فوت و فن خانه‌داری (۱)

برای برطرف کردن رسوب ایجاد شده در سماور یا کتری، محلولی از آب و سرکه به نسبت مساوی را داخل آن‌ها ریخته و بجوشانید. سپس کتری یا سماور را برای ۱۲ساعت یا بیشتر همراه محلول ذکر شده در آن، نگه دارید.

فوت و فن خانه‌داری (1)

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

زندگی این روزها روی خوشی به همه نشان داده است. پیچیده شده اما شیرین و با مزه است. حال سرعت و برخی زمان‌ها بی حوصلگی موجب تغییر شکل روی خوش زندگی می‌شود؛ در این شرایط باید آرامش را حفظ کرد. به راه چاره اندیشید. 
برای آنکه درکنار شما بودن و برای کاستن احساس ناتوانی در وجودتان راه چاره ای را نشان دهیم نکات مهم خانه داری که گاه از واجبات زندگی است را برمی‌شماریم باشد که به کار گیرید و مقبول افتد.

برای از بین بردن بوی سوختگی برنج

یک تکه نان روی برنج قرار دهید و موقع کشیدن، نان را برداریدیا یک عدد پیاز را پوست کنده و در داخل برنج فرو کنید پیاز بوی سوختگی را به خود می‌گیرد.

جلوگیری از بوی نم

حتما بارها برای‌تان اتفاق افتاده که ازبوی نم و یا ماندگی هوای خانه کلافه شده باشید. در اینصورت چاره کاربسیار آسان است.کافیست یک ظرف نسوز را تا نیمه آب کنید و یک عدد لیموترش را با پوست در آن رنده کنید، سپس این ظرف را روی حرارت متوسط قراردهید تا بجوشد. 
بزودی عطرلیموی تازه فضای خانه شما را پر خواهد کرد، ضمنا می‌توانید بجای لیموترش ازنارنج استفاده کنید. راه دیگر اینکه چنانچه اسانس خوراکی یا غیرخوراکی دارید، چند قطره ازآن را درنعلبکی پیرکس بریزید و روی ظرفی قرار دهید تا بتوانید زیر آن یک شمع گرد گوچک روشن کنید. پس ازچند لحظه با گرم شدن اسانس، عطر آن همه جا را پر می‌کند.

برطرف کردن رسوب سماور و کتری

برای برطرف کردن رسوب ایجاد شده در سماور یا کتری، محلولی از آب و سرکه به نسبت مساوی را داخل آن‌ها ریخته و بجوشانید. سپس کتری یا سماور را برای 12ساعت یا بیشتر همراه محلول ذکر شده در آن، نگه دارید. بعد از طی شدن مدت لازم، رسوب به راحتی از جداره آن جدا می‌شود، آنگاه با آب کاملا داخل آن را بشویید.

همچنین می‌توانید کتری را داغ کنید و ناگهان مقداری آب یخ درون آن بریزید البته توجه داشته باشید که برای این منظور نباید کتری بسیار داغ شود که موجب ریختن لحیم آن می‌شود. 3گوش ماهی یا فلس صدف را در کتری انداخته تا آهک موجود در آب را جذب کند. قلوه سنگ نیز مفید است.

راه دیگری هم وجود دارد و آن این که درظرف مورد نظر2 یا 3 سیب زمینی رنده کنید و مدت نیم ساعت با آب درون آن،بجوشانید و بعد یک تکه زاج سفید کوبیده، به آن اضافه کنید و نیم ساعت دیگر بجوشانید مشکل رفع خواهد شد.همچنین می‌توانید برای جرم گیری آن مقداری جوش شیرین را درون ظرف بگذارید و روی شعله بگذارید و بعد اگر هنوز به طور کامل پاک نشده همین کار را تکرار کنید ثمربخش خواهد بود.

برای خوشمزه‌تر شدن شوید پلو

برای اینکه شوید پلوی شما خوشمزه‌تر شود می‌توانید از ادویه مخصوص پلو که سبزرنگ است و ( در عطاری‌ها موجود می‌باشد) استفاده کنید بعد از آبکش کردن برنج کمی‌ادویه لابه لای برنج بپاشید. 

اگر برنج شما شور شد

اگر قبل از آب کش کردن برنج متوجه شدید، که برنج شما شور شده است موقع آب کش کردن برنج آب بیشتر روی برنج داخل آبکش بریزید. اما اگر بعد از آب کش کردن برنج متوجه شوری آن شدید دیگرچاره ای برای برطرف کردن شوری آن ندارید. مگر اینکه خورش را بی نمک درست کنید.

اگر برنج شما بی نمک شد

اگربراثر فراموشی برنجتان بی نمک شد اصلاً نگران نباشید، موقع کشیدن برنج مقدار مورد نیاز نمک را با مقدار بسیار کمی‌آب و روغن مخلوط کنید و روی برنج بریزید. با این کار بی نمکی برنج شما رفع می‌شود هرگز نمک را مستقیم در روغن نریزید، زیرا نمک در روغن حل نمی‌شود.

راهی برای بهتر رنگ دادن زعفران

برای اینکه زعفران شما بهتررنگ بدهد می‌توانیددرون یک استکان کوچک به مقدار مورد نیاز زعفران ساییده بریزید و دو قاشق غذا خوری آب جوش به آن اضافه کنید. بعد از اینکه برنج را آبکش کردید و داخل قابلمه ریختید استکان حاوی آب و زعفران را در برنج فرو ببرید و دم کنی را روی قابلمه بگذارید. با دم کشیدن برنج، زعفران هم دم می‌کشد و بهتر رنگ می‌دهد.

از بین بردن بوی نامطبوع برنج

اگر به هر دلیلی برنج خشک شما بو گرفت برنج را روی یک سطح پهن کنید. البته باید حتماً در سایه باشد تا بوی نامطبوع برنج از بین برود. زیرا اگر برنج را جلوی نورآفتاب قرار دهید باعث خرد شدن برنج می‌شود و برنج حالت خود را از دست می‌دهد و وقتی آن را داخل آب جوش می‌ریزید از هم پاشیده می‌شود...

برای خواندن بخش دوم -فوت و فن خانه‌داری- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر