هیدروکلروتیازید Hydro chlorothiazide

شناسنامه مختصر دارو   نام های تجارتی : ندارد دسته دارویی : داروی ادرارآور میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : کم میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم احتیاج به نسخه پزشک : بلی قابل استفاده برای عموم : خیر موارد استعمال دارو   این دارو موجب دفع زیاد آب از بدن گشته و در نتیجه ورم ناشی از تجمع آب میان بافتی بدن را کاهش می د ...

هیدروکلروتیازید Hydro chlorothiazide

شناسنامه مختصر دارو
 

نام های تجارتی : ندارد
دسته دارویی : داروی ادرارآور
میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : کم
میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم
احتیاج به نسخه پزشک : بلی
قابل استفاده برای عموم : خیر

موارد استعمال دارو
 

این دارو موجب دفع زیاد آب از بدن گشته و در نتیجه ورم ناشی از تجمع آب میان بافتی بدن را کاهش می دهد. دارو برای افرادی که دچار التهاب و نارسایی قلب، بیماری های کبدی و کلیوی و یا قاعدگی پیش از موعد مقرر هستند، مؤثر می باشد. همچنین در درمان فشارخون بالا، نیز کاربرد دارد.
اشکال دارو : قرص
زمان مصرف دارو : یک بار در روز یا هر دو روز یکبار در اول روز (صبح زود)
اندازه دوز مجاز مصرفی دارو : 25 تا 50 میلی گرم در روز
چگونگی تأثیر دارو: اثرات این دارو ظرف 2 ساعت پس از شروع درمان با دارو، ظاهر می شوند. ضمناًً این اثرات مدت 6 تا 12 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن دوام خواهند داشت.
رژیم غذایی مخصوص هنگام مصرف دارو : چون مصرف دارو موجب کاهش میزان پتاسیم بدن می شود، لذا خوردن سبزیجات و میوه های تازه مانند موز و گوجه فرنگی، در طی مدت درمان با دارو، ضروری می باشد.
طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس کودکان نگهداری شود. ضمناًً از تابش نور محافظت گردد.
چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید زیرا قطع مصرف دارو ممکن است به عود مجدد علائم بیماری منجر گردد. اما اگر دچار ظاهر شدن جوش در بدن گشتید، مصرف دارو را قطع کرده و پزشک را در جریان قرار دهید.

عوارض جانبی مصرف دارو:
 

از عوارض معمول مصرف این دارو می توان به تشنج عضلات در شب، ضعف و بی حالی، سرگیجه و اختلالات گوارشی و ناتوانی جنسی، اشاره نمود. برخی از این عوارض به واسطه کاهش میزان پتاسیم بدن می باشند و با مصرف مکمل های پتاسیم، برطرف خواهند شد. ضمناًً در برخی افراد مستعد به بیماری نقرس ممکن است این نوع بیماری حادث شود. همچنین مصرف دارو موجب از کنترل خارج شدن بیماری دیابت می گردد.
نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به امراض و دردهای زیر مبتلا می باشید حتماً قبل از مصرف این دارو پزشک را در جریان قرار دهید:‌
* اگر به دردهای مزمن کلیوی و کبدی دچار می باشید و یا قبلاًً بیماری نقرس داشته اید.
* اگر به بیماری دیابت مبتلا می باشید و یا سنگ مثانه دارید.
* اگر بیماری های ریوی دارید و داروهای دیگری مصرف می کنید.
مصرف دارو برای زنان حامله : معمولاًً مجاز نمی باشد. زیرا ممکن است موجب بیماری یرقان در نوزاد شود.
مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.
مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : معمولاًً مجاز نمی باشد و توصیه نمی شود.
مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : ممکن است موجب عوارض شدید گردد.
مصرف در افراد بالای 60 سال : چون دارو ممکن است موجب کاهش هوشیاری گردد و همچنین سرگیجه ایجاد نماید، لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای مخاطره آمیز انجام می دهند، باید هنگام مصرف این دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.
نکته : چون مصرف طولانی مدت دارو موجب کاهش میزان پتاسیم بدن و همچنین عدم توازن دیگر نمک های بدن می گردد،‌ لذا آزمایشات منظم خون برای آگاهی از کارکرد کلیه ها و میزان پتاسیم و دیگر نمک های بدن در طی درمان با این دارو ضروری می باشد.
منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان