۸ نشانه‌ی پنهان مصرف بیش‌ازحد کالری

آیا می‌دانستید درصورتی‌که به‌اندازه‌ی کافی آب مصرف نکنید، خوردن نوشیدنی‌های قندی باعث انباشت کالری در رژیم غذایی شما می‌شوند. اگر هرکدام از نشانه‌های زیر برای شما آشنا به نظر می‌رسند، احتمالاً شما هم در حال نوشیدن کالری بیش‌ازاندازه هستید. با بنیتا همراه شوید تا تک‌تک این نشانه‌ها را بررسی کنیم.

آیا می‌دانستید درصورتی‌که به‌اندازه‌ی کافی آب مصرف نکنید، خوردن نوشیدنی‌های قندی باعث انباشت کالری در رژیم غذایی شما می‌شوند. اگر هرکدام از نشانه‌های زیر برای شما آشنا به نظر می‌رسند، احتمالاً شما هم در حال نوشیدن کالری بیش‌ازاندازه هستید. با بنیتا همراه شوید تا تک‌تک این نشانه‌ها را بررسی کنیم.

1. شما هر روز خود را با خوردن یک آب‌میوه آغاز می‌کنید

شما هر روز خود را با خوردن یک آب‌میوه آغاز می‌کنید

iStock/AzmanL

شما ممکن است تصور کنید که آن‌ها یک گزینه‌ی سالم در صبحانه‌ی شما هستند، اما آب‌میوه‌هایی که شما از مغازه‌ها تهیه می‌کنید تقریباً حاوی چربی و شکر غیرضروری برای بدن هستند که می‌توانند کالری بدن شما را تا قبل از ساعت 10 صبح بسیار بالا ببرند. دکتر شانا لوین، پزشک مراقبت‌های اولیه و آموزش‌دهنده‌ی بالینی پزشکی در مدرسه‌ی پزشکی آیکان در شهر نیویورک، می‌گوید من همیشه به بیماران خود توصیه می‌کنم که خودشان در منزل آب‌میوه تهیه کنند. درنتیجه کالری جذب‌شده توسط آن‌ها کمتر خواهد بود. آب‌میوه‌های صنعتی معمولاً حاوی مقادیر بالایی از شکر بوده و به‌جای استفاده از ماست کم‌چرب و یا شیر بدون سرشیر از چربی‌های پایه استفاده می‌کنند. این چربی‌ها می‌توانند صدها کالری را وارد بدن شما کنند.

2. شما همیشه احساس تشنگی می‌کنید

شما همیشه احساس تشنگی می‌کنید

iStock/Andrey Danilovich

چه باور کنید یا باور نکنید، نوشیدن انواع نوشیدنی‌ها به‌جز آب باعث تشنگی بیشتر شما می‌شود. دکتر لوین می‌گوید: «مصرف پیوسته‌ی نوشیدنی‌های قندی می‌تواند منجر به افزایش قند خون ما شود. درنتیجه فرد همواره احساس تشنگی، دستشویی و حتی سرگیجه می‌کند.» به‌جای این کار لیمو و نعنا را با آب مخلوط کرده و یک نوشیدنی بدون قند بسازید.

3. شما تصور می‌کنید که کالری مایعات اهمیتی ندارد

شما تصور می‌کنید که کالری مایعات اهمیتی ندارد

iStock/knape

دکتر لوین می‌گوید: «بسیاری از بیماران من نمی‌دانند که کالری‌ها باهم هیچ فرقی ندارند. حالا چه از نوع مایع باشند و یا از نوع جامد. بسیاری از افراد میزان کالری موجود در مایعات خود را دستکم می‌گیرند.» یکی از مقصران اصلی افزایش کالری بدن در صبحگاه، نوشیدنی‌هایی نظیر قهوه‌ی آماده و اسپرسوی مخصوص خامه‌دار است که سرشار از شکر، لبنیات پرچرب و حتی خامه‌های زده‌شده هستند. دکتر لوین می‌افزاید نوشیدنی‌های ورزشی نیز پر از شکر و حتی سدیم هستند.

4. شما با افزایش وزن، به‌خصوص در اطراف شکم، روبرو هستید

شما با افزایش وزن، به‌خصوص در اطراف شکم، روبرو هستید

iStock/tetmc

اگر باوجود داشتن یک رژیم غذایی سالم و متوازن، همچنان از اضافه‌وزن رنج می‌برید، نگاهی به نوشیدنی‌های مصرفی خود بیندازید. یک قوطی نوشابه‌ی متوسط دارای 150 کالری و یا معادل 10 قاشق چای‌خوری شکر است. به‌علاوه یک لیوان آب‌میوه‌ی صنعتی حتی پا را فراتر از این گذاشته و حدود 200 کالری و یا 12 قاشق چای‌خوری شکر دارد. اگر شما از آن دسته افراد هستید که با هر وعده‌ی غذایی خود یکی از این دو گزینه را می‌نوشید، باید بدانید که آن‌ها وزن شما را افزایش خواهند داد. طبق اطلاعات به‌دست‌آمده از دانشگاه هاروارد تنها یک نوشیدنی قندی در طول روز می‌تواند منجر به افزایش وزن دو کیلوگرمی در طی یک سال شود. به‌علاوه سایر مطالعات نشان داده‌اند که رابطه‌ای میان مصرف نوشیدنی‌های قندی و چاقی وجود دارد. یک مطالعه در مجله‌ی «گردش خون» دریافته است افرادی که به‌طور مرتب نوشیدنی‌های قندی مصرف کرده‌اند نسبت به سایرین با چربی شکمی بیشتری روبرو شده‌اند. شکم و یا چربی احشایی بسیار خطرناک است زیرا این ماده در اطراف اندام‌های شما تجمع کرده و خطر ابتلای شما به بیماری دیابت و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

5. شما به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوید

شما به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوید

iStock/dolgachov

ارتباط میان دیابت نوع 2 و مصرف مداوم نوشیدنی‌های قندی کاملاً به اثبات رسیده است. یک مطالعه‌ نشان داد که خوردن یک یا دو قوطی نوشیدنی قندی در روز خطر ابتلا به این بیماری را تا 26 درصد افزایش می‌دهد. دکتر لوین می‌گوید هیچ زمان مشخصی برای ابتلا به بیماری دیابت وجود ندارد، اما اگر فرد به‌طور مرتب از این نوشیدنی‌ها استفاده کند، به‌سرعت آسیب خواهد دید.

6. شما دچار اسهال می‌شوید

شما دچار اسهال می‌شوید

iStock/AndreyPopov

برخی از نوشیدنی‌های بدون قند شیرین هستند، اما آن‌ها می‌توانند دستگاه گوارش شما را مختل کنند. شیرین‌کننده‌های مصنوعی یافت شده در آدامس و محصولات بدون شکر باعث اسهال می‌شوند.

7. شما به بیماری کبد چرب مبتلا شده‌اید

شما دچار بیماری کبد چرب شده‌اید

iStock/Ridvan-çelik

اندام‌های شما با اضافه‌وزن روبرو شده و احتمالاً دلیل آن بیماری کبد چرب غیرالکلی باشد. دکتر لوین می‌گوید در این حالت چربی در کبد شما انباشته می‌شود. این یک بیماری شایع در میان افراد به دلیل مصرف غذاها و نوشیدنی‌های ناسالم است. هرچند این بیماری دارای نشانه‌های آشکاری نیست، اما افراد ممکن است گاهی اوقات متوجه علائم کبد چرب نظیر خستگی، ضعف، کاهش اشتها، حالت تهوع، دردهای شکمی، عنکبوتی شدن رنگ‌های خونی، زرد شدن پوست و چشم‌ها و اختلالات ذهنی شوند.

8. انرژی شما در نوسان است

به میزان کافی آب بنوشید

iStock/Geber86

افرادی که به میزان فراوان از نوشیدنی‌های قندی استفاده می‌کنند در طول روز با مشکلاتی روبرو هستند. شما ممکن است پس از مصرف نوشیدنی‌های قندی احساس شادابی کنید، اما به‌سرعت با خستگی روبرو شوید. دکتر لوین می‌گوید: «آب چیزی است که باید به‌طور مرتب از سوی شما مصرف شود.»


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر