۱۰ کتاب داستانی جذاب که باید فیلم آن‌ها ساخته شود [قسمت اول]

اگر بیننده فیلم‌های سینمایی هستید، حتما شنیدی که می‌گویند آن فیلم را بر اساس یک رمان ساخته‌اند و اکثراً هم این فیلم‌ها چیز خوبی از آب درمی‌آیند

اگر بیننده فیلم‌های سینمایی هستید، حتما شنیدی که می‌گویند آن فیلم را بر اساس یک رمان ساخته‌اند و اکثراً هم این فیلم‌ها چیز خوبی از آب درمی‌آیند. دیدن این فیلم‌ها بسیار لذت‌بخش است چون خواندن یک رمان با اینکه لذت خوبی دارد ولی دیدن فیلم آن رمان می‌تواند جایگزین خوبی برای انتقال بهتر حسی شود. امروز می‌خواهیم چند کتاب را برای شما معرفی کنیم که واقعا مستحق این هستند که فیلم آن‌ها ساخته شود. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا این کتاب‌ها را برایتان معرفی کنیم.
در اوایل ماه گذشته بازیگر سینما خانم کیرستن دانست اعلام کرد که با یک تهیه‌کننده جدید در تولید یک فیلم جدید از رمان «حباب شیشه» قرارداد بسته است. سیلویا پلات بیش از آنکه نویسنده باشد، شاعر است. او در عمر کوتاه خود تنها یک رمان نوشته که آن را هم بیشتر نوعی خودزندگی‌نامه می‌دانند. ردپای زندگی خود سیلویا در جای‌جای این رمان مشهود است. استر (شخصیت اصلی رمان «حباب شیشه») هم مانند سیلویا در کودکی پدرش را از دست می‌دهد، او هم رابطه چندان مسالمت‌آمیزی با مادرش ندارد. استر هم بورسیه دانشگاه می‌شود، برای مجله‌ای زنانه یادداشت می‌نویسد، یک ماه به نیویورک می‌رود و در هتل‌های مجلل آنجا اقامت می‌کند و سردبیری مجله‌ای را بر عهده می‌گیرد. پس‌ازآن که از نیویورک به خانه بازمی‌گردد به خاطر پذیرفته نشدن در یک کلاس نویسندگی افسرده می‌شود و با خوردن قرص اقدام به خودکشی می‌کند، ولی او را یافته و نجات می‌دهند. او پس‌ازآن، مدتی برای درمان افسردگی‌اش در آسایشگاهی روانی بستری‌شده و با شوک الکتریکی مورد مداوا قرار می‌گیرد... این‌ها همه، هم ماجرای زندگی استر هستند و هم ماجرای زندگی واقعی سیلویا پلات. این داستان نمایش کامل از زندگی نویسنده ایست که خودکشی می‌کند.
«حباب شیشه» اولین بار در ژانویه 1963 و یک سال پس از مرگ زودهنگام او، با نام مستعار «ویکتوریا لوکاس» به چاپ رسید. به گفته دوست صمیمی سیلویا پلات، او هرگز تمایلی نداشت مادرش بداند این کتاب زندگینامه دخترش است؛ بنابراین هم انتشار رمان به تعویق افتاد و هم با نام مستعار چاپ شد.
در این فیلم داکوتا فانینگ نقش استر را بازی خواهد کرد، با اینکه نسخه 1979 فیلم وجود دارد ولی این فیلم جدید قرار است که تغییراتی را در فیلم‌نامه بدهد و آن را با درون‌مایه‌های زندگی مدرن آغشته کند.
خب در ادامه می‌خواهیم چند عدد از رمان‌هایی که می‌توانند مانند رمان خانم پلات پتانسیل تبدیل به فیلم شدن را دارند برای شما معرفی کنیم.


1-اواکادو منفجرنشده اثر ایلین دوندی

 

کتاب اواکادو منفجر نشده

گتا گرویک- کردیت: Getty Images


داشتان جالب این کتاب درباره‌ی یک کاراکتر به نام خانم سالی جی است که اتفاقات جالبی برایش رخ می‌دهد و داستانی شبیه به کاراکترهای داستانی مانند کری برادشاو در یکی از سریال‌های تلویزیونی شبکه اچ بی او و هالی گولایتلی در برکفست ات تیفانیز است. ولی هنوز این داستان برای یک فیلم انتخاب‌نشده است. این ماجرا داستان یک دوشیزه آمریکایی در دهه 1950 در پاریس را روایت می‌کند که پس از اتفاقاتی عاشق می‌شود.
ما با توجه به داستان فکر کردیم که دو بازیگر کایرا نایتلی و گرتا سِلِست گِرویگ می‌توانند گزینه خوبی برای ایفا کردن نقش سالی جی باشند.


2-ناتورِ دشت نام رمانی اثر جروم دیوید سالینجر

 

ناتور دشت

نیکلاس هولت-کردیت:Getty Images


جالب است بدانید «الیا کازان»، کارگردان معروف سینما قصد داشت فیلمی بر اساس رمان «ناتور دشت» بسازد و هنگامی که می‌خواست رضایت سلینجر را جلب کند، سلینجر به او پاسخ داد که «نمی‌توانم چنین اجازه‌ای بدهم زیرا می‌ترسم هولدن این کار را دوست نداشته باشد!». هولدن کالفیلد کاراکتر اصلی ناطورِ دشت است. یکی از تأثیرات بزرگ و جنجال برانگیز این کتاب، قتل جان لنون، اسطورۀ بی‌همتای موسیقی راک و مؤسس گروه بیتلز است که توسط مارک دیوید چپمن به قتل رسید. چپمن بارها ادعا کرده که انگیزۀ اصلی کشتن لنون، بعد از خواندن این کتاب به او الهام شده است.
 درباره داستان این کتاب باید بدانید که هولدن کالفیلد نوجوانی هفده ساله است که در لحظهٔ آغاز رمان، در یک مرکز درمانی بستری است و ظاهراً قصد دارد آنچه را پیش از رسیدن به این‌جا از سر گذرانده برای کسی تعریف کند و همین کار را هم می‌کند و رمان نیز بر همین پایه شکل می‌گیرد. در زمان اتفاق افتادن ماجراهای داستان، هولدن پسر شانزده ساله‌ای است که در مدرسهٔ شبانه‌روزی «پنسی» تحصیل می‌کند و حالا در آستانهٔ کریسمس به علت ضعف تحصیلی (چهار درس از پنج درسش را مردود شده و تنها در درس انگلیسی نمرهٔ قبولی آورده است) از دبیرستان اخراج شده و باید به خانه‌شان در نیویورک برگردد.
تمام ماجراهای داستان طی همین سه روزی (شنبه، یک‌شنبه و دوشنبه) که هولدن از مدرسه برای رفتن به خانه خارج می‌شود اتفاق می‌افتد. او می‌خواهد تا چهارشنبه که نامهٔ مدیر راجع به اخراج او به دست پدر و مادرش می‌رسد و آب‌ها کمی از آسیاب می‌افتد، به خانه باز نگردد. به همین خاطر، از زمانی که از مدرسه خارج می‌شود، دو روز را سرگردان و بدون مکان مشخصی سپری می‌کند و این دو روز سفر و گشت‌وگذار، نمادی است از سفر هولدن از کودکی به دنیای جوانی و از دست دادن معصومیتش در جامعهٔ پُر هرج‌ومرج آمریکا.
سالینجر امتیاز ساختن فیلم از داستانش را حاضر نشد بفروشد و امید بسیار کمی در این زمینه خواهد بود.


3-تاریخ سری اثر دونا تارت

 

تاریخ سری از دونا تارت

 

لیتون میستر-کردیت: Getty Images

یک گروه 6 نفره در یکی از مدرسه‌های هنر هستند که قتل‌های رازآلودی رخ می‌دهد. تاریخ سری نخستین رمان دونا تارت نویسندهٔ آمریکایی اهل می‌سی‌سی‌پی است که در سال 1992 توسط انتشارات آلفرد ای ناپ منتشر شد. این کتاب، داستان شش دانشجو ممتاز مطالعات کلاسیک کالج ورمونت را بازگو می‌کند. این کالج در بسیاری از جهات با کالج بنینگتون در بنینگتون شباهت دارد. دونا تارت در بین سال‌های 1982 تا 1986 دانشجو این کالج بوده است. با بروز یک قتل در این گروه، این جمع دانشجویان هم در اجتماعات علمی و هم جامعه، منزوی می‌شوند.
این داستان بیش از آن‌که به سبک داستان‌های کارآگاهی معکوس همانند شرلوک هولمز شباهت داشته باشد به سبک رمان‌های پلیسی نزدیک‌تر است. در این داستان یکی از شش دانشجو به نام ریچارد پاپن راوی داستان است. این داستان از جهات بسیاری همانند تحمیل سرنوشت و رویدادهای ملودرام با تراژدی شباهت دارد.
ما امیدواریم که لیتون میستر نقش کامیلیا مکالی و جوزف لئونارد گوردون-لویت نقش ریچارد پاپن را به عنوان شخصیت‌های تاپ این گنگ بازی کنند.


4- داستان زندگی من اثر جی مک لنرلی

 

داستان زندگی من

بلیک لایولی-کردیت:Getty Images


در این داستان آلیسون پول 20 و چند ساله با زندگی عجیبی را با چند کارت شناسایی در نیویورک سیتی می‌گذراند؛ و توجه به کسب و کار او نسبت به کوکایین هیچ‌وقت از سو استفاده از کارت شناسایی‌هایش بر‌نمی‌دارد و ماجرایی غم‌انگیز و جذاب را تشکیل می‌دهد. مردم دهه 1980 در این فیلم به تصویر کشیده شده‌اند. چون در آن زمان هنر دچار تجدید حیات فرهنگی بود، این رمان می‌تواند گزینه خوبی برای ساختن فیلم از آن باشد. این رمان تصویری دلربا را روابط خالی و امکانات بی‌نهایت آن زمان بازگو می‌کند. آیا ممکن است که بلیک لایولی نقش اول فیلم این رمان را بازی کند؟


5- رژه عید پاک اثر ریچارد یاتس

 

کتاب رژه عید پاک

اما واتسون- کردیت: Getty Images


چه کسی دوست ندارد که صحنه‌های زندگی دو خواهر کاملاً متضاد با سبک‌های مختلف را دنبال نکند؟ در داستان رژه عید پاک ماجرای خواهران گرایمز در دوران جوانی‌شان به تصویر کشیده می‌شود. درحالی‌که امیلی هوشمند به دنبال عشق در روابط کوتاه و ناامیدکننده است، خواهر زیبا و محافظه‌کارش سارا ازدواج‌کرده است و به خیانت‌های شوهرش هم اعتنایی ندارد، ما اما واتسون و ناتالی گرتمن را بهترین گزینه‌ها برای این دو نقش می‌دانیم.

در ادامه مقاله هم با ما همراه باشید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر