چطور کمال گرایی زندگی شما را نابود می کند؟

اشخاص کمال‌گرا به احتمال زیاد این خصوصیت خود را بسیار پسندیده می‌دانند اما کمال‌گرایی می‌تواند زندگی افراد را نابود کند.

چطور کمال گرایی زندگی شما را نابود می کند؟

عموماً کمال‌ گرایی را به عنوان انجام دادن کارها به صورت کامل و انجام دادن آن‌ها به صورت دقیق می‌شناسند البته کمال‌گرا بودن معانی دیگری نیز دارد:

- یک چیزی را چند بار چک کردن

- به تعویق انداختن کاری فقط به خاطر اینکه زمان مناسب برای شروع آن نیست

- همیشه اولین نفر بودن در تشخیص یک مشکل

کمال‌گرا بودن می‌تواند در عین حال که خوب به نظر برسد تبدیل به یک مشکل جدی شود.

کمال‌گرا بودن چیزی بیشتر از این است که خود را مجبور به بهتر انجام دادن کارها کنیم کمال‌گرا بودن بازتابی از خودخواهی درونی ماست که دچار اضطراب می‌شود. به عبارت دیگر کمال‌گرا بودن زاده‌ی ناامیدی، نگرانی و شک است تا اینکه بخواهیم یک چیز کامل داشته باشیم.

دلایل روانی پشت کمال گرا بودن

اعتماد به نفس

چرا بعضی‌ها به میزان زیادی کمال‌‌گرا هستند؟ دلایل زیادی پشت این موضوع وجود دارد. در حالی که اغلب افراد اشتباهات خود می‌پذیرند و از آن عبور می‌کنند اما افراد کمال‌گرا آن‌ها را به عنوان مشکلات شخصی قلمداد و از لحاظ ذهنی خود را سرزنش می‌کنند.

منبع دیگر کمال گرایی، نفس شخصی افراد است. افرادی که کمال‌گرا هستند می‌خواهند که همه چیز کامل به نظر برسد چرا که نگران تصور دیگران در مورد خودشان هستند.

تجربیات دوران کودکی هم اجازه می‌دهد تا کمال‌گرایی در شخصیت شما رشد کند. مخصوصاً در صورت وجود والدینی که اگر رفتار کاملی نداشته باشید شما را دوست نخواهند داشت. این نیاز به برتری یافتن، راه خود را به زندگی کاری و بزرگسالی شما نیز باز می‌کند.

البته قوانین سخت‌گیرانه‌ در دوران تحصیل نیز می‌تواند شما را تبدیل به یک کمال‌گرا کند.

کمال گرایی چطور زندگی شما را خراب می‌کند؟

کمال گرایی

وقتی کمال‌گرا باشید وقت خود را صرف کامل کردن چیزهایی می‌کنید که به خودی خود کامل هستند و این موضوع سبب می‌شود تا از بهره‌وری شما کاسته شود.

به عنوان مثال فرض کنید که شرکت شما می‌خواهد که روی پروژه‌ای کار کنید که سهم فروش شرکت را تا 15 درصد افزایش بدهد و تکمیل این کار برای شما چهار ماه وقت می‌گیرد. این در حالی است که همکار شما پروژه‌ی دیگری را که هفت درصد فروش شرکت را بالا می‌برد ظرف یک ماه به اتمام می‌رساند. درست است که میزان افزایش فروش توسط پروژه‌ی همکارتان کمتر از پروژه شما است اما همکار شما وقت بیشتری را در اختیار دارد تا پروژه‌های دیگری را تکمیل کند.

چطور ذهنیت کمال گرای خود را تغییر دهیم؟

کمال گرایی

ذهنیت همه چیز یا هیچ چیز را تغییر دهید

یک ذهنیت که افراد کمال‌گرا آن را دارند این است که یا همه چیز را می‌خواهند یا هیچ چیز را. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که شما اهمیت فرایند را دست‌کم می‌گیرید. رسیدن به بزرگی و قدرت از تجربه‌ای که در طی فرایند به دست می‌آورید حاصل خواهد شد. 

پیروزی‌های کوچک را هر روز جشن بگیرید

ذهنیت یک کمال‌گرا به سمت افکار منفی میل پیدا می‌کند بنابراین هر روز سه دستاوردی که داشته‌اید را ذکر کنید. هر چیزی کوچکی مثل: صبح زود از خواب بیدار شدن یا ملاقات با یک شخص جالب می‌تواند ذهنیت شما را به سمت افکار مثبت جلب کند.

یک مطالعه توضیح می‌دهد که این احساس مربوط به قسمتی در ذهن است که به سیستم پاداش در مغز مربوط است. این احساس سبب ایجاد انگیزه در فرد می‌شود. این انگیزه سبب می‌شود تا به تکرار کردن آن عمل ادامه بدهیم. مهم نیست چقدر این افکار مثبت کوچک هستند شما می‌توانید به مغز خود آموزش بدهید که مثبت رفتار کند.

یاد بگیرید چطور انتقاد را بپذیرید

کمال گرایی

هیچ‌کس از انتقاد خوشش نمی‌آید اما بعضی‌ها می‌دانند که چطور پذیرای انتقاد باشند. این افراد کسی را که از آن‌ها انتقاد کرده را بررسی می‌کنند و می‌پرسند که چرا این فرد از آن‌ها انتقاد کرده است.

آن‌ها از هر نکته‌ای که در انتقاد برای بهبود آن‌ها وجود دارد استفاده می‌کنند.

از همه مهم‌تر هر نوع انتقادی را که مثبت نیست در نظر نمی‌گیرند.

اما افراد کمال‌گرا فارغ از اینکه چه کسی از آن‌ها انتقاد می‌کند آن را حمله‌ای شخصی قلمداد می‌کنند.

به جای اینکه از انتقاد چیز مثبتی یاد بگیرند روی جنبه‌های منفی آن تمرکز دارند.

آن‌ها انتقاد مطرح شده را بارها در ذهن خود تکرار می‌کنند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان