می شوند و در نتیجه اقدام به گرفتن جان افراد، برای غرض های شخصی یا غیرشخصی می کنند. شاید هم بعضی هواپیماها یا کشتی ها هدف عملیات خراب کارانه قرار گرفته باشند، و شاید بعضی هواپیماها به علت نقص فنی یا تغییر ناگهانی هوا غرق شده باشند و شاید...
7. تکیه بر حالت اسرار گونه ای که مسیر کشتی یا هواپیمای مبتلا به حادثه را می پوشاند، نه تنها بی مورد است بلکه مشکلی را هم حل نمی کند ، زیرا این نکته ، نسبت به وسیله ای که به تنهایی هوا را می شکافد یا بر روی آب شناکنان پیش می رود بسیار طبیعی و معمولی است. وسیله ای که به سرعت از بقیه مردم جدا شده و با فاصله زیاد در افق ناپدید می شود و جز از خلال علامت های خطری که به اطراف فرستاده و تقاضای کمک می کند یا از خلال علامت هایی که گروه نجات مطابق سلیقه خود برای آن ها پخش می کنند، خبر دیگری نمی فهمند، مطرح بودن حالت معمایی و رازگونه برای چنین وسایلی در این حالت کاملا طبیعی است. بنابراین استدلال به اسرار گونه بودن حوادث، هیچ نتیجه ای برای اثبات مطلوب ندارد.
8. هم چنین فریاد استغاثه سر دادن برای کسانی که مواجه با خطر مرگ هستند کاملا طبیعی است؛ فریادهایی که همراه آن وحشت هایی که با آن مواجه اند به تصویر کشیده شده و به صورت های هولناک در آمده است؛ صورت هایی که در ذهن انسان های بی نهایت وحشت زده پدید می آید و تحت تأثیرات و در چنین شرایطی، حالت تعادل شخصیت خود را از دست می دهند.
9. در پایان این بخش این نکته را مطرح می کنیم که : تعداد زیادی از کشتی ها یا هواپیماهای غرق یا مفقود شده ، با انگیزه دشمنی به این منطقه نیامده بودند و هواپیما یا کشتی مسافربری یا نفت کش و امثال آن بوده اند . بنا براین چرا در معرض غرق و ناپدید شدن قرار گرفته اند . یا در خصوص مواردی که ادعا می شود: در ابتدا مواجه با خطر شده و بعد نجات یافته اند . سؤال می شود که چرا اول مواجه با خطر شده و بعدا نجات پیدا کرده اند ، چون اگر از دشمنان بوده اند پس چرا نجات می یابند و همانند کشتی ها و هواپیماهای تجاری دیگر غرق نمی شوند و اگر جزء دشمنان نبوده اند به چه علت در معرض خطر قرار می گیرند؟
در هر حال ، برای بررسی این موضوع ، زمینه وسیعی وجود دارد که شاید آن چه بیان کردیم کافی باشد.

خاتمه

در پایان این نکته را یاد آور می شویم که مطالب این کتاب مقدمه ای برای بحث های وسیع تر و کامل تر است . امیدواریم پژوهش گران را برای تعمق در مسائل کمک کند و آن ها را بر حل مشکلات تحقیق در آثار پیشینیان و کتاب های تاریخ به تلاش و فعالیت وادار سازد ، چون آثار تاریخی آمیخته به مطالب صحیح و غیر صحیح و سالم و ناسالم است؛ به ویژه که این مطالب بسیار مهم و حساس است و در ساختن عقیده و فکر فرد مسلمان دخیل است، زیرا سهل انگاری در مقابل آن ، و تأثیر پذیری از آن ، مقدمه تأثیرگذاری در تکوین حیات معنوی و ادراکی و عاطفی خواهد شد و پس از آن عقیده و فکر با آن ها عجین شده و بارور می گردد و تعین کننده ی حیات حال و آینده خواهد شد.
خلاصه این که : چشم پوشی از مطالبی که در معرض جعل و تحریف قرار گرفته اند و میدان دادن به آن ها و این که موقعیت ممتازی را در حیات فکری و اعتقادی فرد مسلمان به دست آورند؛ یک نوع بی احتیاطی خطرناک و مسامحه ی نابود کننده است.
پس به ناچار باید جهت و حرکت افکار را مراقبت کرد و نسبت به آن چه که مورد تحقیق قرار نگرفته وکاملا تصفیه نشده است موانع لازم ایجاد نمود، و نباید گذاشت آن ها از موقعیت های حساس در زندگی مردم برخوردار شوند ، چرا که ریشه کن کردن آن ها از مواضع کلیدی و حساس ، باعث خواهد شد که بسیاری از راه های نفوذشان بسته شود ، و تأثیر گذاری آن ها بسیار کم تر از زمانی خواهد شد که سالم و قوی هستند و همه عناصر لازم را در خود محفوظ و درکمال زیبایی و بزرگواری جلوه نمایند. (4)

پی‌نوشتها:

1. بخش اول همین کتاب ، قسمت ادعای دوم.
2. از نمایندگی جدید روزنامه پاریس ، شماره 557، 1978/1/18م.
3. از روزنامه عراق ، بغداد ، شماره 240، 1976/12/6م.
4. علاه سید جعفر مرتضی عاملی ، دراسه فی علامات الظهور و الجزیره الخضرا.

منبع: کتاب جزیره ی خضرا افسانه یا واقعیت؟
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان