دندان مصنوعى

۱۳ پیشنهاد براى لبخند زدن بهتر   اگر یک سرى دندان جدید بگذارید، ممکن است با بعضى مشکلات مختص دوران سالخوردگى دست و پنجه نرم کنید

دندان مصنوعى

13 پیشنهاد براى لبخند زدن بهتر
 

اگر یک سرى دندان جدید بگذارید، ممکن است با بعضى مشکلات مختص دوران سالخوردگى دست و پنجه نرم کنید. زخم‏هاى دهانى، مشکل در خوردن و صحبت کردن، یک دست دندان شل و احساس اینکه شاید دندان مصنوعى، واقعى به نظر نیاید.
امروزه انواع گوناگونى از دندان‏هاى مصنوعى موجودند؛ دندان‏هاى مصنوعى کامل و ناکامل، متحرک و یا آنهایى که داخل استخوان کاشته مى‏شوند و شبیه دندان واقعى‏اند اشاره نمود. دکتر جرج مورل و دیگر متخصصان توصیه‏هایى دارند:
در آینه نگاه کنید.
لبخند بزنید، اخم کنید، خوشحال شوید، غمگین شوید، جدى شوید، حالت‏هاى خود را تمرین کنید تا در برابر مردم با اطمینان بیشترى حاضر شوید.
صحبت کردن را تمرین کنید.
حرف صدادار و بى‏صدا را تلفظ کنید. این تمرین‏ها باعث تعلیم صحبت کردن به وسیله‏ى ابزار داخل دهان مى‏شود.
از خود، فیلم بگیرید.
ویدئو اجازه مى‏دهد شما از دید یک غریبه به خود نگاه کنید. علاوه بر این شما مى‏توانید نوار را به یک دندان پزشک نشان دهید تا از بین تصاویر، مشکلات موجود در فک‏ها و لب‏ها را کشف کند.
مراقب خلال دندان‏ها باشید.
تکه‏هاى چوب کوچک، مخصوصا براى کسانى که دندان مصنوعى دارند، خطرناک است. شما حس لامسه خود را با گذاشتن دندان مصنوعى از دست مى‏دهید. یعنى خلال دندان را گاز مى‏گیرید ولى متوجه آن نمى‏شوید بنابراین ممکن است در گلوى شما گیر کند.
کتاب بخوانید.
بلند بخوانید، دندان مصنوعى را باید به عنوان یک عضو مصنوعى در نظر بگیرید و براى استفاده درست از آن، تمرین کنید. براى خودتان بلند بلند بخوانید. به تلفظ و سبک گفتار خود توجه کنید و آنجایى را که به نظرتان درست نمى‏آید تصحیح کنید.
به آرامى و با مواد نرم شروع کنید.
لازم نیست که تا آخر عمر، غذاى کودک بخورید، اما با غذاهاى نرم شروع کنید و به تدریج بافت و سختى غذا را افزایش دهید تا لثه‏ها و توانایى شما براى به کار بردن دندان مصنوعى بهتر شوند.
با آب و صابون بشویید.
بعد از غذا خوردن، دندان‏ها را بیرون بیاورید و آن را با آب ولرم و صابون ساده بشویید.
دندان‏هاى مصنوعى را تمیز نگه دارید.
اگر ایمپلنت کاشته‏اید، باید همانند دندان‏هاى واقعى، آنها را نیز روزى دوبار تمیز کنید.
همانند نوزادان دهان‏تان را تمیز نگه دارید.
کودکان در هنگام تولد، داراى پلاکى در دهان‏شان هستند، حتى اگر دندان نداشته باشید، مجبورید براى برداشتن پلاک‏ها، لثه‏ها را بشویید. یک مسواک نرم بردارید و با حرکات نرم روى لثه‏تان حرکت دهید. شما نباید محکم مسواک بزنید تا مبادا داخل دهان‏تان زخم شود.
از قرص‏هاى مکیدنى استفاده کنید.
یکى از شکایت‏هاى شایع، بزاق زیاد در چند هفته‏ى اول استفاده از دندان مصنوعى است. این مشکل را با مکیدن یک قرص مکیدنى با آب نبات به طور مکرر در روزهاى اول، حل کنید. این کار باعث افزایش قورت دادن مى‏شود و از بزاق اضافى رهایى مى‏یابید.
لثه‏ها را ماساژ دهید.
انگشت شصت و اشاره‏تان را روى لثه‏ها قرار دهید )انگشت اشاره بیرون( و ماساژ دهید؛ این کار باعث گردش خون بهتر مى‏شود و لثه را به حالت سلامت درمى‏آورد.
آب نمک غرغره کنید.
براى کمک به تمیزى لثه‏ها، دهان‏تان را با یک لیوان آب گرم که یک قاشق چاى‏خورى نمک در آن حل شده است، شستشو دهید.
به لثه‏ها استراحت دهید.
هر وقت توانستید، دندان‏هاى مصنوعى را درآورید و لثه‏ها را براى مدتى استراحت دهید.
منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا ،مترجمان : دکتر حسن کریمی یزدی و دکتر پدرام مصطفایی ،انتشارات سپهر اندیشه - 1387
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان