ماهان شبکه ایرانیان

فهرست تمامی کتاب‌هایی که روسای جمهور آمریکا خوانده‌اند

باراک اوباما در این هفته فهرست کتاب‌هایی را که در تعطیلات سالانه مطالعه می‌کند را منتشر کرد

باراک اوباما در این هفته فهرست کتاب‌هایی را که در تعطیلات سالانه مطالعه می‌کند را منتشر کرد. او حداقل با این کار خود این راز را برملا کرد که هنوز هم یک نفر در دنیا وجود دارد که کتاب «دختری در قطار» را نخوانده است. او در کنار رمان پائولا هاوکینگ، کتاب هلن مک‌دونالد با عنوان «ه مثل هاوک» را نیز انتخاب کرده است. این کتاب برنده‌ی جایزه‌ی پولیترز شده است. از کتاب‌های دیگر انتخابی از سوی باراک اوباما می‌توان به کتاب‌های «روزهای بربریت»، «راه‌آهن زیرزمینی» و داستان علمی تخیلی «سونِوز» (Seveneves) اشاره کرد. اما آیا باراک اوباما تنها رئیس‌جمهور اهل کتاب خواندن است؟ با بنیتا همراه شوید تا کتاب‌های موردعلاقه‌ی روسای جمهور آمریکا را بررسی کنیم.

انتخاب‌های اوباما برای مطالعه در تعطیلات همیشه افزایش فروش آن کتاب‌ها را تضمین می‌کند، اما او تنها رئیس‌جمهوری نیست که به کتاب علاقه داشته باشد. طبق گفته‌ی کارل روو، مشاور سیاسی، او و جرج دبلیو بوش باهم یک رقابت سالانه بر سر مطالعه‌ی دو کتاب در هفته را داشته‌اند. علاقه‌ی جرج بوش بیشتر به کتاب‌های زندگی سیاست‌مداران بود. برای مثال او 14 کتاب مختلف از زندگی لینکلن را به هنگام ریاست جمهوری آمریکا مطالعه کرد. همسر بوش هم در کتاب‌خوانی دستکمی از خود جرج ندارد.

آقا و خانم کلینتون نیز یکی از علاقه‌مندان به کتاب‌های مایا آنگلو هستند. درحالی‌که بیل کلینتون کتاب «تاریخ زندگی» از هیلاری کلینتون را یکی از کتاب‌های سیاسی موردعلاقه‌ی خود می‌داند، هیلاری کتاب موردعلاقه‌ی خود را «نقاط تصمیم‌گیری» از جرج دبلیو بوش عنوان می‌کند. زمانی که بیل کلینتون به مقام ریاست جمهوری رسید، علاقه‌ی خود به گابریل گارسیا مارکز و کتاب مشهور او «صد سال تنهایی» را رد کرد. اما او از اعتیادش به داستان‌های رمزآلود در دوران دانشگاه پرده برداشت.

طبق گفته تِوی تروی، نویسنده‌ی کتاب‌های «جفرسون چه چیزی می‌خواند» و «اوباما توییت کرد: 200 سال از فرهنگ‌عامه در کاخ سفید»، ریچارد نیکسون و جرج اچ دبلیو بوش (جرج بوش پدر) از علاقه‌مندان به کتاب‌های تولستوی بودند. جان اف کندی نیز دیوانه‌ی باند بود. همچنین رونالد ریگان هم به کتاب‌های وسترن عشق می‌ورزید. اما توصیه‌ی او برای کتاب «شکار برای اکتبر قرمز» اثر تام کلنسی این کتاب را به یک اثر پرفروش تبدیل کرد.

متأسفانه صنعت کتاب نفعی از آقای دونالد ترامپ جنجالی نخواهد بود. زیرا او خودش گفته است که هرگز کتاب نمی‌خواند. اما یک ناشر آمریکایی در حال جمع‌آوری یک مجموعه‌ی داستانی کوتاه از این نامزد جمهوری‌خواه است. این ناشر در درخواست خود اعلام کرده است که نویسندگان باید داستان‌های مختلفی از تصویر پوچ دونالد ترامپ و تأثیر سیاست‌های او بر حقوق مردم، دوستان بین‌المللی و صلح جهانی را برای ما ارسال کنند. مهلت ارسال داستان‌ها چهارشنبه 10 شهریور 1395 اعلام شده است.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان