شیوه تغذیه درکودکان سرطانی (۱)

بخش اول- کودکانی که مبتلا به سرطان هستند، نیاز به رژیم غذایی سالم و مناسبی دارند و شاید خانواده‌ها در چنین موقعیتی، به این مسأله کمتر اهمیت دهند.

شیوه تغذیه درکودکان سرطانی (1)

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

کودکانی که مبتلا به سرطان هستند، نیاز به رژیم غذایی سالم و مناسبی دارند و شاید خانواده‌ها در چنین موقعیتی، به این مسأله کمتر اهمیت دهند. اما یک تغذیه خوب که حاوی مواد مغذی لازم است، برای کودکان سرطانی اهمیت بسیاری دارد. خوردن مناسب‌ترین چیزها، حتی در وضعیتی که بسیار دشوار است، باعث تقویت بیشتر کودکان بیمار می‌شود.

برای کودکان سرطانی داشتن رژیم غذایی متعادل دشوار است، زیرا بیماری و درمان آن روی اشتهای آنها تأثیر زیادی می‌گذارد. کودکان دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوند، دهان‌شان خشک می‌شود و اغلب دهانشان آفت می‌زند. علاوه بر این موارد، نسبت به بسیاری از غذاها حساس می‌شوند، سردی، گرمی، بوها و طعم‌ها آزارشان می‌دهند، هنگام بلعیدن غذا دچار مشکل می‌شوند و مثل گذشته قادر به جذب مواد مغذی نخواهند بود.

تمام این موارد خوردن را دچار اشکال می‌کند، اما شما نباید کم بیاورید و منصرف شوید؛ باید با خلاقیت بیشتر راهی بیابید تا مواد مغذی مورد نیاز را به او برسانید تا در طول دوره درمان ضعیف‌تر نشود.

نیازهای خاص

تمام کودکان سرطانی نیاز به مواد مغذی خاصی دارند؛ بنابراین لازم است از متخصصین تغذیه در این زمینه کمک بگیرید. اما به طور کلی آنها نیاز بیشتری به پروتئین، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها، املاح و آب دارند.

پروتئین

 برخی از متخصصان معتقدند که کودکان تحت مداوای سرطان در مقایسه با سایر کودکان هم‌سن و سال خود نیاز به 50 درصد پروتئین بیشتر دارند تا بدن به رشد، ترمیم بافت‌ها، ساخت سلول‌های خونی و شارژ مجدد و سیستم دفاعی خود بپردازد. دریافت پروتئین کافی کمک می‌کند کودک شما سریع‌تر بهبود یابد و عوارض جانبی تشعشعات و شیمی درمانی کمتر به او آسیب برساند و از همه مهم‌تر از ابتلا به عفونت‌ها نیز در امان بماند.

پنیر، تخم‌مرغ، شیر، ماست، گوشت، مرغ، ماهی، انواع لوبیا، کره بادام‌زمینی، آجیل، عدس و سویا بهترین منابع تأمین پروتئین هستند.

کربوهیدرات‌ها

کربوهیدرات‌ها بهترین سوخت بدن محسوب می‌شوند که انرژی مورد نیاز را به سلول‌ها می‌رسانند و به عملکرد ارگان‌های بدن کمک می‌کنند. اگر بدانید که یک کودک مبتلا به بیماری سرطان چقدر انرژی از دست می‌دهد، به مقدار کربوهیدرات‌های مورد نیازش پی می‌برید.

بهترین منابع تأمین کربوهیدرات عبارتند از: نان، ماکارونی، سیب‌زمینی، برنج، غلات، میوه‌ها، ذرت و لوبیاها. تمام انواع نان‌ها و ماکارونی‌ها همواره بهترین نوع از کربوهیدرات‌ها محسوب می‌شوند، زیرا علاوه بر کربوهیدرات‌، فیبر مورد نیاز کودکان را تأمین می‌کنند.

فیبر برای سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست ضروری است و همانطور که بیشتر والدین می‌دانند، یبوست از عوارض درمان‌های سرطانی می‌باشد.

 چربی‌ها

چربی‌ها به بدن کمک می‌کنند تا انرژی بیشتری ذخیره کند و ویتامین‌های محلول در چربی وارد رگ‌های خونی شوند. چربی‌ها سرشار از کالری هستند و برای کودکان سرطانی که دچار کاهش وزن شدید می‌شوند، لازم‌اند. البته تمام چربی‌ها یکسان نیستند.

چربی‌های اشباع‌ نشده که در ماهی، آجیل‌ها، روغن زیتون و نیز آووکادو یافت می‌شوند، بسیار سالم‌تر از چربی‌های اشباع‌شده و چربی‌های تغییر یافته می‌باشند که در گوشت قرمز و روغن‌ها و غذاهای سرخ‌شده وجود دارند.

ویتامین‌ها و املاح

ویتامین‌ها و املاح نقش مهمی در رشد و بهبود بیماری داشته و به جذب مواد مغذی کمک می‌کنند. اغلب کودکانی که به خاطر بیماری سرطان تحت مداوا هستند، به اندازه کافی ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز را دریافت نمی‌کنند، زیرا داروهای خاص سرطانی باعث از بین رفتن بسیاری از ویتامین‌های اصلی مثل ویتامین D و مواد معدنی مانند کلسیم و تضعیف فیزیکی می‌شوند.

در چنین مواقعی معمولاً پزشکان استفاده از انواع مولتی ویتامین‌ها را تجویز می‌کنند. مصرف مولتی ویتامین‌ها ارتباط زیادی با بهبودی دارد...

برای خواندن بخش دوم- شیوه تغذیه درکودکان سرطانی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان