مصاحبه با طراح لباس، نازنین کریمی

نازنین کریمی طراح موفق و با استعداد ایرانی است که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۵ در زمینه طراحی و تولید لباس آغاز کرد. او هم اکنون صاحب برند نازنین کریمی (NK) درایران است. برند او در دو شهر تهران و کاشان شعبه دارد. با بنیتا همراه باشید تا با او بیشتر آشنا شویم.

نازنین کریمی طراح موفق و با استعداد ایرانی است که فعالیت خود را از سال 1385 در زمینه طراحی و تولید لباس آغاز کرد. او هم اکنون صاحب برند نازنین کریمی (NK) درایران است. برند او در دو شهر تهران و کاشان شعبه دارد. با بنیتا همراه باشید تا با او بیشتر آشنا شویم.

 

1. چند سالتان است و اهل کجایید؟

من متولد 8 مهر 1358 هستم و در تهران به دنیا آمدم.

2.چطور شد که طراحی لباس را انتخاب کردید؟

شروع این کار خیلی جالب بود. من همیشه به پوشش آدم ها بسیار توجه می کردم درست مثل کسی که اسکن می کند، همه را از سر تا پا برانداز می کردم و سعی می کردم ایرادات  پوششی آن‌ها را در ذهنم بر طرف کنم.  در روز بین 10 تا 12 ساعت وقتم را صرف مطالعه در زمینه مد و لباس می کردم و خوب این فکر به ذهنم رسید که چرا خودم این کار را شروع نکنم.

3. از چه سنی و با طراحی چه لباس هایی به طور حرفه ای شروع به کار کردید؟

27 سالم بود که این کار را شروع کردم. اولین کالکشن را به صورت نمایش زنده‌ی لباس ارائه دادم که بیشتر شامل تاپ و پیراهن بود. در بین لباس‌ها 5 عدد مانتو هم طراحی کردم. از آنجاییکه آن زمان چیزی به اسم طراحی مانتو به شکلی که امروز هست وجود نداشت، طراحی مانتو بسیار غریبه بود. 5 تا مانتویی که طراحی کردم بیشتر به اصرار دوستانم بود و بیشتر از هر چیز دیگری مورد استقبال قرار گرفت. حتی خاطرم هست نزدیک به 50-60 عدد سفارش فقط از مانتوها گرفتم. کالکشن دوم را یکسال بعد ارائه دادم که آن هم به صورت نمایش زنده ی لباس بود اما این بار تنوع بیشتری داشت. کت، دامن، پالتو، مانتو و .. اما استرس این شو بسیار زیاد بود که بعد ازکالشن دوم،  شوی زنده ارائه ندادم.

4.درزمینه طراحی لباس آیا تحصیلات آکادمیک دارید یا خودتان به صورت تجربی این کار را یاد گرفتید؟

خیر، من فارق التحصیل رشته ی طراحی صنعتی از دانشگاه هنر و معماری در مقطع فوق لیسانس هستم. طراحی لباس را به شکل تجربی یاد گرفتم.

5. برای کالکشن ها معمولا از چه چیزهایی الهام می گیرید؟

من در کارهام همیشه توجه خاصی به نقوش و طرح های ایرانی داشته ام  و سعی ام بر این است  که از این نقوش در کارهایم استفاده کنم. به خصوص که در این چند سال اخیر دنیا هم آشنایی بیشتری با این نقوش پیدا کرده است. الهامات من برای طراحی ها معمولا از عناصر ایرانی است اما در عین حال همه ی طرح ها گرایش به سادگی دارند. از ابتدا فعالیت ام در این حوزه را با جمله ی "زیبایی در سادگی است" شروع کردم.

 

6. آیا این سادگی را در نوع و ترکیب پارچه ها رعایت می کنید یا دوخت و طرح لباس ها سادگی را تعریف می کنند؟

بیشتر از نظر دوخت و طراحی ساده هستند و من با بازی با  پارچه‌های متنوع سعی می کنم به طرح‌هایم آب و رنگ ببخشم اما این باز هم بستگی به نوع طراحی‌ها دارد، چون هر کالکشن از سه قسمت مختلف تشکیل می شود بخش اول تعریف خودم از برند است. بخش دیگر بیشتر  نقوش ایرانی را به نمایش می گذارد که این ترکیبی از مد روز دنیا و پارچه های ایرانی است و بخش سوم هم لباس های قابل استفاده و روزانه هستند که قیمت کمتری هم دارند.

7. بیشترین تغییری که سعی می کنید در روند طراحی ها ایجاد کنید چه چیزهایی هستند؟

من سعی می کنم هر سال یک تغییری ایجاد کنم. چون زمانی که من و امثال من شروع به کار کردند، دانش آکادمیک به شکل امروزی وجود نداشت به همین دلیل اگر یک طراح نتواند خودش را با دانش‌های امروزی به روز کند در این رقابت جا می ماند، من همیشه سعی کردم خودم را به روز نگه دارم و کالکشن هایم با یک اتفاق جدید همراه باشند.

8. تا حالا پیش آمده از یک پارچه در چند کالکشن استفاده کنید؟

خیر، همیشه پارچه های طرح هایم متفاوت بوده است به غیر از چند مدل پارچه که سال گذشته آن ها را چاپ کردم و می خواهم با تکرار آن‌ها امضای کار خودم را داشته باشم.

9. بهترین قسمت در مورد طراح لباس بودن از نظر شما چی هست؟

بهترین قسمت از نظر من زمانی است که یک طراح خلق خودش را بر تن دیگری می بیند. من هنوز هم بعد از 10 سال با دیدن طراحی ها یم بر تن خانم ها شدیدا خوشحال می شوم.

10. دوست دارید تا آخر امسال چه چیزی را در زمینه کاریتان به دست بیارید؟

امسال من سعی دارم برند جدیدی را وارد کارم بکنم که این بخش کمی غیر رسمی تر از طراحی های کنونی نازنین کریمی است. برند NK یا نازنین کریمی بیشتر در قسمت لباس های رسمی فعالیت خواهد کرد.

11. ممکن است کمی بیشتر از هدف های آیندتان برایمان توضیح بدهید؟

قصد دارم بخش پیراهن شب و لباس عروس را اضافه کنم. قبلا از من برای شرکت در هفته ی مد ونکوور دعوت شده بود اما شرایط به صورتی نبود که بتوانم در این برنامه شرکت کنم. در آینده کمی دور تر قصد دارم شعبه خارج از ایران را افتتاح کنم و بتوانم در این گونه برنامه ها شرکت کنم.

 

12. آیا این الگو را در تمامی کالکشن ها رعایت می کنید؟

بله این الگو در تمامی کالکشن ها مطابق با مد روز دنیا رعایت می شود.

13. آیا تا به حال به طراحی کالکشن مردانه هم فکر کردید؟

چند باری سعی کردم اما علاقه ی زیادی به فعالیت در این قسمت ندارم چون فکر می کنم من به خاطر زن بودنم درک بهتری از طراحی لباس برای خانم ها دارم و می توانم دقیقتر ظرافت و خواسته ی زنان را درک کنم اما برای آقایان چنین چیزی را نمی بینم.

14.طراح مورد علاقه تان در دنیا کیست؟

یک نفر نیست. چند نفر هستند.

کارهای پیتر پیلوتو(Peter Pilotto) را خیلی دوست دارم و به نظرم اتفاق های جالبی در طراحی اش می افتد.

همچنین طراح برند شانل کارل لگرفیلد و الی صعب(Elie Saab)

15.چه شد که برای داشتن مغازه, شهر کاشان و هتل عامری ها را انتخاب کردید؟

کاشان یکی از شهرهای آرامش بخش و مورد علاقه ی من است. من معتقدم تاریخ و پیشینه ی این شهر اعجاب انگیز است و اخیرا هم این شهر بیشتر از هر زمان دیگر مورد توجه توریست ها قرار گرفته و به یکی از پر طرفدارترین جاذبه های توریستی در ایران تبدیل شده است. من به عنوان یک طراح ایرانی دوست دارم بازدید کننده ها را بیشتر با سبک و سیاق  طراحان ایرانی آشنا کنم. هتل عامری‌ها بهترین هتل در این شهر است. این هتل فضای بسیار زیبایی دارد و از نظر شرایط هم بسیار مناسب حال و هوای کار من است.

16.آیا تصمیم دارید در شهرهای دیگر ایران هم شعبه داشته باشید؟

فعلا در برنامه ی کاری ام نیست اما اگر پیشنهادی خوبی مثل هتل عامری ها باشد چرا که نه.

17.از یک تا ده چه نمره ای به شخص نازنین کریمی و طراحی‌هایش می دهید؟

اجازه بدید این سوال را به کسانی که من را می شناسند و با کارهای من آشنا هستند بسپارم.

 

18.برای طراحان جوان ایران چه حرفی دارید؟

به کسانی که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند و یا تازه شروع کرده اند می توانم این را بگویم که با پشت کار زیاد جلو بروند و اگر خدایی نکرده یکی از کالکشن هایشان با شکست رو به رو شد دلسرد نشوند و دوباره و دوباره امتحان کنند. عشق زیاد به کار داشته باشند و سعی کنند همیشه به روز باشند. در نهایت بدانند که برای مردم کار می کنند و احترام مشتری و آدم ها را نگه دارند و در صورت موفقیت هرگز فروتنی و کنار گذاشتن غرور را فراموش نکنند.

 

19. و حرف آخر به تمام زنان ایرانی....

من تمامی زنان ایرانی را با غیرت می دانم و کوچک ترین قدمی که یک زن در این جامعه بردارد بی شک نشانه‌ی قوی بودن اوست.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان