ماهان شبکه ایرانیان

مقایسه بسترن B۳۰ بهمن موتور و بی‌وای‌دی F۳ کارمانیا

به تازگی در رنج ۶۰ میلیون تومان، دو خودروی جدید چینی از سوی دو خودروساز وطنی معرفی شده‌اند که قصد داریم در این مقاله مقایسه‌ای اجمالی بین این دو داشته باشیم

به تازگی در رنج 60 میلیون تومان، دو خودروی جدید چینی از سوی دو خودروساز وطنی معرفی شده‌اند که قصد داریم در این مقاله مقایسه‌ای اجمالی بین این دو داشته باشیم. بی وای دی F3 از سوی کارمانیا و بسترن B30 از سوی گروه بهمن اخیراً وارد بازار شده اند و پیش فروش هر دو نیز آغاز شده است.

فنی و پیشرانه‌ها
اگر به ابعاد و اندازه دو خودرو نگاهی بیاندازیم، متوجه می‌شوید که در یک کلاس خودرویی هستند. از لحاظ موتوری بسترن B30 دارای موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ 107 اسب بخاری است که گشتاوری در حدود 155 نیوتون متر را تولید می‌کند اما در مقابل بی وای دی F3 با 100 لیتر حجم موتور کمتر، اسب بخار و گشتاوری در همین حدود تولید می‌کند.
هر دو خودرو به سیستم VVT مجهز می‌باشند، این سیستم زمان بالا و پایین رفتن سوپاپ‌ها در پیشرانه را کنترل می‌کند اما تفاوتی بین این دو پبشرانه وجود دارد که بسترن B30 نسبت به بی وای دی F3دارد و آن وجود زنجیر تایم به جای تسمه است. در اصل زنجیر باعث افزایش عمر موتور و کاهش هزینه‌های نگهداری می‌شود.

بی وای دی F3

بی وای دی F3

همچنین تفاوت اصلی این دو خودرو در نوع گیربکس آنها است. بر روی بسترن B30 یک گیربکس 6 سرعته ساخت شرکت Aisin ژاپن نصب شده که مجهز به سیستم Failure Protection سیستم ایمنی در برابر خرابی که در صورت خرابی احتمالی گیربکس به راننده این اجازه خودرو با سرعت کم به تعمیرگاه برساند. اما در مقابل بی وای دی F3فعلاً در مدل دستی عرضه شده اما به زودی نسخه اتوماتیک آن نیز به بازار عرضه می‌شود. گیربکس خودکار نصب شده روی مدل‌های نمونه وارداتی از نوع دوکلاچه است که گیربکس سریعی برای چنین خودرویی است اما زمزمه نصب مدل معمولی‌تر 4 سرعته خودکار نیز روی بی وای دی F3 به گوش می‌رسد.

طراحی ظاهری و کابین
حال به سراغ طراحی دو خودرو می‌رویم. در نمایی جلو بی وای دی F3با کمی دقت متوجه یک نوع الهام از دو خودرو تویوتا کرولا و تویوتا یاریس خواهید شد. در نهایت جلو پنچره کشیده باعث جذاب‌تر کردن نمای جلوی F3 کرده است. همچنین وجود چراغ مخصوص روز و مه‌شکن به نوعی خاص‌تر تفاوتی را با رقیبش به وجود آورده است. در مقابل بسترن B30 داری درپوش موتور کشیده و جلو پنچره بزرگ شش ضلعی است که در عین سادگی شبیه به هیچ خودروی نیست )حتی برادر بزرگتر خود یعنی بسترن B50f) روبرو هستید. در نمای جانبی F3 کاملاً ساده طراحی شده و از خطوط شکسته استفاده شده اما با وجود درچه هوای استیل در کناره‌ها و رینگ کرومی باعث اسپرت جلوه دادن آن شده است. در آن طرف رقیبش یعنی بسترن B30 از خطوط شکسته بسیاری استفاده کرده که به نمای جانبی B30 کمک کرده و آن را کمی بزرگ‌تر جلوه داده است ولی وجود رینگ ساده آلومینیومی از نقاط ضعف نمای جانبی بسترن B30 در مقابل بی وای دی F3 است.

بسترن B30

بسترن B30

در نمای عقب هر دو خودرو ضعف‌های زیادی دارند و بسیار ساده و به دور از هیجان طراحی شده‌اند. وقتی به داخل هر دو خودرو نگاهی میندازیم بی‌شک دارای کم و کاستی‌هایی هستند. از نظر زیبایی کابین بی وای دی F3 زیباتر از بسترن B30 طراحی شده و استفاده از طرح استیل در بخش جلوی داشبورد استفاده از رنگ مارون در قسمت رو دری خودرو جذابیت خاصی به آن بخشیده است. کابین بسترن B30 به جذابی بی وای دی F3 نیست ولی استفاده از مواد اولیه مناسب باکیفیت بالا باعث شده تا بسترن دارای کیفیت ساخت مناسب ادوات داخل باشد.

تجهیزات رفاهی
اما قسمت آپشن که برای ما ایرانی‌ها یک قسمت مهم و اساسی به حساب می‌آید. هر دو خودرو در سطح امکانت خوبی به سر می‌برند اما وجود سیستم ورود بدون کلید، دکمه استارت، و از همه جالب‌تر دوربین جانبی برای بهتر پارک کردن در زیر آینه سمت شاگرد، بی وای دی F3 را از بسترن B30 متمایز کرده است اما بسترن B30 برای اینکه از رقیبش عقب نماند آپشن‌های فنی اعم از TCS (کنترل کشش) همچنین فرمان برقی EPS و سیستم کنترل حرکت در سربالایی و HHC و کروز کنترل را نصب کرده است.

بی وای دی F3

بی وای دی F3

اما مسئله سوخت و آلایندگی که دغدغه امروز جهانیان است و هر دو خودرو یورو 5 بوده و مصرف سوخت هر دو خودرو مناسب است. بسترن B30 حدود 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر می سوزاند و بی وای دی F3 در همین بازه 5.9 لیتر می سوزاند (در مدل 5 سرعته دستی). از لحاظ ایمنی هر دو خودرو دارای 2 ایربگ بوده و هر دو خودرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده‌اند.

خدمات پس از فروش
اما خدمت پس از فروش و گارانتی هر دو خودرو شامل 3 سال و 100 هزار کیلومتر گارانتی می‌شوند اما مسئله اصلی تعداد نمایندگی‌ها است که مسلماً بهمن موتور به دلیل سابقه بیشتر در شرایط بهتری نسبت به کارمانیا است اما ناگفته نماند که کارمانیا نیز به سرعت در حال افزایش تعداد نمایندگی‌ها در سطح کشور است.

بسترن B30

بسترن B30

انتخاب بین این دو خودرو کار دشواری است و باید منتظر بمانیم و ببینیم که بالاخره کارمانیا بی وای دی F3 اتوماتیک را با چه گیربکس و با چه قیمتی به بازار عرضه می‌کند و بعد از آن می‌توانیم برنده واقعی این رقابت را مشخص کنیم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان