معرفی تمیزترین شهرهای این کره خاکی

شهرهایی در سراسر این کره‌ی خاکی وجود دارند که به‌قدری درست و صحیح مدیریت‌شده‌اند که باوجود افزایش آلودگی‌ها و روند افزایش دمای کره‌ی زمین، اهالی این شهر‌ها از تنفس در هوای پاک، آب سالم، سیستم فاضلاب بدون نقص و جاده‌های تمیز و عاری از هرگونه زباله، بهره می‌برند. در این ماجرا با تمیزترین شهر‌های دنیا، آشنا می‌شویم. با بنیتا همراه باشید.

شهرهایی در سراسر این کره‌ی خاکی وجود دارند که به‌قدری درست و صحیح مدیریت‌شده‌اند که باوجود افزایش آلودگی‌ها و روند افزایش دمای کره‌ی زمین، اهالی این شهر‌ها از تنفس در هوای پاک، آب سالم، سیستم فاضلاب بدون نقص و جاده‌های تمیز و عاری از هرگونه زباله، بهره می‌برند. در این ماجرا با تمیزترین شهر‌های دنیا، آشنا می‌شویم. با بنیتا همراه باشید.

در این مطلب، تصمیم داریم شمارا با 10 شهر که تمیزترین شهرها در سال 2015 شناخته شده‌اند، آشنا کنیم. در سرتاسر دنیا مکان‌های زیادی وجود دارند که زیبا و تمیز هستند و طبیعت زیبایی دارند و البته که هرکسی آرزوی زندگی در هم‌چین مکان تمیز و زیبایی را دارد. اگر آن‌قدر خوش‌شانس هستید که در چنین جایی زندگی می‌کنید، می‌توانیم بگوییم که سلامتتان تضمین‌شده است. به این شهرها "پاک شهر" گفته می‌شود و برای شهروندانش مزایای زیادی دارد؛ مزایایی مانند داشتن یک محیط طبیعی زیبا و یا سلامتی آن‌ها.

زمانی که صحبت از تمیزی خانه‌ی خودمان باشد، همه مراقب هستیم تا محل زندگی‌مان را پاکیزه نگه‌داریم اما به‌محض اینکه زباله از محل زندگی ما خارج می‌شود، دیگر نگران سرنوشت آن‌ها نیستیم! درواقع ما بیشتر به تمیزی خانه‌ی خودمان اهمیت می‌دهیم تا تمیزی شهر و محیط اطراف؛ شاید فکر می‌کنیم که تمیز کردن محیط بیرون از خانه، وظیفه‌ی ما نیست. با همه‌ی این حرف‌ها، شهرهایی در این دنیا وجود دارند که درزمینه‌ی پاکیزگی و رعایت بهداشت به خوبی مدیریت شده‌اند؛ خیابان‌های تمیزی دارند و شهروندان آن‌ها در هوایی پاک تنفس می‌کنند. در حالی که میزان زباله‌ی تولید شده توسط انسان، روز به روز بیشتر می‌شود، ما باید از سیستم مدیریتی و رفتار اهالی این شهرها برای بهبود وضعیت بهداشت محل زندگی‌مان، درس بگیریم. فراموش نکنیم که هم مسئولان و مدیران این شهر‌ها و هم شهروندان به یاری هم توانسته‌اند چنین جایگاهی را در دنیا به دست آورند.

علاوه بر این، پاک شهرها، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. طبق تحقیقات انجام شده، به نظر می‌رسد مردمی که در پاک شهرها زندگی می‌کنند، زندگی شادتری دارند و زندگی خود را با محتوا توصیف می‌کنند و از محیط تمیز و طبیعی اطراف خود لذت می‌برند. پاک شهر‌ها، معیارهای زیادی دارند ولی یکی از مهم‌ترینِ این معیار‌ها، داشتن فضای سبز و مراتع طبیعی است. متاسفانه با پیشرفت صنعت و تکنولوژی، چهره‌ی سبز زمین، روز به روز کم‌رنگ‌تر می‌شود؛ پاک شهرها نقش مهمی در احیای این زیبایی طبیعی ایفا می‌کنند.

در ادامه، شما را با ده شهری که به عنوان بهترین پاک شهرهای سال 2015 انتخاب شده‌اند، آشنا می‌کنیم و امیدواریم در طول زندگیتان، شانس زندگی در یکی از این شهرهای زیبا را داشته باشید.

 

10 - شهر اسلو واقع در کشور نروژ

زیباترین شهرهای دنیا

اسلو، پایتخت کشور نروژ و دهمین پاک‌شهر سال 2015، در قلب اروپا واقع شده است. جالب است بدانید که این شهر، یکی از گران‌ترین شهر‌های جهان است. در اسلو، تنوع محیطی زیادی وجود دارد. به عنوان مثال، این شهر دارای مناطق ساحلی، مناطق جنگلی و مراتع بسیار سرسبز است و همین تنوع محیطی باعث شده است که هوایی بسیار تمیز و عاری از هرگونه آلودگی داشته باشد. در این شهر قوانین دولتی زیادی برای جلوگیری از ایجاد آلودگی وجود دارد و رعایت این قوانین، وظیفه‌ی همه‌ی شهروندان و گردشگران این شهر است. شهر اسلو، در سال 2007 به عنوان سرسبزترین شهر جهان شناخته شده است.

 

9 - شهر استکهلم واقع در کشور سوئد

 شهرهای زیبای دنیا

استکهلم، علاوه بر نهمین پاک‌شهر دنیا، تمیز‌ترین شهر کشور سوئد نیز به حساب می‌آید. این شهر پایتخت کشور سوئد است و علت اینکه این شهرِ بزرگ، با وجود جمعیت زیادش هنوز محیط تمیز و طبیعی خود را حفظ کرده است این است که سیستم حمل و نقل عمومی این شهر بسیار بزرگ و پیشرفته و کارآمد هستند و همچنین واحدهای صنعتی زیادی در داخل شهر وجود ندارد. سیستم حمل و نقل شهری استکهلم، آنقدر گسترده است که شهروندان ترجیح می‌دهند به جای بیرون آوردن ماشین شخصی، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند و مشخصا این باعث می‌شود که سوخت کمتری سوزانده شود و هوای شهر، سالم‌تر بماند. این پاک شهر بزرگ، یکی از بهترین سیستم‌های مدیریت ضایعات شهری دنیا را دارد و این سیستم به طریقی طراحی شده است که زباله‌ی خانه‌ها را به وسیله‌ی سیستم کانال‌های زیر زمینی جمع‌آوری کرده و به محل بازیافت زباله می‌فرستد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که در استکهلم، 99% از زباله‌ها بازیافت و 1% باقی مانده در زمین‌های بایر دفن می‌شود.

 

8 - شهر وین واقع در کشور اتریش

شهرهای پاک دنیا

وین، علاوه بر اینکه به عنوان هشتمین پاک شهر جهان شناخته می‌شود، به یکی از بهترین مکان‌ها برای زندگی نیز مشهور است زیرا محیط زیست آن بسیار پاک و زیباست و همچنین آلودگی هوا در این شهر بسیار کم و قابل چشم پوشی است. شهر وین که پایتخت کشور اتریش به حساب می‌آید، یکی از بهترین سیستم‌های جلوگیری از اتلاف انرژی را دارا است. سیستم حمل و نقل عمومی، باعث کم شدن آلودگی هوا می‌شود. البته باید بدانیم که شهروندان این شهر در قبال شهر خود، احساس مسئولیت می‌کنند و به آن اهمیت می‌دهند؛ این احساس مسئولیتِ همگانیِ شهروندان باعث شده است که شهری به بزرگی شهر وین، با جمعیتی در حدود 1/8 میلیون نفر، به یکی از پاک شهر‌های جهان تبدیل شود.

 

7 - شهر کوبه واقع در کشور ژاپن

شهر بسیار تمیز

کشور ژاپن، سال‌هاست که در لیست تمیزترین کشورهای جهان قرار دارد و شهر کوبه، به عنوان تمیزترین شهر ژاپن و همچنین هفتمین پاک شهر جهان شناخته شده است. کشور ژاپن، در طول سال‌های اخیر، تلاش‌های زیادی برای حفظ محیط طبیعی‌اش داشته است. به عنوان مثال در ژاپن، کمپین‌های زیادی به منظور آگاه‌سازی مردم از اثرات محیط طبیعی بر کاهش آلودگی هوا، به وجود آمده‌اند. یکی دیگر از دلایلی که کوبه به یک پاک شهر تبدیل شده است، سیستم پیشرفته‌ی دفع زباله‌ی این شهر است.

 

6 - شهر فرایبورگ واقع در کشور آلمان

شهرهای آلمان

فرایبورگ، یکی از شهر‌های کشور آلمان است که به نام "شهر گل" نیز شناخته می‌شود و یکی از سرسبزترین و زیباترین شهر‌های دنیاست. فرایبورگ، پر از انواع درختان و تپه‌های سرسبز است که در سرتاسر شهر دیده می‌شوند؛ ولی با این وجود، در این شهر پارک‌ها و فضاهای طبیعیِ دست‌ساز زیادی وجود دارد که به زیبایی شهر افزوده‌اند. مسئولیت‌پذیری شهروندان فرایبورگ، قوانین و مقررات موجود در این شهر و تلاش مسئولان باعث شده است فرایبورگ، یکی از پاک شهر‌های دنیا باشد و به عنوان ششمین شهر، در میان تمیزترین شهرهای دنیا شناخته شود.

 

5 - شهر سنگاپور واقع در جمهوری سنگاپور

سنگاپور

شهر سنگاپور، رتبه ی پنجم را در ده پاک شهر برتر جهان در سال 2015 دارد و همچنین به عنوان تمیز‌ترین شهر آسیایی شناخته می‌شود. مسئولین این شهر، قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای برای حفظ تمیزی شهر و محیط طبیعی آن وضع کرده‌اند؛ مثلا هیچ شهروندی اجازه ندارد بدون دستور دولتی، درخت و یا حتی یک گیاه کوچک را قطع کند. در سنگاپور حتی برای انداختن آبِ دهان در خیابان، قوانینی وجود دارد و این عمل یک توهین به شهروندان دیگر به حساب می‌آید و حتی یک جرم محسوب می‌شود. با همکاری مسئولین و شهروندان، بی شَک سنگاپور، برای سال‌ها یکی از تمیزترین شهرهای جهان و آسیا، باقی می‌ماند.

 

4 - شهر آدلاید واقع در کشور استرالیا

شهر تمیز

در شهر آدلاید، تمیزی مهم‌ترین اصل به حساب می آید. آدلاید، در جنوب استرالیا واقع شده و در بین خلیج سنت وینست و یک رشته کوه بلند قرار دارد و وجود این دو نوع اقلیم در این شهر، به زیبایی طبیعی این شهر افزوده است. در آدلاید، قوانین زیادی برای حفظ پاکیزگی شهر وجود دارد مثلا برای کسی که ته‌سیگار خود را از ماشین به بیرون پرتاب کند، جریمه تعیین شده است. شهروندان اجازه ندارند که زباله‌های خود را در خیابان بریزند. در واقع در این شهر، سیستم آموزشی به نحوی تنظیم شده است که از کودکی به شهروندان، اصول شهروندی و پاکیزه نگه داشتن شهر، به عنوان یک اصل اساسی آموزش داده می‌شود. در شهر آدلاید، پارک‌های دست‌ساز زیادی وجود دارد؛ جوری که اگر در این شهر قدم بزنید، هر چند صد متر، یک پارک می‌بینید. آدلاید، در سال 2015 به عنوان چهارمین پاک شهر جهان شناخته شده است.

 

3 - شهر لوکسانبروگ واقع در پادشاهی لوکسانبروگ

لوکسانبروگ

این شهر در غرب اروپا قرار دارد و در سال 2015 به عنوان سومین پاک شهر جهان انتخاب شد. پادشاهی لوکسانبورگ، یکی از تمیزترین کشور‌های دنیاست و به قلب سبز اروپا معروف است؛ زیرا جنگل‌های بسیار زیبا و قلعه‌های تاریخی زیادی دارد. مسئولان لوکسانبورگ، برای اطمینان از پاکیزه ماندن شهر، قوانین و مقررات خاصی تنظیم کرده‌اند؛ مثلا مالیات وسایل نقلیه، بر اساس کربن دی‌اکسیدی که تولید می‌کنند محاسبه می‌شود. این قانون باعث شده است که شهروندان، ماشین‌هایی بخرند که مصرف سوخت کمتری دارند.

 

2 - شهر زوریخ واقع در کشور سوییس

سوییس

زوریخ، شهری بسیار تمیز و زیباست. این شهر، قطب گردشگری سوییس به حساب می‌آید و هر سال، هزاران نفر از سراسر دنیا برای گردشگری به سوییس می‌آیند. با وجود این تراکم جمعیت، زوریخ دومین پاک شهر دنیاست. یکی از دلایل تمیزی این شهر سیستم آموزشی این کشور است که به شهروندان آموزش می‌دهد که چگونه زباله‌های خود را بازیافت کنند و حتی اینکه چگونه بهترین استفاده را از این مواد بازیافتی داشته باشند که کم‌ترین انرژی مصرف شود و انرژی، برای مصرف شهری باقی بمانند و به ارتقای شهر کمک کند.

 

1 - شهر کلگری واقع در کشور کانادا

تمیز ترین شهر

شهر کلگری که در آلبرتای کانادا قرار دارد، برای پنجمین بار در هفت سال گذشته به عنوان تمیزترین شهر دنیا انتخاب شده است، همچنین این شهر در صدر لیست ده پاک شهر برتر سال 2015 قرار دارد. این شهر بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد اما مسئولین کلگری تمام توان خود را صرف می‌کنند تا مطمئن شوند که شهرشان، تمیزترین شهر دنیا باقی می‌ماند. شهروندان این شهر باید از پنج اصل اساسی پیروی کنند تا شهرشان تمیز باقی بماند و این پنج اصل عبارتند از: حفظ کیفیت سیستم فاضلاب شهری، آب در دسترس و قابل نوشیدن، جمع‌آوری زباله و بازیافت آن، رعایت تراکم مجاز ترافیک و توجه داشتن به مسئله‌ی آلودگی هوای شهر و جلوگیری از آن. این پنج اصل، تمام چیزی است که یک شهر به آن احتیاج دارد تا تمیز بماند. البته نباید نقش شهروندان این شهر را نادیده گرفت؛ زیرا این شهروندان هستند که با آگاهی کامل از این اصول، به ارتقای شهرشان کمک می‌کنند. شهر کلگری، مطمئنا لیاقت لقب بهترین پاک شهر را دارد.

 

اگر این ماجراجویی را پسندیدید می‌توانید یک سفری هم در "سفرنامه روستای مصر ـ بخش سوم: بیدار شدن با نور خورشید" داشته باشید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان