پنج شغلی که سلامت را ویران می‌کنند!

بعضی‌ها چنان خود را وقف کار می‌‌کنند که رفته‌رفته در معرض فرسودگی ناشی از شغل قرار می‌گیرند. تحقیقات نشان داده که برخی از مشاغل شرایطی دارند که به معنای واقعی کلمه می‌تواند به سلامت فرد آسیب برساند. با بنیتا همراه باشید.

بعضی‌ها چنان خود را وقف کار می‌‌کنند که رفته‌رفته در معرض فرسودگی ناشی از شغل قرار می‌گیرند. تحقیقات نشان داده که برخی از مشاغل شرایطی دارند که به معنای واقعی کلمه می‌تواند به سلامت فرد آسیب برساند. با بنیتا همراه باشید. 

مشاغل سخت و زیان‌آور

Credit: bestdoctors

در تحقیقی با حضور 1600 شاغل آمریکایی عوامل تاثیرگذار شغل بر عادات خواب، سطوح استرس و زندگی اجتماعی افراد شاغل مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها حاکی از آن است که 16 درصد شاغلان معتقدند که شغل آنان تاثیر بد و ناخوشایندی بر سلامت و زندگی آنها گذاشته است. همچنین در برخی از مشاغل دیگر این میزان از آسیب در سطوح به مراتب بالاتری قرار داشت.

پنج شغلی که در ادامه مطلب نامشان برده می‌شود واجد بیشترین درصد تاثیر سوء بر سلامت افراد شاغل در این مشاغل بوده است:

خرده‌فروشی 26 درصد

ساخت و ساز و یا کار در فضای باز 23 درصد

کارخانه‌ها یا مراکز تولید 21 درصد

پزشکی 19 درصد

بازار 16 درصد

تحقیق انجام شده مشاغل بازار و خرده فروشی را به مثابه گزینه‌هایی برای تحلیل پاسخ شرکت‌ کنندگان ملاک قرار داد. بنابراین ممکن است اندکی اختلاف در سطوح درصدگذاری رخ داده باشد. نتیجه آن که خرده‌فروشی به دلیل واهمه‌ها و دلهره‌هایی که در خود دارد از قرار بیشترین میزان تاثیر سوء را بر سلامت افراد شاغل در این شغل می‌گذارد.

در تحلیل پاسخ‌های داده شده بیشترین نگرانی‌ها در سلامت محیط کار دیده می‌شد. به این دلیل که محیط کاری برخی از مشاغل آلوده به مواد شیمیایی، آلاینده‌ها و هوای ناسالم است. ضمن آن که در معرض حوادث ناشی به جرح و زخم شاغلان نیز هست. 24 درصد شاغلان در این نوع مشاغل ساعات زیادی را در نگرانی سلامت خود به سر می‌برند. بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد حضور مداوم مستخدمان در محیط چنین کارهایی می‌تواند مسایل و مشکلاتی را برای سلامت آنان به وجود آورد.

راه چاره چیست؟

روش‌های متعددی برای کاهش تنش میان شغل و سلامت فرد وجود دارد اما یکی از متداول‌ترین و در عین حال ناکافی‌ترین روش‌ها عدم حضور فرد در محیط‌های کاری آلوده به مدت ولو یک روز است.

پاره‌ای از شاغلان با این که مشمول ایام تعطیل قرار می‌گیرند اما غافل از استفاده از روزهای استراحت هستند. از تعداد شاغلانی که تعطیلات و استراحت شامل حال آنان شده تنها 49 درصد اظهار کرده‌اند که از تعطیلات خود برای رسیدگی به وضعیت سلامت خود بهره گرفته‌اند.

با این همه، روزهای تعطیل و استراحت لزوما در بسیاری از مشاغل صنعتی اعمال نمی‌شود. 47 درصد از شاغلان با حقوق و دستمزد پایین (تقریبا نصف حقوق!) موفق به گرفتن ایامی برای استراحت و تعطیل شده‌‌اند ولی 40 درصد از همین افراد حتی فاقد بیمه سلامت‌اند و یا اصلا پولی بابت آن دریافت نمی‌کنند. 

بنابراین وقتی تاثیرات مثبت روزهای فارغ از کار در تقلیل سطوح استرس، افزایش خلاقیت و بهره‌وری در نظر گرفته می‌شود شرمی بزرگ گریبان آدمی را دو دستی می‌چسبد!

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر