ماهان شبکه ایرانیان

در اتفاقی بسیار نادر پسر ۱۷ ساله‌ای در اثر کبودی گردن و سکته مغزی در گذشت

برخی از کارشناسان از عدم صحت این خبر می‌گویند، ولی نکاتی هست که شما باید در مورد ان اطلاع داشته باشید. با بنتیا همراه باشید.

 برخی از کارشناسان از عدم صحت این خبر می‌گویند، ولی نکاتی هست که شما باید در مورد ان اطلاع داشته باشید. با بنتیا همراه باشید.

 

برخی از کارشناسان از عدم صحت این خبر می‌گویند، ولی نکاتی هست که شما باید در موردان اطلاع داشته باشید.
در یک خبر غم‌انگیز، نوجوان 17 ساله در مکزیک بعد از سکته مغزی درگذشت. بر اساس گفته‌های پزشکی قانونی دلیل این سکته می‌تواند فشاری باشد که در اثر بو کردن عطر توسط معشوقه‌اش به او دست داده بود. ژولیو ماکیاس گونزالس (Julio Macias Gonzalez) پس از صرف شام با خانواده و معشوقه خودش، دچار تشنج شده است. این گزارش را یکی از مجله‌های محلی در مصاحبه با خانواده گنزالس داده است. خانواده او پس از اتفاق افتادن حادثه تشنج به امدادگران اطلاع دادند ولی اتفاق به‌قدری سریع بوده است که نوجوان آن‌ها در دم جان‌باخته است. پزشکان پس از بررسی و پیگیری‌های لازم در یک اظهارنظر گفتند: مرگ او می‌تواند در اثر لخته خونی بوده باشد که با فشار روی رگ، در رگ‌هایش جریان یافته است و در اثر رسیدن این لخته خون به مغز و گرفتگی رگ‌های مغز، سکته مغزی به وجود آمده است. شدت سکته به‌قدری بوده است که او نتوانسته جان سالم به درببرد.

این اتفاق دور از ذهن است ولی سال‌های قبل هم برای افراد دیگری هم این اتفاق‌ها افتاده است. یک زن 44 ساله از نیوزلند پس از یک فشار؛ دچار سکته مغزی شد. در سال 2010 هم دریکی از مجله‌های نیوزلند، اتفاقی به همین صورت گزارش‌شده است. در مقالات دانشگاهی به این نوع سکته‌ها، پدیده نادر (rare phenomenon) گفته می‌شود.

ریچارد رایت (Richard Wright) متخصص قلب و عروق از سنت جونز انگلیس، همچنین دارای کرسی در مرکز بهداشت جان پراویدونس کالیفرنیا (Providence Saint John) ا، درباره این پدیده نادر می‌گوید: به‌جای واژه نادر، از فوق‌العاده نادر استفاده کنید! لی شوام (Lee Schwamm) مدیر خدمات و معاون اجرایی مقابله با سکته و متخصص نورولوژی و اعصاب بیمارستان عمومی ماساچوست هم در مورد شایعاتی مبنی بر سکته‌هایی در اثر فشار زیاد، اطلاع داشت. بااین‌همه، ایشان اظهار داشتند، اگر شما یک جوان باشید و سکته مغزی کنید، دلیل آن کاملاً واضح است و این دلیل می‌تواند آسیب رسیدن به شریان کاروتید شما بوده باشد (دور از جان).

شریان کاروتید (The carotid artery)، یک رگ مهم در بدن و قسمت بالایی صورت شما است که می‌تواند خون را به مغز و صورت شما برساند، دکتر شوان توضیح می‌دهد که این رگ در قسمت راست گردن شما قرار دارد. پوشش داخلی رگ می‌تواند پاره شود و به‌عنوان یک لخته این قسمت پاره شده وارد جریان خون شما شود و خود را سریع‌تر ازآنچه انتظار دارید به مغز و رگ‌های اصلی شما در مغز برساند. در کالبدشکافی‌های انجام‌شده، پارگی در این رگ‌ها مهم‌ترین عامل سکته در نوجوانان است. خون لخته به وجود آمده را به‌سرعت و فشار زیاد به مغز شما هدایت می‌کند، در اثر گرفتگی رگ در مغز شما، فشار به مغز افزایش می‌یابد و این فشار زیاد باعث ایجاد سکته مغزی می‌شود.

این اتفاق، یعنی پاره شدن رگ کاروتید در گردن شما می‌تواند به علت حوادث روزمره نیز اتفاق بیافتند، ازجمله این حوادث می‌توانیم به تصادفات شدید رانندگی و آسیب به گردن و رگ شما اشاره‌کنیم. دکتر شوان همچنین اضافه کرد این اتفاقات به‌صورت نادر در میان مردم صورت می‌گیرد و شما نباید نگران پاره شدن طبیعی این قسمت از رگ خود باشید. بیمارانی بوده‌اند که در اثر کج کردن ناگهانی سرخود، یک خون مردگی ، خوابیدن باحالت بد، چرخش ناگهانی سرخود و همچنین ترمزهای ناگهانی در سرعت‌های بالا و همچنین مراجعه به فیزیوتراپ دچار سکته‌های مغزی شده‌اند. سندرم عجیب‌تری نیز وجود دارد که به سندرم آرایشگاه معروف است، سندرمی که در ان، فرد در اثر شستشو و مالیدن سر و گردن خودش دچار سکته و مرگ مغزی شده است.

به گفته دکتر شوان، لازم نیست شما هر حرکت ورزشی و تحرک مربوط به گردن خودتان را متوقف کنید، معمولاً اتفاق‌های زیادی می‌تواند باعث این مشکل شود، مردم هرروز می‌توانند راجع به این مسائل صحبت کنند و شایعه‌های زیادی به وجود آورند. ولی بدانید که این یک اتفاق نادر است. او همچنین افزوده است، عواملی نیز هستند که شما در ان دخیل نیستید همانند عوامل ژنتیکی که شمارا با سندرم کاروتید مستعد به دنیا می‌آورد. اگر شما دچار این سندرم هستید باید شدیداً مراقب رگ خودتان باشید.

بااین‌وجود دکترها از علائم و نشانه‌های خاموشی مربوط به درد و مشکل شریان کاروتید سخن می‌گویند، ازجمله آن‌ها می‌توانیم به دردهای شدید گردنی که در اثر مجروحیت‌ها هنوز ادامه دارد، درد ناشی از تیر خوردن که به‌صورت یک درد ممتد از گردت تا زیر چشم پیش برود، میگرن ناگهانی شدید و همچنین تشنج‌های گاه‌به‌گاه می‌توانند از علائم کاروتید مستعد به خونریزی و پاره شدن باشد.
همچنین هرگاه شما علائم رایج سکته را در خود حس کردید، به یک‌طرف خودتان را بخوابانید و یکی از بازوهایتان را به پایین بیاورید، کم‌تر صحبت کنید و سعی کنید به حرف‌هایی که بقیه برای کمک به شما می‌گویند توجه لازم را داشته باشید؛ و اولین کار شما تماس با شماره اورژانس 115 خواهد بود. آن‌ها از شما خواهند خواست هر دقیقه علائم خودتان را گزارش کنید. سعی کنید در رساندن اطلاعات درست به آن‌ها همکاری کنید. تا زمانی که نیروهای امدادی وارد کار نشده‌اند از انجام دادن کارهای غیر امدادی و اصولی اجتناب کنید.

دکتر شوان در خاتمه می‌گوید: لازم نیست شما از هر کبودی بترسید و انتظار سکته بعدش را داشته باشید، هر ثانیه میلیاردها نفر کبود می‌کنند. شاید در میان آن‌ها یک مورد با کبودی دچار سکته هم بشود؛ بنابراین بدون نگرانی و داشتن ترس از سکته مغزی همدگیر را بو کنید، ولی کبود نکنید.

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان