ماهان شبکه ایرانیان

آیا پروتئین بیش‌ازحد می‌تواند به سلامت شما آسیب برساند؟

«پروتئین بیش‌ازحد برای سلامت شما مضر است.» این جمله عنوان اخیر یکی از مجلات داخلی بود. به نظر می‌رسد هر وقت تلویزیون را روشن می‌کنیم و یا به سراغ مجلات می‌رویم، متخصصان در حال صحبت از مضرات رژیم غذایی پرپروتئین و خطرات آن هستند. دلیل این تأکید بر خودداری از مصرف بیش‌ازحد پروتئین‌ها چیست؟ در ادامه با بنیتا همراه باشید.

«پروتئین بیش‌ازحد برای سلامت شما مضر است.» این جمله عنوان اخیر یکی از مجلات داخلی بود. به نظر می‌رسد هر وقت تلویزیون را روشن می‌کنیم و یا به سراغ مجلات می‌رویم، متخصصان در حال صحبت از مضرات رژیم غذایی پرپروتئین و خطرات آن هستند. دلیل این تأکید بر خودداری از مصرف بیش‌ازحد پروتئین‌ها چیست؟ در ادامه با بنیتا همراه باشید.

فهرستی از بیماری‌ها نظیر اضافه‌وزن، چربی بیش‌ازحد بدن، سرطان، دیابت، آسیب‌های کلیوی، بیماری‌های قلبی، آرتروز و سایر بیماری‌ها با یک رژیم غذایی پرپروتئین در پیوند است. برای آگاهی از علائم دیابت به این مقاله مراجعه کنید.

اما یک رژیم غذایی بر پایه‌ی پروتئین چیزی است که اجداد ما نیز مصرف می‌کرده‌اند. تمامی رفتارها و فرهنگ آن‌ها پیرامون شکار و خوردن گوشت بناشده بود. به‌علاوه آن‌ها هرگز با چنین بیماری‌هایی هم روبرو نشدند. دلیل آن چیست.

اجازه دهید تا در مورد آن صحبت کنیم.

یک رژیم غذایی با مقادیر بالایی از پروتئین دارای ویژگی‌های پیش روست:

1. باعث افزایش توده‌های ماهیچه‌ای شده و سوخت‌وساز بدن را بیشتر می‌کند.

2. انرژی را افزایش می‌دهد

3. ترشح هورمون‌ها را به توازن می‌رساند.

4. شور جنسی را بالا می‌برد.

5. حافظه را بهبود می‌بخشد.

اما امروزه بسیاری از افراد با خوردن این غذاها دچار مشکلات فراوانی می‌شوند. دلیل آن چیست؟

بازهم اجازه دهید تا در مورد آن صحبت کنیم.

وجود غذاهای سمی امروزی

گوشت‌های امروزی نظیر گوشت چهارپایان، گوشت پرندگان و ماهی کاملاً به‌مانند غذاهایی که اجداد ما می‌خوردند خالص و بی‌ضرر نیست. تمامی سموم اطراف ما منابع غذایی را آلوده ساخته‌اند.

ایمنی غذایی یک موضوع جدی در سلامت عمومی است. یک نفر از 6 نفر در آمریکا به خاطر مصرف غذای آلوده در سال بیمار می‌شود. در این مدت بیش از 100 هزار نفر کارشان به بیمارستان می‌کشد.

بسیاری از گوشت‌های موجود در قفسه‌ی فروشگاه‌ها از دام‌های مریض به‌دست‌آمده است.

برای شرکت‌های تولید غذا، یک گاو بزرگ‌تر به معنی سود بیشتر است. درنتیجه آن‌ها برای افزایش حجم یک گاو و رشد سریع‌تر آن برای ذبح کردن، به گاو هورمون‌های رشد تزریق می‌کنند. این هورمون‌ها در گوشتی که شما می‌خورید خود را نمایان می‌سازند. ژاپن، کانادا، استرالیا و اتحادیه‌ی اروپا تزریق این هورمون به دام‌ها را ممنوع کرده‌اند.

شرایط نگهداری گاو ها در گاوداری

به‌علاوه برای چاق کردن بیشتر دام‌ها به آن‌ها یک رژیم غذایی غیرمعمول نظیر ذرت خورانده می‌شود. دستگاه هاضمه‌ی یک گاو برای خوردن علف تکامل یافته است. ذرت کاملاً خوراکی غریب برای معده‌ی گاو بوده و آن را بیمار می‌کند. شرکت‌ها برای مقابله با این مشکل به گاو آنتی‌بیوتیک‌های مختلفی می‌دهند.

از خرید این گوشت‌ها به هر قیمتی خودداری کنید. به‌جای آن‌ها، گوشت حیواناتی را انتخاب کنید که با علف تغذیه شده و در زمین‌های باز چریده‌اند. البته یافتن این دام‌ها در جامعه‌ی امروزی ما بسیار دشوار است. مگر اینکه عرضه‌کننده‌ی گوشت فردی قابل‌اعتماد باشد. دامی که تنها با علف تغذیه شده باشد سالم بوده و سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد مغذی موردنیاز بدن است. مطالب مربوط به ویتامین‌ها را در این صفحه دنبال کنید.

گاوهایی با تغذیه ی سالم

اگر همچنان نگران هستید که خوردن گوشت باعث افزایش کلسترول شما می‌شود، باید گفت که چنین نیست. برای مطالعه‌ی بیشتر در مورد کلسترول به مطالب گذشته مراجعه کنید.

یک مطالعه‌ی گسترده نشان می‌دهد مصرف گوشت، به‌خصوص ماهیچه، به کاهش سطح کلسترول بدن کمک می‌کند. فرقی هم نمی‌کند که این گوشت از نوع سفید باشد و یا قرمز. هر دو نوع گوشت باعث کاهش کلسترول بد شده و کلسترول خوب بدن را بالا می‌برند.

ماهی یکی از سالم‌ترین خوراکی‌های پرپروتئین است که می‌توان آن را مصرف کرد

اما قبل از آن باید بدانید که ماهی شما از کجا آمده است.

متأسفانه، بسیاری از ماهی‌های فروخته‌شده‌ی امروزی پر از سمومی نظیر جیوه هستند. این مواد آلاینده از شرکت‌ها، مزارع، پلاستیک‌ها و موارد دیگر حاصل می‌شوند. آن‌ها راه خود به‌سوی اقیانوس را پیدا کرده و توسط ماهی‌ها خورده می‌شوند.

آلودگی محیطی و سمی شدن ماهی های دریا

اگر تصور می‌کنید که ماهی‌های پرورشی گزینه‌ای امن‌تر هستند، باید به شما بگوییم که سخت در اشتباه هستید. پرورش ماهی یک صنعت کثیف و تهوع‌آور است. ماهی تولیدشده در مزارع پرورش ماهی به‌مراتب سمی‌تر از ماهی‌های موجود در دریا است.

بااین‌حال در کشورهای غربی گزینه‌های مناسب دیگری نیز در دسترس است. یک برنامه‌ی غیرانتفاعی با نام «مراقبت از غذای دریایی» فهرستی از 5 ماهی برتر برای خوردن را تهیه کرده است. این ماهی‌ها شامل ماهی خال‌خالی، ماهی سالمون آب آزاد، ماهی ساردین، ماهی سالمون تازه شکار شده‌ی آلاسکایی و ماهی سالمون آلاسکایی کنسرو شده می‌شود.

گوشت پرندگان یک گزینه عالی برای جذب پروتئین است

بااین‌حال، گوشت پرندگان نیز به ویروس‌های سالمونلا و ای‌کولای و سایر باکتری‌ها آلوده است. برخی شرکت‌ها برای کشتن این باکتری‌ها، گوشت‌های پرندگان را در داخل مواد شیمیایی سمی غوطه‌ور می‌کنند.

برای اطمینان از سلامت گوشت پرندگان به این توصیه‌ها دقت داشته باشید:

1. پرورش بدون دارو

2. داشتن گواهی‌نامه‌ی ارگانیک بودن

3. داشتن گواهی‌نامه‌ی پرورش توسط انسان

در پایان برای شما آرزوی سلامتی داریم.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان