تنها در چهار ماهه اول سال جاری بیش ار 26 هزار دستگاه خودرو وارد ایران شد که این آمار و ارقام نشان از رشد فروش هر چه بیشتر خودروهای وارداتی است. از این رو سرمایهگذاران برای به دست آوردن سود و پول هر چه بیشتر روی به صنعت خودروسازی آوردهاند. به قول معروف شما سرمایه داشته باشید، فقط خودرو وارد کنید و به هر قیمتی که دلخواهتان بود بفروشید!
از سوی دیگر این روزها خبرهای بسیار زیادی درباره شرایط پیش فروش خودروهای وارداتی میخوانیم و میشنویم؛ اما در دی ماه سال گذشته وزارت صنعت و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در کشور بیانیهای صادر کرد:
اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی به هیچ وجه مجاز به عرضه خودرو در قالب پیش فروش نیستند و سازمان حمایت مصرف کنندگان از تمام متقاضیان خرید خودرو درخواست می کند از هرگونه انعقاد قرارداد در قالب پیش فروش خودرو یا پرداخت وجه به شرکتهایی که فاقد مجوز پیش فروش صادره از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند، اکیدا خودداری کنند.
داتیس خودرو یکی از شرکتهای نوپایی بود که خودروهای ولوو را به ایران وارد میکرد و آگهیهای مختلف برای پیش فروش خودروهای ولوو داشت، ولی با توجه به این که این شرکت نماینده رسمی ولوو در ایران نبود بلکه تنها نمایندگی یک شرکت تیونیگ به نام هیکو اسپورتیو آلمانی را در دست داشت!
بنابراین وزارت صنعت با درخواست شرکت داتیس خودرو برای ورود خودروهای ولوو به ایران از طریق نمایندگی هیکو اسپورتیو مخالفت کرد و این امر باعث تعطیلی و توقف خدمات رسانی داتیس خودرو شد.
شرکت داتیس خودرو از طریق تبلیغات و آگهیها نیز خودروهایش را نیز پیش فروش کرده بود ولی بعد از نارضایتی و شکایت تعدادی از مشتریانش، متخلف شناخته شد و این شرکت توسط مسئولان مربوطه پلمب شد. بهتر است بدانیم که برای شناختن قانونی بودن شرکتهای نوپا در ایران میتوان از طریق وبسایت دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور اقدام کرد.