۹ راه برای تغذیه‌ای سالم

داشتن تغذیه‌ای سالم در زندگی ماشینی امروز کمی دشوار است. گاهی اوقات تصور می‌شود یافتن یک محصول طبیعی در میان دریایی از محصولات فرآوری شده کاری تقریباً غیرممکن باشد؛ اما باید گفت محصولات غذایی سالم منقرض نشده و تنها با کمی دقت و هوشیاری قابل‌دستیابی هستند. بنیتا به سراغ غذاهای سالمی رفته است که شاید کمی از دید ما پنهان شده‌اند. با ما همراه باشید.

داشتن تغذیه‌ای سالم در زندگی ماشینی امروز کمی دشوار است. گاهی اوقات تصور می‌شود یافتن یک محصول طبیعی در میان دریایی از محصولات فرآوری شده کاری تقریباً غیرممکن باشد؛ اما باید گفت محصولات غذایی سالم منقرض نشده و تنها با کمی دقت و هوشیاری قابل‌دستیابی هستند. بنیتا به سراغ غذاهای سالمی رفته است که شاید کمی از دید ما پنهان شده‌اند. با ما همراه باشید.

غذاهای طبیعی را انتخاب کنید

ایده‌ی اولیه از داشتن تغذیه‌ای سالم انتخاب غذاهایی است که تا جای ممکن به شکل طبیعی خودشان نزدیک هستند. ازاین‌رو به‌جای غذاهای بسته‌بندی‌شده، غذاهای تازه را انتخاب کنید. برای مثال از گوشت مرغ تازه استفاده کنید تا اینکه به سراغ مرغ‌های یخ‌زده و یا فرآوری شده بروید. زمانی که از غذاهای تمام فرآوری شده نظیر چیپس، بیسکوئیت‌ها و وعده‌های آماده پرهیز می‌کنید، مانع از ورود مقدار زیادی کالری، نمک، شکر و چربی اشباع‌شده به بدن می‌شوید.

از غلات استفاده کنید

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده نظیر نان، پاستا و برنج سفید در هنگام فرآیند تولید مواد مغذی خود را از دست می‌دهند. آن‌ها را با نان گندم، پاستای سبوس‌دار و برنج قهوه جایگزین کنید. یا اینکه از سایر غلات نظیر جو پرک، بلغور، ذرت و جو استفاده کنید. تغییرات می‌توانند تأثیر بزرگی داشته باشند: مطالعات نشان داده است که یک رژیم غذایی سرشار از غلات می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش دهد.

از میوه‌ها و سبزیجات بیشتر استفاده کنید

این غذاهای طبیعی دو انتخاب ضروری برای داشتن تغذیه‌ای سالم هستند. برخی از افراد با تغذیه‌ی سالم می‌گویند هر آنچه شما تولید می‌کنید باید تازه باشد؛ اما سایرین می‌گویند غذاهای یخ‌زده و کنسرو شده هم گزینه‌های خوبی به شمار می‌آیند زیرا آن‌ها هم دارای مواد مغذی فراوانی هستند. قبل از خرید این محصولات برچسب روی آن‌ها به‌منظور اطمینان از نداشتن شکر و نمک افزوده را بخوانید. به‌جای استفاده از آب‌میوه‌ها از میوه‌های طبیعی استفاده کنید؛ زیرا آب‌میوه‌ها دارای فیبر کمتر و شکر بیشتر هستند. حداقل در روز 5 تا 9 وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید.

مراقب نمک و شکر افزوده باشید

غذاهای سالم به‌طور طبیعی دارای نمک و شکر کم بوده و می‌توانند به‌جای غذاهای فرآوری شده استفاده شوند؛ زیرا غذاهای فرآوری شده منبع اصلی نمک و شکر هستند که باید از مصرف آن‌ها خودداری کرد. در غیر این صورت برچسب‌های روی مواد غذایی به‌منظور اطلاع از نمک و شکر افزوده، حتی در غذاهای به‌ظاهر سالم، را مطالعه کنید.

از مواد مصنوعی صرف‌نظر کنید

رنگ‌ها، شیرین‌کننده‌ها، نگه‌دارنده‌ها و سایر مواد مصنوعی هیچ ارتباطی با رژیم غذایی سالم ندارند. به‌منظور جلوگیری از مصرف چنین گزینه‌های تقلبی، برچسب روی مواد غذایی را مطالعه کنید.

به مقدار فراوان آب بنوشید

به‌جای استفاده از نوشیدنی‌ها و آب‌میوه‌های پر شکر، نوشیدنی‌های کم‌کالری نظیر آب و چای گیاهی مصرف کنید. آب می‌تواند مانع از گرسنگی شما شده و احساس سیری به شما دهد. به‌علاوه همین آب می‌تواند خستگی شما را از بین برده و انرژی شما را بیشتر کند. سعی کنید برای طعم دار کردن آب‌های خود از یک برش لیمو و یک برگ نعنا استفاده کنید.

در استفاده از الکل و کافئین تجدیدنظر کنید

برخی از افراد با تغذیه‌ی سالم این مواد را به‌طور کامل کنار گذاشته و به مقدار فراوان از آب استفاده می‌کنند. برخی می‌گویند استفاده‌ی کم از این مواد مشکلی ندارد. متخصصان توصیه می‌کنند که میزان مصرف کافئین نباید بیشتر از 400 میلی‌گرم در روز باشد. علاوه بر این نباید از شکر فراوان استفاده شود: در صورت امکان از چای تلخ یا قهوه‌ی تلخ استفاده کرده و شکر را کنار بگذارید.

تصمیم بگیرید که آیا خواهان استفاده از محصولات ارگانیک هستید

کشاورزان ارگانیک از آفت‌کش‌های طبیعی استفاده کرده و از انواع شیمیایی آن‌ها خودداری می‌کنند، ازاین‌رو برخی از افراد می‌گویند محصولات ارگانیک بهترین راه برای داشتن تغذیه‌ای سالم هستند. اهمیت رژیم غذایی شما بستگی به تصمیم شما دارد. شما می‌توانید برای خرید این محصولات به فروشگاه‌ها مراجعه کرده و از نوع آفت‌کش‌های آن‌ها مطلع شوید. یک توصیه‌ی دیگر: آفت‌کش‌ها معمولاً از روی پوست خارجی میوه‌ها و سبزیجات پاک می‌شوند، ازاین‌رو امکان خرید محصولات غیر ارگانیک که پوست آن‌ها قابل‌خوردن نیست، نظیر آواکادو، ذرت و پیاز، وجود دارد.

در انتخاب گوشت و لبنیات هوشمندی به خرج دهید

گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ‌هایی که از فروشگاه‌ها می‌خرید ممکن است از حیواناتی تهیه‌شده باشند که از آنتی‌بیوتیک‌ها و هورمون‌های رشد استفاده کرده‌اند. افراد با تغذیه‌ی سالم از این مواد پرهیز کرده و منابع محلی و یا ارگانیک را به‌جای آن‌ها انتخاب می‌کنند. یک بازار کشاورزی مکان مناسبی برای آگاهی بیشتر از محل تهیه‌ی گوشت و لبنیات است. غذاهای دریایی برای طبیعی بودن دارای برچسب نیستند، ازاین‌رو از محصولاتی استفاده کنید که جیوه‌ی آن‌ها کم بوده و به شیوه‌ی بهداشتی و سالم صید شده‌اند. پاک‌ترین شیوه برای جذب پروتئین کدام است؟ از برخی از آجیل‌ها، لوبیاها و حبوبات استفاده کنید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر