۵ راه برای جلوگیری از استرس مزمن قبل از اینکه زندگی شما را خراب کند

دکتر جاش اَکس (Josh Axe), دکتر طب طبیعی و تغذیه بالینی است

دکتر جاش اَکس (Josh Axe), دکتر طب طبیعی و تغذیه بالینی است. او مشتاق است از طریق جایگزین کردن غذا به جای دارو به مردم کمک کند. او اخیرا کتاب "چرا نشت روده دلیل اصلی مشکلات سلامتی شماست و 5 راه شگفت انگیز برای درمان آن" را منتشر کرده است و همچنین بنیان‌گذار بزرگترین وب سایت بهداشت و درمان طبیعی (DrAxe.com) است. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا 5 راه موثر برای جلوگیری از استرس مزمن را از قلم خودش بخوانیم.

زمانی که در کلینیک مشغول به کار بودم متوجه یک الگوی مشابه و نگران کننده در میان بیمارانم شدم. صرف نظر از مشکلی که داشتند, چه مشکلات گوارشی و چه مشکلات تیروئید, هر زمان که به آن‌ها پیشنهاد تغییر رژیم غذایی یا مکمل رژیم غذایی جدید می‌دادم, بیمارانم مشتاق بودند تا این تغییرات را برای بازگشت سلامتیشان انجام دهند. اما زمانی که از آنها در مورد سطح استرسشان و اینکه آیا قادر به کنترل آن هستند سوال می‌پرسیدم, هیچ جوابی نمی‌گرفتم. آن‌ها هیچ‌وقت نمی‌خواستند نقشی که استرس در سلامتیشان بازی می‌کند  یا این حقیقت که استرس مزمن کیفیت زندگیشان را از بین می‌برد, تایید کنند.
مشکلات مالی, فشاری کاری و مشکلات رابطه از جمله عواملی هستند که باعث استرس شدید می‌شوند و روی سلامت ما تاثیر می‌گذارند. در واقع تخمین زده شده است که بیش از سه چهارم مردم علائم فیزیکی ناشی از استرس را تجربه کرده‌اند و منظورمان از علائم فیزیکی عرق کردن کف دست نیست. استرس به ویژه زمانی که مزمن باشد می‌تواند تاثیراتی بگذارد که شاید فکرش را هم نتوانید بکنید. از جمله:

  • افزایش خطر حمله قلبی, بیماری‌های قلبی و سکته
  • نشت روده
  • اختلال در حافظه و عملکرد شناخت
  • افزایش التهاب گسترده
  • کاهش سطح ایمنی بدن
  • افزایش وزن
  • اختلالات دستگاه گوارش
  • بی‌خوابی
  • کاهش میل جنسی
  • ناباروری
  • اگزما, پسوریازیس (یک بیماری شایع پوستی که باعث بوجود آمدن تکه های نقره ای ضخیم و خارش دار، و یا تکه های قرمز که گاهی اوقات دردناک هم هستند، می‌شود) و دیگر بیماری‌های پوستی

به همین دلیل به بیمارانم توصیه می‌کنم تا سطح استرسشان را تحت نظر داشته باشند و همچنین از اهمیت استرس نداشتن با آن‌ها صحبت می‌کنم. استرس و سلامتی, دو روی مخالف یک سکه هستند و من اعتقاد دارم که اکثریت قریب به اتفاق مشکلات سلامتی مربوط به استرس می‌باشد. اما خبر خوب این است که به راحتی می‌توان با استرس مقابله کرد و نیازی به نسخه برای انجام این کار نیست. این 5 راه به طور طبیعی به استرس نداشتن کمک می‌کنند و باعث می‌شوند تا بتوانید روی سلامتیتان کنترل داشته باشید.

راه‌ های مقابله با استرس
ورزش کنید
ورزش زیاد نه تنها به داشتن شکم شش تکه (Six Pack) و پوشیدن شلوارهای جین‌ چسبان کمک می‌کند بلکه در پایین آوردن سطح استرس نیز موثر است. دلیلش این است که ورزش کردن موجب ترشح اندرفین (endorphin) در مغز که عامل شادی است می‌شود. همچنین باعث تنظیم ریتم شبانه روزی بدن و خواب راحت می‌شود. ورزش‌های مدیترانه‌ای مانند یوگا, تای چی (tai chi) و چی کونگ (qigong) برای اثرات آرامش بخش و آرام کننده خود معروف هستند. من به شما توصیه می‌کنم که فعالیت مورد علاقه خود را که می‌توانید در طولانی مدت انجام دهید, انتخاب کنید.  

یک دفترچه یادداشت برای احساساتتان درست کنید
متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند زمانی که مردم تصمیم به وزن کم کردن می‌گیرند, یک دفترچه غذایی برای خودشان درست کنند تا درک کاملی از آنچه می‌خورند و تاثیر آن روی بدن خود داشته باشند. در رابطه با استرس هم به همین ترتیب است. اگر احساسات خود را چه مثبت و چه منفی از وقایعی که برایتان رخ می‌دهد یادداشت کنید باعث می‌شود تا درک روشن‌تری از آنچه باعث استرش شما می‌شود داشته باشید و بتوانید از آن‌ها دوری کرده و یا حداقل اجازه ندهید که روی شما اثر عمیق بگذارند.

قدرت نه گفتن را داشته باشید
نصیحت نانسی ریگان (Nasnsy Reagan) برای جلوگیری از استفاده مواد مخدر در میان بچه‌ها, برای پایین آوردن سطح استرس در بزرگسالان نیز بسیار مناسب است. در هر زمان, به احتمال زیاد از طرف رئیستان, همکارتان, بچه‌هایتان, همسرتان, دوستانتان و دیگر اعضای خانوادتان, به 50 جهت مختلف کشیده می‌شوید. به خودتان سخت نگیرید و تعهداتی که ضروری نیستند را نادیده بگیرید. من به شما اطمینان می‌دهم که سطح استرس شما ارتباط مستقیمی با تعداد کارهایی که باید در طول روز انجام دهید دارد.

راه‌ های مقابله با استرس
رژیم غذایی خود را تمیز کنید
تا به حال متوجه این موضوع شده‌اید زمانی ‌که استرس می‌گیرید به سراغ مواد غذایی بی‌خاصیت می‌روید؟ و زمانی که این غذاها را می‌خورید استرس بیشتری می‌گیرید؟ دلیلش این است که غذاهای شیرین و فرآوری شده, فشار خون شما را به طور ثابت بالا می‌برند و افزایش اضطراب و استرس, موجب افزایش خستگی و چاقی می‌شود. رژیم غذایی غنی را جایگزین مواد غذایی بی‌خاصیت کنید. به خصوص ویتامین‌های B (که در برگ سبز سبزیجات, گوشت گاو و ماهی قزل‌آلا پیدا می‌شوند), به بدن شما کمک می‌کنند تا مواد غذایی را به انرژی تبدیل کند. کلسیم و منیزیم که در دانه‌ها, بنشن, آواکادو و سبزیجات چلیپایی (سبزیجاتی همچون انواع کلم بروکلی، کلم بروکسل, کلم پیچ، گل‌کلم و کلم قمری که شکل ظاهری گل آنها همانند صلیب است) پیدا می‌شوند, ماهیچه‌ها را ریلکس کرده و سردرد را تسکین می‌دهند. همچنین چربی‌های سالم مثل روغن نارگیل, روغن زیتون, آجیل و دانه‌ها موجب کاهش التهاب و ثبات خلق و خو می‌شوند.

اجتماعی شوید
خیلی آسان است تا در دنیای رسانه محور امروزی تمام روز را پای کامپیوتر بنشینید, دوستان جدید پیدا کنید, با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و حتی بیشتر از قبل احساس تنهایی کنید. این تنهایی می‌تواند احساس ناامنی و افسردگی را در مواجهه با استرس روزانه افزایش دهد. بنابراین من به شما توصیه می‌کنم تا به بیرون از منزل رفته و با مردم به طور رو در رو ارتباط برقرار کنید. با خانواد و دوستانی که روحیه شما را عوض می‌کنند وقت بگذرانید و مشاهده کنید که استرستان از بین می‌رود.  




قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان