کدام ورزش‌ها برای فردی با بیماری آلزایمر مناسب است؟

بیماری آلزایمر که به‌اختصار آلزایمر خوانده می‌شود، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به‌تدریج باعث می‌شود توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل رود

بیماری آلزایمر که به‌اختصار آلزایمر خوانده می‌شود، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به‌تدریج باعث می‌شود توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل رود. بارزترین نشانه‌ی زوال عقل اختلال حافظه است. اختلال حافظه معمولاً به‌تدریج ایجادشده و پیشرفت می‌کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود ولی به‌تدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند. در ادامه با بنیتا همراه شوید تا به ورزش‌هایی اشاره کنیم که می‌تواند این اختلال حافظه را کاهش دهد.

بله شما می‌توانید

داشتن یک زندگی پویا برای هر فردی، به‌خصوص افرادی با بیماری آلزایمر، مناسب است. اگرچه ورزش این بیماری را درمان نخواهد کرد، اما حال و احوال، اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس فرد را بهبود می‌بخشد. این کار همچنین باعث کاهش ریسک بیماری‌های قلبی، برخی از انواع سرطان و سایر مریضی‌ها می‌شود. بسیاری از فعالیت‌ها دارای اثرات منفی کم و بدون فشار هستند. آن‌ها همچنین جالب هم به شمار می‌آیند.

چرا این کار مهم است؟

اهمیت ورزش در کنترل آلزایمر

فعال بودن برای هر فردی، به‌خصوص یک بیمار آلزایمری، مفید است. یک مطالعه‌ی بلندمدت 6 ساله نشان می‌دهد، ورزش می‌تواند رشد این بیماری را کند و حافظه را تقویت کند. ورزش کردن به‌طور مشخص به افراد آلزایمری در سنین میان‌سالی برای داشتن یک زندگی مستقل کمک می‌کند. افرادی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند دارای استرس، نگرانی و افسردگی کمتری هستند. حتی در مراحل بعدی این بیماری، داشتن عضلات قوی‌تر می‌تواند به فرد برای مراقبت از خود کمک کند.

شروع کار

شروع کار ورزش کردن برای بیماران آلزایمری

هر فرد آلزایمری به چه میزان فعالیت ورزشی احتیاج دارد؟ این سؤال بستگی به فرد و مرحله‌ی پیشرفت بیماری او دارد. در ابتدا عزیزان خود را نزد پزشک برای بررسی ببرید، زیرا آن‌ها دارای یک بیماری جدی هستند. در ابتدا کار خود را با یک ورزش 10 دقیقه‌ای شروع کنید. از ورزش خود لذت ببرید و در انجام آن زیاده‌روی نکنید.

مرحله‌ی گرم کردن

مرحله گرم کردن برای ورزش

حرکات سبک نظیر پیاده‌روی یا حرکات کششی نرم، مفاصل و عضلات را آماده می‌کند. اگر در انجام این حرکات در حالت ایستاده مشکل دارید، مرحله‌ی گرم کردن را در حالت نشسته انجام دهید. برای مثال، به حالت چهارزانو نشسته و مچ پاهای خود را برای 10 بار به حالت چرخشی حرکت دهید. به‌علاوه، در زمان ورزش کردن هر چیزی که در سر راه شما، نظیر اسباب‌بازی‌ها یا کابل‌های وسایل الکتریکی، وجود دارد را بردارید تا به ناگاه زمین نخورید.

یک ورزش باستانی

ورزش تایچی و کمک به آلزایمر

تایچی شامل یک سری از حرکات ورزشی و کششی سبک است. این ورزش به فرد برای تفکر شفاف‌تر و تقویت حافظه کمک می‌کند. به‌علاوه برای مفاصل مناسب بوده و می‌تواند درون و یا بیرون خانه انجام شود. تایچی به برقراری تعادل و استقامت فرد نیز کمک می‌کند.

همواره یک سبزانگشتی باشید

باغبانی کردن و کمک به درمان آأزایمر

باغبانی یک راه عالی برای فعالیت در خارج از منزل است. این کار به تقویت احساسات کمک کرده، باعث هدفمند شدن فرد شده و می‌تواند منبعی غنی از خاطرات برای افرادی که به گیاهان عشق می‌ورزند باشد. صرف زمان در باغچه می‌تواند باعث از بین رفتن استرس و کاهش فشارخون شود.

به استخر بروید

شنا کردن و کمک به درمان آلزایمر

چه در استخر به شنا بپردازید یا اینکه ایروبیک آبی انجام دهید، باید گفت که ورزش در آب گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود. این ورزش برای مفاصل خوب بوده و می‌تواند آرامش‌بخش باشد. به‌علاوه به قلب کمک کرده و مقاومت در داخل آب به تقویت بدن منجر می‌شود.

آرامش ذهن

ورزش یوگا برای درمان آأزایمر

یوگا می‌تواند استرس را کاهش و استقامت و انعطاف‌پذیری را بهبود بخشد. محققان دانشگاه یوسی‌ال‌اِی دریافته‌اند افرادی که برای مدت سه ماه به ورزش یوگا پرداخته‌اند دارای حافظه‌ی بهتری نسبت به گروهی هستند که ورزش‌های تقویت فکری، نظیر جدول متقاطع، انجام داده‌اند. اگرچه افراد موردمطالعه دارای آلزایمر نبودند، اما آن‌ها از علائمی رنج می‌بردند که می‌تواند به آلزایمر ختم شود. یوگا آن‌ها را آرام‌تر کرد و از استرس و پریشانی آن‌ها کاست.

به این شیوه پیاده‌روی کنید

پیاده روی با دوستان و حیوانات

پیاده‌روی به جلوگیری از بیماری‌های قلبی، دیابت و سایر بیماری‌ها کمک می‌کند. این کار همچنین باعث تقویت حافظه و مهارت‌های فکری می‌شود. یک پیاده‌روی روزانه راهی عالی برای افزودن ساختار و نظم به زندگی یک فرد است. افرادی که در مراحل اولیه‌ی آلزایمر قرار دارند باید بتوانند بیشتر از افرادی که در مراحل حادتر هستند پیاده‌روی کنند. برای لذت‌بخش‌تر کردن این کار، از یک دوست و یا یک سگ کمک گرفته یا اینکه به موسیقی در حین پیاده‌روی گوش دهید.

پیش به‌سوی ورزش‌های هوازی

ورزشهای هوازی و کمک به درمان آلزایمر

ورزش ایروبیک به تقویت جریان خون در بخش‌هایی از مغز که با حافظه سروکار دارند کمک می‌کند. این کار همچنین باعث کاهش افسردگی و پریشانی شده و حال و احوال فرد را بهبود می‌بخشد. هر ورزشی که باعث تندتر شدن ضربان قلب شود خوب است. اگر یکی از عزیزان شما دارای بیماری آلزایمر در مراحل اولیه است، انجام یک ورزش که باعث تعرق او شود می‌تواند مفید باشد. برای بیمارانی که در مراحل حادتر قرار دارند، انجام حرکات ساده‌تر نظیر رقص می‌تواند همچنان ثمربخش باشد.

ورزش‌های نشسته

انجام حرکات نشسته ی ورزشی

حتی اگر یکی از عزیزان شما قادر به انجام یک حرکت ایستاده نیست، همچنان نیز می‌تواند ورزش کند. رمز موفقیت در داشتن فعالیت بدنی است. برای مثال از یک صندلی استفاده کنید. یک فرد می‌تواند تمامی حرکات ورزشی را در حالت نشسته انجام دهد. او می‌تواند بازوهای خود را جمع کرده و بالاتنه‌ی خود را بچرخاند. او می‌تواند دستان خود را بالا آورده و به کشش پاها مشغول شود. به‌علاوه او می‌تواند با دستانش در جهت مخالف با صندلی فشار وارد کند.

مکان‌های ورزشی

مکان های ورزشی

مکان‌های زیادی برای ورزش کردن وجود دارد. به‌علاوه باشگاه‌های ورزشی نیز فراوان‌اند. بسیاری از جوامع و مراکز کمک به افراد سالمند، جلسات ورزشی سازمان‌دهی شده‌ای نظیر ورزش تایچی، رقص، بولینگ و حتی شنا و ایروبیک آبی را ترتیب داده‌اند. عضو خانواده‌ی شما می‌تواند همچنین در منزل ورزش کند. هدف حرکت و جابجایی است؛ هرکجا و هر زمان.

استمرار داشته باشید

استمرار در ورزش کردن

نتیجه‌ی موردنظر شما اتفاق خواهد افتاد، به‌خصوص زمانی که یک روش درمانی مناسب برای مراقبت از فرد هم صورت بگیرد. ازاین‌رو انجام این حرکات برای چند هفته و داشتن یک ورزش روزمره می‌تواند برای شما به یک عادت تبدیل شود. برای خود اهداف واقع‌گرایانه ترسیم کنید. سعی کنید تا حداقل 30 دقیقه و 5 روز در هفته ورزش کنید. اگر این کار به خاطر بیماری آلزایمر امکان‌پذیر نیست، به خاطر داشته باشید که برخی از فعالیت‌ها بهتر از هیچ است.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر