پاراستامول Paracetamol

شناسنامه مختصر دارو   نام های تجارتی : Dsprol, Calpol, Alvedon دسته دارویی : کاهش دهنده درد و تب میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : احتیاج به نسخه پزشک : بلی قابل استفاده برای عموم : بلی موارد استعمال دارو   این دارو که جزء داروهای قابل نگهداری در خانه می باشد برای تسکین و کاهش درد و تب ...

پاراستامول Paracetamol

شناسنامه مختصر دارو
 

نام های تجارتی : Dsprol, Calpol, Alvedon
دسته دارویی : کاهش دهنده درد و تب
میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو :
میزان وابستگی و اعتیاد به دارو :
احتیاج به نسخه پزشک : بلی
قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو
 

این دارو که جزء داروهای قابل نگهداری در خانه می باشد برای تسکین و کاهش درد و تب مورد استفاده قرار می گیرد. ضمناً برای بچه ها به همان اندازه بزرگسالان، مفید می باشد و تأثیردارد. از فواید این دارو این است که موجب دردهای شکمی نمی شود و سبب خونریزی داخلی نمی گردد. لذا برای افرادی که از زخم گوارشی رنج می برند و یا کسانیکه مصرف آسپرین برایشان ضرر دارد،‌ بسیار مفید و سودمند می باشد. البته باید توجه داشت که مصرف این دارو در دوز بالا خطرناک است موجب آسیب های کبدی گردد.
اشکال دارو : قرص، کپسول، محلول، شیاف
زمان مصرف دارو : هر 4 تا 6 ساعت یکبار در مواقع لزوم ضمناً برای بچه ها نباید بیشتر از 4 روز در هر 24 ساعت مصرف شود.
اندازه دوز مجاز مصرفی دارو : بزرگسالان (500 میلی گرم تا 1 گرم در هر دوز ضمناً این مقدار می تواند به میزان 4 گرم در روز افزایش یابد) کودکان (60 تا 120 میلی گرم در هر دوز کودکان 3 ماهه تا یکساله و 120 تا 250 میلی گرم در هر دوز کودکان 1 تا 5 ساله و 250 تا 500 میلی گرم در هر دوز کودکان 6 تا 12 ساله)
چگونگی تأثیر دارو : اثرات این دارو ظرف 15 تا 60 دقیقه پس از شروع درمان با دارو ظاهر می شوند. ضمناً این اثرات مدت 6 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن دوام خواهند داشت.
طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس کودکان نگهداری شود.
چگونگی قطع مصرف دارو : به محض رفع نیاز می توان مصرف این دارو را بدون هیچ مشکلی قطع نمود. اما اگر در طی مدت درمان با این دارو دچار ظاهر شدن جوش گشتید مصرف دارو را قطع کرده و سریعاً پزشک را در جریان قرار دهید.

عوارض جانبی مصرف دارو :
 

اگر از این دارو به صورت دوز مجاز استفاده شود، کمتر موجب عوارض می گردد. ولی به هر حال تهوع از عوارض معمول مصرف دارو می باشد.
نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به دردهای مزمن کبدی یا کلیوی دچار می باشید و یا داروهای دیگری را مصرف می کنید، حتماً قبل از مصرف این دارو پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید.
مصرف دارو برای زنان حامله : اگر از دوز عادی دارو استفاده شود، خطری در بر ندارد.
مصرف دارو برای زنان شیرده : خطری در بر ندارد.
مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : برای کودکان زیر 3 ماه مجاز نمی باشد مگر به دستور پزشک یا برای درمان کاهش تب. ضمناً برای بچه های بزرگتر تا 12 سال کاهش دوز مصرفی مجاز دارو ضروری می باشد.
مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : اشکالی ندارد.
منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان