کودکان سوری قربانیان اصلی جنگ داخلی سوریه

جنگ هنوز در سوریه ادامه دارد و هنوز کودکان قربانیان اصلی هستند

جنگ هنوز در سوریه ادامه دارد و هنوز کودکان قربانیان اصلی هستند. در جریان بمباران دو روز گذشته شهر دوما، چهار نفر کشته شدند که دو نفرشان کودک بودند. تصاویری که از کودکان آسیب دیده منتشر شده، بار دیگر یاد کودکان سوری را در ذهن‌ها زنده کرده است. هنوز چند روز بیشتر از انتشار ویدیوی عمران – کودک سوری بهت زده‌ای که از زیر آوار نجات داده شده بود – در سرتاسر جهان نمی‌گذرد و حالا انتشار این عکس‌ها نشان می‌دهد که شاید کودکان سوری دیگر در فضای مجازی ترند نباشند اما همچنان در خطر هستند.

 این حمله هوایی مرگبار به شهر دوما – واقع در شرق دمشق – تنها شش روز پس از بمباران حلب صورت گرفته است. بمبارانی که ویدیوی یکی از قربانیان آن به نام عمران موج همدردی مردم جهان را به سمت این کودک روانه کرد. این کودک بعد از نجات از زیر آوار خانه خودش، آنقدر بهت‌زده بود که حتی متوجه خونریزی صورتش هم نشده بود.

بسیاری از تصاویری که از کوکان قربانی بمباران دوما تهیه شده، آنقدر ناراحت کننده هستند که امکان انتشار آنها در بنیتا وجود ندارد. در این تصاویر کودکانی را می‌بینید که سعی می‌کنند اتفاقات وحشتناکی که مقابل چشمانشان افتاده را هضم کنند و برای اینکار سلاحی جز گریه کردن ندارند. برخی از کودکان اهل دوما از درد فریاد می‌زنند؛ درحالیکه برخی دیگر درد را فراموش کرده و فقط به یک نقطه خیره شده‌اند. پدر و مادرانی هم که در گوشه بیمارستان بر بالین بی‌جان فرزندان‌شان شیون می‌کنند، درست به اندازه سرنوشت کودک‌شان ناراحت کننده هستند.

یکی از ناراحت کننده‌ترین تصاویر منتشر شده از بیمارستان دوما، تصویر دختری است که با یک لباس زیبا و آغشته به آوارهای خانه‌اش روی تخت بیمارستان نشسته است. این کودک گریه نمی‌کند و فقط به لنز دوربین خیره شده است!

یا کودک دیگری که بدنش پر از زخم و کبودی است و موهایش پر از خون است اما آنقدر تحت تاثیر صحنه‌های وحشتناک محیط اطرافش است که ناله کردن را هم فراموش کرده است. 

این تصاویر فقط گوشه‌ای از درد و رنج کودکان سوری است. هفته پیش ویدیوی کوتاهی از عمران کودک سوری منتشر شد که جهان را در بهت فرو برد. این ویدیو عمران را داخل آمبولانس و بلافاصله بعد از نجات از زیر آوار نشان می‌دهد؛ درحالیکه پیشانی خون‌آلودش را با دست پاک می‌کند، کمی بهت‌زده به دست خونینش نگاه می‌کند و سپس دستش را با مالیدن به صندلی تمیز می‌کند. این کودک بدون گریه منتظر نیروهای نجات بود تا او و سایر کودکان نجات یافته از زیر آوار را به بیمارستان ببرند. عمران به همراه برادر ده ساله‌اش علی از زیر آوار نجات داده شده بود اما برادرش کمی بعد در اثر جراحات وارده مرد.

 پدر عمران در مصاحبه با خبرگزاری‌ها درباره روز بمباران حلب صحبت کرده است. عمران، پدر و مادر و دو خواهرش در لحظه بمباران داخل خانه بودند اما علی بیرون از خانه با دوستانش بازی می‌کرد که گرفتار انفجار شد. پدر عمران به رسانه‌ها گفته تماشای آسیب دیدن کودکانش سخت‌ترین تجربه زندگی‌اش بوده است.

همسایه‌های این خانواده هم می‌گویند که بهت و سردرگمی فقط مختص عمران نبوده و همه خانواده بعد از ماندن زیر آوار دچار چنین وضعی شده بودند. به گفته همسایه‌ها، پدر خانواده در لحظات اولیه بعد از بمباران هیچ کمکی را قبول نمی‌کرد و کاملاً شوکه شده بود.

نزدیک به نیم میلیون نفر در طول جنگ داخلی سوریه که بیش از پنج سال ادامه داشته، کشته شده‌اند. پنج میلیون نفر از شهروندان سوری کشورشان را ترک کرده‌اند و هفت میلیون نفر دیگر هم کاملاً آواره هستند.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر