ماهان شبکه ایرانیان

شهر پرده آهنین - قسمت دوم

امروز نیز سفر خود را از تاق برلین اما در جهت مخالف دیروز و در امتداد بلوار ‌ unter den lindenادامه خواهیم داد. علت نام‌گذاری این بلوار درختان لیمویی است که در دو سوی بلوار دیده می‌شوند.

برلینامروز نیز سفر خود را از تاق برلین اما در جهت مخالف دیروز و در امتداد بلوار ‌ unter den lindenادامه خواهیم داد. علت نام‌گذاری این بلوار درختان لیمویی است که در دو سوی بلوار دیده می‌شوند.

برلینپس از حدود یک‌کیلومتر پیاده‌روی به میدان   bebel platz می‌رسیم که دانشگاه بزرگ Humboldt universitat  در جنب این میدان وجود دارد.

برلیندر سر راه خود فروشگاه‌های متعدد سوغاتی با نماد های مختلف را می‌بینیم . نماد این شهر خرس، دیوار برلین،تاق برلین و سایر قسمت‌های تاریخی و توریستی شهر است که شما می‌توانید برای خود و عزیزان‌تان هدایایی از این سمبل‌ها خریداری کنید.

برلینکم کم به  جزیره موزه یا  museum insel می‌رسیم که شامل کلیسای بزرگ شهر و چندین موزه و مکان اکادمیک در کنار هم می‌باشد.گشت و گذار در این منطقه زیبا ساعت‌ها وقت شما را پر خواهد کرد اما یادتان باشد هنوز نقاط بسیاری برای بازدید مانده است.

برلینحرکت خود را در مسیری به سمت میدان الکساندر ادامه می‌دهیم . نگران گم کردن راه نباشید چون برج بلند شهر در حوالی این میدان است و از راه دور به راحتی قابل مشاهده است.

برلینقبل از اتحاد دو آلمان این میدان مرکز اقتصادی آلمان شرقی بوده اما بعد از فروپاشی نظام کمونیستی در شرق این منطقه با رشد سریعی سعی در رسیدن به همتای غربی خود کرده است.

برلینساختمان قرمز رنگ در حوالی این میدان نمادی از سالن شهر در آلمان شرقی بود و به نوعی محل تصمیم گیری‌های داخلی و شهرداری بوده است.

برلینخیابان‌های پر رفت و آمد و مراکز خرید متنوع این منطقه به راحتی شما را جذب خواهد کرد پس در همین منطقه به گردش و خرید بپردازید و ناهار خود را در محیط فرح بخش میدان میل کنید.

برلیندر ادامه راه خود به سمت ایستگاه شرقی ترن اگر حرکت کنید می‌توانید قسمت‌هایی از دیوار برلین را که به صورت نمادین حفظ شده است درست در روبروی ایستگاه شرقی شهر مشاهده کنید. این دیوار 155 کیلومتری به ارتفاع 2 متر و پس از اشغال برلین توسط متفقین ساخته شد و در تاریخ 9 نوامبر 1989 و با فروپاشی نظام شرق این دیوار نیز فرو ریخت. نکته جالب در این میان نام نقاش ایرانی است که اقدام به نقاشی بر روی آن نمود.

برلیندو ماه پس از فروریزی دیوار، نقاش ایرانی کانی علوی برای نخستین بار روی آن نقاشی کشید. امنیت وی توسط دوست اسکاتلندی نقاش ایرانی که در سفارت اسکاتلند در بخش شرقی کار می‌کرد در تماس با وزیر دفاع جمهوری دموکراتیک آلمان فراهم شد. 

در سال 1996 وقتی بحث‌ها میان سیاست‌گذاران برای خرابی دیوار اوج گرفت، کانی علوی «گالری بخش شرقی» (East Side Gallery) را تاسیس کرد تا از آن طریق بتواند کمپین حفظ دیوار را پیش ببرد.

برلینکم کم باید به‌سمتی برویم که مرز دو آلمان بوده بله اینجا  checkpoint charlie  است تنها محلی که وسایل عمومی و یا افراد دارای ویزا در زمان جنگ سرد می‌توانستند از آن عبور کنند. در یک سوی این قسمت نمادی از سربازان آمریکایی و در سوی دیگر عکسی از سرباز روس دیده می‌شود.

برلینو موزه ای نیز در این بخش از شهر وجود دارد که در بر دارنده تصاویر و یادگاری‌های جنگ سرد است.

برلینشاید عکس معروف بوسه برادرانه رهبران وقت شوروی و آلمان شرقی و یا فرار سرباز آلمان شرقی پس از اطلاع از تصمیم بر احداث  دیوار از معروف‌ترین نمادهای دیوار آهنین باشد.

برلینبعد از بازدید از این همه جاذبه در این مکان حتما احساس گرسنگی می‌کنید. از سوسیس آلمانی و سس معروف برلینی که ترکیبی از کچاپ و پودرکاری است در این منطقه لذت ببرید. یک غذای کاملا آلمانی و تجربه‌ای تکرار نشدنی.

برلینعلاوه بر علوی که پس از فروپاشی اقدام به نقاشی بر روی دیوار نمود نقاش فرانسوی تیری نویر نیز سبکی در نقاشی دارد که گالری و سبک خاص او به عنوان نمادی از شهر برلین در آمده. جالب این که این نقاش 8 کیلومتر از دیوار را از سمت غربی آن نقاشی کرد و هرگز پلیس نتوانست اورا دستگیر کند. نمایشگاه کوچکی از آثار وی در ایستگاه بازرسی چارلی قرار دارد.

کم کم وقت خداحافظی با ابر شهر برلین و خاطرات تلخ و شیرین آن است. امیدوارم از این سفر لذت برده باشید و خاطرات خوبی با خود به یادگار ببرید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان