تاریخ مختصری از جنگ جهانی دوم/همراه با تصاویر

اول سپتامبر سال ۱۹۳۹ آغاز یکی از وحشتناک‌ترین جنگ‌های تاریخ بود

اول سپتامبر سال 1939 آغاز یکی از وحشتناک‌ترین جنگ‌های تاریخ بود. روزی که نیروهای «آلمان» به خاک «لهستان» حمله کردند و «ورشو» پایتخت این کشور را اشغال کردند. 2 روز بعد در سوم سپتامبر، کشورهای «انگلستان» و فرانسه که استقلال لهستان را تضمین کرده بودند، به آلمان اعلام جنگ کردند و به این ترتیب جهان بار دیگر شاهد جنون انسان‌ها بود. برای ورق زدن تاریخ مختصری از جنگ جهانی دوم با بنیتا همراه باشید.

تاریخ، روزها و سال‌های خون‌بار بسیاری را شاهد بوده است. اما بی‌شک جنگ جهانی دوم از بدترین آن‌هاست. در سال 1918 آلمان در جنگ جهانی اول شکست خورد و مجبور به پرداخت غرامت سنگینی به دولت‌های پیروز شد. همین امر سرخوردگی و تحقیر شدیدی برای مردم آلمان به همراه داشت. در این بین «آدولف هیتلر» در آلمان ظهور کرد که با جهان‌بینی برتری نژاد «ژرمن»، حس غرور و خود بزرگ بینی آلمانی‌ها را برانگیخت.

جنگ جهانی دوم در عکس
آدولف هیتلر

در فاصله‌ی بیست ساله از پایان جنگ جهانی اول تا آغاز جنگ جهانی دوم، آلمان در تولیدات نظامی و صنعتی، پیشرفت‌های بسیاری کرد و آدولف هیتلر نیز توانست مردم آلمان را برای جنگی ویرانگر آماده کند.

جنگ جهانی دوم در عکس

این جنگ 6 سال به طول انجامید و  در طی آن 52 میلیون انسان کشته شدند که 26 میلیون نفر از آن‌ها غیرنظامی بودند.

جنگ جهانی دوم در عکس

در سه سال اول جنگ، نیروهای متحدین شامل آلمان، «ایتالیا» و «ژاپن» پیروز جبهه‌ها بودند. «شوروی» نیز در آغاز با آلمان‌ها همراه بود اما با حمله غافلگیر کننده نیروهای ویژه آلمان(ورماخت) به خاکش، در جبهه‌ی «متفقین» قرار گرفت. در سال 1942 ورق برای «متحدین» برگشت.

جنگ جهانی دوم در عکس

کم‌کم نیروهای متحدین ابتکار عمل را در جبهه‌ها از دست دادند و متحمل شکست شدند. آمریکایی‌ها نیز پس از حمله ژاپنی‌ها به نیروی دریایی‌اش وارد جنگ شد. در «استالینگراد» روسیه هم، آلمان‌ها با شکست روبرو شدند و عقب‌نشینی کردند. نیروهای متفقین کم‌کم سرزمین‌های تحت اشغال آلمان و متحدانش را باز پس گرفتند. بزرگ‌ترین عملیات جنگ جهانی دوم، در سواحل «نرماندی» فرانسه توسط متفقین انجام شد. عملیاتی که به (D-day) معروف است. در این عملیات، 10 هزار نفر در ساحل نرماندی کشته شدند.

جنگ جهانی دوم در عکس

جنگ جهانی دوم در عکس

این عملیات مقدمه‌ای برای آزادسازی فرانسه بود. با آزادی پاریس،  در اوت سال 1944 جنگ به‌به ماه‌های آخر خود نزدیک می‌شد. در داخل آلمان هم فرمانده هان ارتش به این نتیجه رسیده بودند که تنها راه نجات آلمان، رهایی از دست هیتلر است. سوءقصدهایی هم به جان او شد. اما همه ناکام بود. در اوایل سال 1945 نیروهای آمریکا و انگلیس از شرق و نیروهای شوروری از شرق وارد خاک آلمان شدند اما با مقاومت سرسختانه‌ی آخرین نیروهای آلمانی مواجه می‌شدند. در اواخر جنگ، به دستور هیتلر تمام مردم آلمان حتی نوجوانان 13-14ساله نیز اسلحه به دست گرفته بودند و کسانی که مخالفت می‌کردند، بلافاصله اعدام می‌شدند.

جنگ جهانی دوم در عکس

در نهایت با ورود متفقین به برلین و خودکشی آدولف هیتلر در 30 آوریل 1945، جنگ در اروپا به پایان رسید.

جنگ جهانی دوم در عکس

اما در شرق دور ادامه داشت. ژاپن حاضر به تسلیم نبود و کنترل «اندونزی»، «هندوچین» و بخش اعظم خاک «چین» و بسیاری از جزایر اقیانوس «آرام» را در اختیار داشت و سرسختانه مقاومت می‌کرد.

جنگ جهانی دوم در عکس

دولت آمریکا برای به تسلیم واداشتن ژاپن، در روزهای پنجم و ششم اوت 1945 به ترتیب شهرهای «هیروشیما» و «ناکازاکی» را با بمب اتم بمباران کرد و ژاپن بی‌قید و شرط تسلیم شد. بدین ترتیب جنگ جهانی دوم به پایان رسید. این جنگ علاوه بر کشته‌ها، میلیون‌ها آواره، زخمی، بی‌خانمان و مفقودالاثر بر جای گذاشت و تبعات اجتماعی جبران‌ناپذیری برجای گذاشت. نتیجه وحشتناک دیگر این جنگ، تقسیم جهان به دو بلوک شرق به رهبری شوروی و غرب، به رهبری آمریکا بود که بلافاصله آغاز شد و دنیا را به مدت بیش از 40 سال، در وحشت جنگ اتمی فرو برد.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر