برای تاثیرگذاری بیشتر و بهتر در برخوردهای اول به ویژه در مسایل کاری 10 نکتهی زیر را حتما بخوانید.
یک روانشناس دانشگاه هاروارد در مورد روشهای تاثیرگذاری در برخورد اول 10 نکته و روش معرفی میکند.همیشه اولین برخورد میتواند سرنوشتساز باشد و حتی پایه و اساس یک رابطهی کاری موفق را بسازد. وقتی شما در رابطه با کار و حرفهی خود کسی را ملاقات میکنید٬ چه چیز بیشتر از همه مهم است؟ اینکه به همه نشان دهید از تجربه و مهارت بالایی برخوردارید و یا حتی اینکه خود را شخصی دوست داشتنی و قابل اعتماد نشان دهید.
بعضی از مردم میپندارند که تخصص و خبرگی و مهارت مهمترین ویژگی برای شروع یک شغل موفق است.اگر کسی بخواهد شما را استخدام کند یا تجارتی را با شما شروع کند٬ به استعداد شما نگاه میکند و اگر از صلاحیت شما اطمینان حاصل کند٬ مایل میشود که هرچه زودتر همکاریش را با شما شروع کند. این که صلاحیت و تخصص شما تایید شود عالی است اما نا خودآگله یک سوال در ذهن کسی که قصد دارد شما را استخدام کند به وجود میآید و آن این است که آیا میتوانم به او اعتماد کنم؟
اعتماد اساسیترین بخش شروع یک تجارت موفق است. طبق تحقیقات انجام شده این نکته برای بقای پایداری یک تجارت موفق نیز بسیار حیاتی است که پریابیم آیا فرد استخدام شونده قابل اعتماد است یا خیر. البته قابل اعتماد بودن تنهایی کافی نیست و بعد از اثبات آن باید استعداد و توانایی خود را نیز ثابت کنید. پس در ابتدا شما نیز دارید که ثابت کنید شخصی هستید که اساس و بنیان رابطه را حفظ میکنید و آنچنان افراد دور و برتان را تحت تاثیر رفاترهای خود قرار میدهید که از این تا در این که در کنارتان هستند احساس فوقالعادهای داشته باشند٬ از آن دسته مردمی که همهی ما دوست داریم در اطرافمان داشته باشیم. به روشی واقعی و معتبر چگونه می توانیم عمل کنیم تا به نتیجهی مطلوب برسیم؟
1 . شنوندهی بهتری باشیم تا گویده
وقتی با کسی مشغول محاوره و صحبت هستید سعی کنید کمتر حرف بزنید و بیشتر گوش دهید. ارتباط چشمی٬ لبخند٬ چهرهی مصمم٬ تکان دادن گاه به گاه سر و در کل ارتباط غیرکلامی شما میتواند پیام مهمی به طرف مقابل شما میدهد: «تو و گفتههایت برای من مهم هستید». تا از شما پرسش نشده٬ پیشنهادی ندهید. در بیشتر مواقع٬ دادن پیشنهاد یعنی اینکه شما موضوع صحبت را به علایق و تمایلات خود ربط دادهاید.
2. کانون توجه خود را به سمت دیگران متمرکز کنید
هیچ فردی به اندازهای که میخواهد مورد تحسین قرار نمیگیرد. بنابراین سعی کنید از کارهای خوب دیگران تعریف و تمجید کنید. شاید بگویید من نمیدانم او چه کارهای خوبی انجام داده است. این هنر شماست. افراد از تعریف و تمجید شما قدردانی میکنند و همینطور بابت توجهی که به آنها داشتهاید از شما ممنون خواهید بود. شما با این کار احساس خوشایندی به آنها میدهید و باعث میشوید آنها شما رو دوست بدارند
3. به تمامی حرفها گوش بده چه بد چه خوب
بعضی افراد که همهی ما حداقل چند نفری را در زندگیمان داریم که وقتی با آنها صحبت میکنیم انگار با دیوار حرف زدهایم. این افراد مانند درخت میمانند هیچ صدایی از خود تولید نمیکنند٬ اصلا حرفی نمیزنند. اما افرادی که به دقت و با حوصله به صحبتهای شما گوش میدهند یک احساس و تاثیر عالی در گوینده به وجود خواهند آورد. وقتی بدون در نظر گرفتن موقعیت اجتماعی اشخاص و شغل و منصب و سطح اجتماعی آنها مشتاقانه به حرفشان گوش میدهید٬ به آنها نشان میدهید نقاط مشترکی بینتان هست. چون همهی ما از نوع بشریم و مشکل هم نوعهایمان مشکل ما نیز هست.
4. ابزار و وسایل را کنار بگذارید
هنگامی که با دیگران هستید و به آنها گوش میدهید تمام تمرکزتان را به طرف مقابلتان بدهید. نگاهتان روی مانیتور لپتاپ نباشد٬ گوشیتان را کنار بگذارید٬ با بند ساعتتان بازی نکنید. هیچ چیز توجه شما را به خودش نباید جلب کند حتی برای یک لحظه. اگر میخواهید با وسایل شخصی خود مشغول باشی ارتباط با مردم را از خودت دریغ کردهای. توجه به مردم یک هدیهی بزرگ به آنهاست. ایت هدیه را کمتر کسی به کسی میدهد. دادن این هدیه و توجه باعث میشود تا دیگران برای کنار شما بودن لحظه شماری کنند.
5. کم توقع و بخشنده باشید
قبل از اینکه چیزی را از دیگران دریافت کنید٬ به دیگران ببخشش کن و انتظار جبران از کسی نداشته باش. همیشه به این فکر کن که چه چیزی میتوانی به دیگران ببخشی. بخشیدن و دست و دلباز بودن بهترین راه برای شروع و ایجاد یک ارتباط محکم و واقعی است.
6. رفتارهای خودبزرگ بینانه از خودت نشان نده
افرادی تحت تاثیر رفتارهای تلخ و پر از ادعای شما قرار میگیرند که خود فردی پر ادعا و متظاهر باشند. باقی مردم که بیشتر جامعه را تشکیل میدهند تحت تاثیر این رفتارها قرار نمیگیرند. آنها از این رفتارها فراری هستند و آزرده خاطر میشوند.
7. دیگران را خوب و به دقت بشناسید
شما خودتان را میشناسید٬ نگرشتان٬ چشم اندازتان و خواستههایتان را همچنین میدانید ولی این دانستههای شما به تنهایی مهم و کارساز نیست چون همهی اینها متعلق به خودتان هستند. شما نمیتوانید از خودتان چیزی بیاموزید. مشکل همینجاست که شما آنچه را که دیگران میدانند٬ نمیدانید اما آنها میدانند شما چه چیز نمیدانید. به همین دلیل است که شناخت افراد دیگر مهمتر است.
8 گزیده و سنجیده سخن بگویید
کلمات و سخنانی که شما به کار میبرید در نگرش و نوع دیدگاه دیگران دربارهی شما تاثیر بسیار زیادی خواهند داشت. برای مثال شما باید برای شرکت در یک جلسه خود را برای ملاقات با دیگران آماده کنید. نوع گفتار بسیار سرنوشت ساز است. همهی ما مایلیم با افراد شاد و پر اشتیاق معاشرت کنیم. کلماتی که شما به کار میبرید میتواند به این که احساس خوبی نسبت به شما داشته باشند کمک کند. همچنین به شما کمک می کند احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید.
9. شکست دیگران را به بحث نگذارید
افراد بسیاری تمایلی به بحث در مورد شکستهایشان ندارند . اگر بخواهید پرده از اسرار آنها بردارید و شکستها و کمبودهایشان را برای او و دیگران نمایان کنید از شما متنفر خواهند شد. پس هرگز ضعف و شکست دیگران را به آنها یادآوری نکنیم
10. به شکستهای خود اعتراف کنید
افراد موفق از نظر مردم به طور باور نکردنی جذابو گیرا هستند و تنها دلیل آن موفق بودن آنهاست اما یادتان باشد برای حتماً نباید فردی موفق باشید تل در برخورد اول تاثیرگذار و گیرا باشید. اما برای این کار شما واقعا باید جذاب باشید. برای این کار باید فروتن باشید٬ تجارب و شکستایتان را به راحتی به اشتراک بگذارید و درست زمانی که نباید به شکست دیگران بخندید ٬ میتوانید به شکستهای خود با دیگران بخندید و خود را در نظرشان فردی جذاب جلوه دهید. این کار احساس خوبی را نسبت به خودتان به دیگران القا خواهد کرد