دندان درآوردن

۳ روش براى از بین بردن درد ممکن است بسیارى از مردم از این موضوع آگاهى نداشته باشند که دندان بچه‏ها ماه‏ها قبل از تولد، شروع به رشد مى‏کند

دندان درآوردن
3 روش براى از بین بردن درد
ممکن است بسیارى از مردم از این موضوع آگاهى نداشته باشند که دندان بچه‏ها ماه‏ها قبل از تولد، شروع به رشد مى‏کند. در حقیقت، جوانه‏هاى دندانى در هفته‏هاى 5 تا 6 حاملگى شروع به ظاهر شدن مى‏کنند. زمانى که بچه به دنیا مى‏آید، هر 20 دندان شیرى که طى 5 / 2 سال در دهان بچه ظاهر خواهند شد در فک نوزاد تشکیل شده است.
معمولا اولین دندان‏هایى که شروع به روییدن مى‏کنند در حدود 4 تا 8 ماهگى مى‏باشد؛ لثه بچه متورم و حساس مى‏شود و کودک بى‏قرار و حساس مى‏شود.
شما هم مثل اکثر والدین، ممکن است نگران دندان درآوردن بچه‏ها و چگونگى عکس‏العمل به آن باشید. اگر دندان درآوردن مقدارى شدیدتر شده است نکات زیر را براى گذر از این مرحله سنى رعایت کنید:

دندان‏هاى کودک را سرد کنید.
 

جویدن حلقه‏هاى دندانى، مخصوصا آن‏هایى را که مى‏توان در یخچال سرد نگه داشت، بسیار مؤثر است و احساس خوبى را در لثه کودکان ایجاد مى‏کند؛ براى یک نوزاد شش ماهه یا بیشتر، حتى جویدن یک دستمال سرد و تمیز نیز احساس خوشایندى ایجاد مى‏کند.

با گاز لثه کودک را تمیز کنید.
 

احتمالا باید دهان کودک را قبل از درآوردن دندان تمیز کنید. یک تکه گاز و حتى دستمال بچه نرم را دور انگشت نشانه بپیچید و با مقدارى مرطوب کننده لثه‏هاى بچه را ماساژ دهید. انجام این کار جلوى تشکیل باکترى‏ها را مى‏گیرد؛ به این ترتیب در هنگام درآمدن اولین دندان شما مى‏توانید بدون وارد کردن آسیب دندان درآمده را مسواک بزنید. ماساژ روزانه باعث سالم‏تر شدن لثه‏ها مى‏شود. چه زمانى باید شروع کنید؟ دکتر بوگرت مى‏گوید: ما توصیه مى‏کنیم از زمانى که نوزاد را از بیمارستان به خانه بردید این کار را شروع کنید. اما اگر امروز هم شروع کردید، زمان دیرى نیست. چند بار در روز، مخصوصا در هنگام خواب، کافى است.

هشدار پزشکى
 

تب نشانه‏ى بیمارى است.
 

یکى از عقاید خرافى که وجود دارد این است که کودکان در هنگام دندان درآوردن تب مى‏کنند. اگر کودک تب دارد، به خاطر دندان نیست بلکه مشکل دیگرى در بدن کودک به وجود آمده است و شما باید به پزشک مراجعه کنید.

از دندان‏هاى مزه‏دار استفاده کنید.
 

یک تکه سیب سرد بگیرید و یک دستمال بچه مرطوب را دور آن بپیچید؛ اکثر حلقه‏هاى دندانى استاندارد هیچ مزه‏اى ندارند. یک سیب میل بیشترى را براى گاز زدن در نوزاد ایجاد و مثل دندان داخل لثه عمل مى‏کند.
منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پی‌نوشت‌ها:
 

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان