ماهان شبکه ایرانیان

۸ بلای وحشتناکی که کفش‌ های پاشنه‌ بلند بر سر شما می ‌آورند

درست متوجه شدید. همین کفش‌های دوست‌داشتنی پاشنه‌بلند در صورت استفاده‌ی غلط به مچ پا، زانو و کمر شما آسیب وارد می‌کنند؛ اما آیا این آسیب‌ها واقعاً جدی هستند؟ باید گفت که بله. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

درست متوجه شدید. همین کفش‌های دوست‌داشتنی پاشنه‌بلند در صورت استفاده‌ی غلط به مچ پا، زانو و کمر شما آسیب وارد می‌کنند؛ اما آیا این آسیب‌ها واقعاً جدی هستند؟ باید گفت که بله. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

 

1- کفش‌های پاشنه‌بلند فشار بیشتری را بر پنجه‌ی پا وارد می‌کنند

کفش پاشنه بلند

Credit: iStock/freemixer

پای شما عادت دارد تا همواره از قسمت جلو و عقب در تعادل باشد، پس وقتی‌که آن را در یک کفش پاشنه‌بلند به حالت شیب‌دار قرار می‌دهید، تعجبی ندارد که جلوی پای شما احساس فشار بیشتری کند. طبق گفته‌ی دکتر جین پونتیوس، رئیس بخش جراحی پا در دانشگاه تِمپِل، این درد در مفاصل پا می‌تواند حتی به‌مرورزمان به شکستگی استخوان‌ها منجر شود. خبر خوب این است که راهی آسان برای کاهش این درد از طریق کم کردن طول پاشنه‌ی کفش وجود دارد. تحقیق انجام‌شده از سوی موسسه سلامت ستوان فقرات نشان می‌دهد درحالی‌که کفش‌هایی با پاشنه‌ی 7 سانتی‌متر باعث انتقال 76 درصد از فشار پا به قسمت جلوی آن می‌شوند، کفش‌هایی با پاشنه‌ی 4/5 سانتی‌متر این فشار را به 57 درصد کاهش می‌دهند. به‌علاوه فشار واردشده به قسمت جلوی پا در کفش‌هایی با پاشنه‌ی 2/5 سانتی نیز در حدود 22 درصد است. همان‌طور که می‌بینید با نصف شدن طول پاشنه‌ی کفش‌ها، بیش از نیمی از فشار ازقسمت جلوی پا برداشته می‌شود.

 

2- کفش‌های پاشنه‌بلند می‌توانند موجب التهاب کف پا در قسمت پاشنه و قوس پای شما شوند

کفش های پاشنه بلند

Credit:  iStock/Alija

تاندون آشیل و یا دسته‌ای از بافت‌ها در پشت پاشنه‌ی پا به هنگام حرکت مرتباً در حال کش آمدن و جمع شدن هستند. زمانی که انگشتان پای خود را به جلو می‌برید و پاشنه‌ی پا را به ساق پا نزدیک می‌کنید (نظیر وقتی‌که کفش پاشنه‌بلند می‌پوشید) تاندون‌های آشیل شما جمع می‌شوند؛ اما این جمع شدگیِ بیش‌ازحد بسیار بد است؛ زیرا آشیل به حلقه‌ی کف پا و یا رباطی که در کف پا کش می‌آید متصل است. درنتیجه جمع شدگی بیش‌ازحد آشیل باعث کش آمدن رباط پا و آسیب آن می‌شود. درد در قسمت پاشنه و قوس پا دلیل این کشیدگی در ناحیه‌ی رباط است.

 

3- نوک تیز کفش‌های پاشنه‌بلند انگشتان شما را به هم می‌فشارد

کفش پاشنه بلند

Credit:  iStock/Leonardo Patrizi

دکتر پونتیوس می‌گوید بسیاری از کفش‌های محبوب پاشنه‌بلند نه‌تنها دارای ارتفاع زیاد هستند، بلکه بسیار هم باریک‌اند. دلیل باریکی این کفش‌ها این است که آن‌ها پاهای شما را کوچک‌تر نشان می‌دهند. پاهای کوچک‌تر هم زیباتر به چشم می‌آیند؛ اما زیبایی به قیمت به خطر افتادن سلامت پا ارزش چندانی ندارد. زنانی که به‌طور مرتب از کفش‌های پاشنه‌بلند باریک استفاده می‌کنند، با ناهماهنگی در قسمت ماهیچه‌های پا، چکشی شکل شدن انگشتان و یا پینه‌ی پا به خاطر فشار بیش‌ازحد روبرو می‌شوند. گاهی اوقات کفش‌های نوک‌تیز می‌توانند موجب حساسیت و التهاب اعصاب پا و بیماری‌های عصبی در این ناحیه شوند. به‌منظور جلوگیری از این اتفاق، کفشی را تهیه کنید که خیلی باریک نباشد و انگشتان شما را به هم نفشارد. برای آگاهی بیشتر در مورد مشکلات کفش‌ها به مطلب بیماری هایی که با پوشیدن کفش های نامناسب به آن ها مبتلا می شوید مراجعه کنید.

 

4- آن‌ها می‌توانند برای پای شما خیلی کوچک باشند

کفش های پاشنه بلند

Credit:  iStock/flil

گاهی اوقات برخی زنان حاضرند تا راحتی پای خود در کفش را فدای اندازه‌ی آن کنند. طبق برآورد وب‌سایت WebMD  تقریبا 9 زن از 10 زن کفشی را می‌پوشند که بسیار کوچک بوده و باعث پینه، تاول و همچنین آسیب مفاصل پای آن‌ها می‌شود. این آسیب‌ها برای ابتلا به بیماری ورم مفاصل کافی هستند. اگر قصد پوشیدن یک کفش پاشنه‌بلند را دارید، مطمئن شوید که اندازه‌ی آن کاملاً مناسب پای شماست. شما بعدها از این بابت از خود تشکر خواهید کرد.

 

5- کفش‌های پاشنه‌بلند فشار بیشتری بر زانوهای شما وارد می‌کنند

کفش های پاشنه بلند

Credit:  iStock/JANIFEST

زمانی که فشار پا را با پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند به قسمت جلوی آن منتقل می‌کنید، مرکز ثقل بدن نیز به‌سرعت به‌طرف جلو جابجا می‌شود. متأسفانه در این لحظه زانوهای شما این تغییر را احساس می‌کنند زیرا آن‌ها برای حفظ تعادل بدن در اثر این تغییر دچار مشکل می‌شوند. یک مطالعه‌ی منتشرشده در مجله‌ی تحقیقات ارتوپدیک در سال 2014 نشان می‌دهد افزایش طول پاشنه و یا وزن بدن، به‌مراتب آسیب بیشتری به زانوها وارد می‌کند. به‌علاوه خطر ابتلا به ورم زانو نیز بیشتر می‌شود.

 

6- کفش‌های پاشنه‌بلند حالت ایستادن شما را خراب می‌کنند

کمر درد

Credit:  iStock/PeopleImages

به خاطر اینکه پاهای شما به طرف جلو فشار داده می‌شوند، بالاتنه‌ی شما مجبور می‌شود تا برای حفظ تعادل به طرف عقب متمایل شود. درنتیجه قسمت پایینی کمر شما خم شده، قفسه‌ی سینه‌تان به طرف جلو متمایل می‌شود و انحنای طبیعی ستون فقرات شما به هم می‌خورد. شکل طبیعی ستون فقرات به‌مانند یک ضربه‌گیر در بدن عمل می‌کند که با یک کفش پاشنه‌بلند از حالت طبیعی خود خارج می‌شود. درنتیجه، فرد ممکن است دچار کمردرد شده و یا با فشار مهره‌های ستون فقرات بر روی یکدیگر در قسمت پایین کمر روبرو شود.

 

7- کفش پاشنه‌بلند می‌تواند باعث پدیدار شدن رگ‌های واریسی در پاهای شما شود

واریس پا

Credit:  iStock/zlikovec

زمانی که پاهای شما در داخل کفش پاشنه‌بلند به طرف جلو حرکت می‌کند و از زمین جدا می‌شود، عضلات ساق پا منقبض شده و همچنان منقبض می‌ماند. این اتفاق در کفش‌هایی با پاشنه‌ی کوتاه برعکس بوده و عضلات پس از انقباض، آزاد می‌شوند. درنتیجه خون شما نمی‌تواند از آن عضله‌ی منقبض‌شده‌ی قسمت ساق پا به‌عنوان یک پمپ برای حرکت به طرف بالا و پایین پا استفاده کند و جریان خون در تمام قسمت‌های پایین پا کند می‌شود. زمانی که خون نتواند از پاهای شما خارج شود، در رگ‌ها گرفتار شده و متورم می‌شود.

 

8- کفش‌های پاشنه‌بلند به‌مرور زمان قدرت مچ پای شما را کم می‌کنند

کفش پاشنه بلند

Credit:  iStock/ljubaphoto

شاید به‌تازگی روی به کفش‌های پاشنه‌بلند آورده باشید و درد زیادی را هم تجربه می‌کنید. متأسفانه، درد در ناحیه‌ی مچ پا در میان تمامی زنانی که کفش پاشنه‌بلند را تجربه کرده‌اند وجود دارد. برای کاهش درد پای خود به مقاله‌ی چگونه بعد از پوشیدن کفش های پاشنه بلند پاهایمان را آرام کنیم سری بزنید. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد زنانی که به‌طور مرتب از کفش‌های پاشنه‌بلند استفاده کرده‌اند در طول سال‌های اول تا سوم استفاده از این کفش‌ها، باعث تقویت عضلات مچ پای خود شده‌اند؛ اما هرچه از سال‌های اولیه‌ی پوشیدن این کفش‌ها می‌گذرد، همان عضلات با ضعف روبرو می‌شوند. ضعف در ناحیه‌ی مچ پا باعث برهم خوردن تعادل و کاهش توانایی ما برای جلوگیری از زمین خوردن می‌شود. اگر با شنیدن این خبر همچنان تمایل به پوشیدن کفش پاشنه‌بلند دارید، انجام ورزش‌های تقویت‌کننده‌ی مچ پا نظیر حرکت بر روی پاشنه‌ی پا و یا بلند شدن بر روی پنجه‌ی پا را فراموش نکنید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان