ماهان شبکه ایرانیان

همه چیز پیرامون نوزاد و شیر (۱)

ترشح هورمون اکسی‌توسین به رحم نیز کمک می‌کند تا بعد از زایمان، به سرعت به اندازه اولیه خود (اندازه قبل از زایمان) باز گردد.

همه چیز پیرامون نوزاد و شیر (1)

تحریریه دنیای سلامت

زمان شیردادن به نوزاد

از آنجا که مغز، نقش مؤثری در تولید هورمون دارد، ممکن است خروج شیر و تولید آن و آزادسازی هورمون‌ها در شرایط دیگری به جز مکیدن نوزاد، اتفاق بیفتد. مثلاً وقتی صدای گریه نوزاد خودرا می‌شنوید و یا احساس می‌کنید نوزاد شما گرسنه است و یا گاهاً حتی فکر کردن به نوزاد، ترشح و تولید شیر را افزایش می‌دهد.

اگر ترشح شیر زمانی آغاز شد که شرایط شیردهی به نوزاد وجود نداشت، دست خود را روی قفسه سینه قرار داده و یا روی نوک پستان خود را فشار دهید تا از نشت بی‌مورد شیر جلوگیری شود. در هفته اول شیردهی، برای جلوگیری از نشت شیر می‌توانید از پدهای پنبه‌ای بدون آستر پلاستیکی استفاده کنید تا لباس‌تان کثیف یا خیس نشود.

ترشح هورمون اکسی‌توسین به رحم نیز کمک می‌کند تا بعد از زایمان، به سرعت به اندازه اولیه خود (اندازه قبل از زایمان) باز گردد. به خصوص اگر قبلاً زایمان داشته‌اید، این موضوع سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

زمان از شیر گرفتن نوزاد

از شیر گرفتن، به معنای تغییر غذای نوزاد و انتقال او از شیر مادر به منبع غذایی دیگر است. اینکه چه زمانی نوزاد از شیر گرفته شود، تصمیمی کاملاً شخصی است، اما پزشکان معتقدند نوزاد حداقل 18 ماه باید از شیر مادر تغذیه شود. از شیر گرفتن فرایندی تدریجی است که صبر و شکیبایی و درک فهم مادر و نوزاد را می‌طلبد.

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) به مادران توصیه می‌کند که نوزاد در شش ماه اول زندگی منحصراً با شیر مادر و پس از آن تا یک‌سال با ترکیبی از غذاهای جامد و شیر مادر تغذیه شود. برخی از کارشناسان معتقدند که مدتی بعد از یکسالگی، بهترین زمان برای گرفتن کودک از شیر مادر است؛ زیرا کودک در این سن بسیار سازگار است؛ اما یک کودک دو ساله وابستگی بیشتری، به شیر مادر دارد و انعطاف‌پذیری او نیز کمتر است.

از شیر گرفتن باید به صورت تدریجی اتفاق بیفتد. برخی از مادران شاغل، شیر دادن به نوزاد را فقط به شب اختصاص می‌دهند که این کاملاً اشتباه است. برخی کودکان نیز قبل از اینکه مادر تصمیم بگیرد به او شیر ندهد، اشتیاق خود را برای شیر خوردن از دست می‌دهند و آن را ترک می‌کنند؛ ولی برخی دیگر در برابر ترک شیر از خود مقاومت نشان می‌دهند.

از شیر گرفتن کودک زمانی آسان‌تر می‌شود که کودک شیر مورد نیازش را از منبع دیگری تأمین کند. حتی اگر دوست دارید همچنان به شیر دادن ادامه بدهید، از اکنون شروع کنید و گاهی با یک شیشه شیر یا فنجان به کودک شیر دهید.

این کار، گرفتن شیر از کودک را در آینده آسان‌تر خواهد کرد. اگر قصد دارید قبل از یکسالگی کودک خود را از شیر بگیرید، حتماً با پزشک مشورت کنید تا براساس یک برنامه صحیح غذایی، آهن مورد نیاز کودک تأمین شود.

شرایط مناسب برای شیردهی

 به دور از هیاهو باشید و قبل از شروع شیردهی چند نفس عمیق بکشید و به یک موسیقی آرامبخش گوش کنید. تلفن و موبایل را کنار بگذارید و محیطی آرام محیا کنید.  اگر شیر دادن در انظار عمومی شما را ناراحت می‌کند، در صورت امکان به مکان خصوصی‌تری بروید و در صورتی که این امکان وجود ندارد، پارچه‌ای به صورت پوشش از روی شانه‌هایتان تا روی بدن نوزاد بکشید. 

از مشاوره‌های گروهی تغذیه با شیر مادر شرکت کنید و اجازه ندهید که نظر دوستان و آشنایان شما را دلسرد کند.  رفت و آمد و دید و بازدید‌های غیرضروری را محدود کنید.  نوزاد را در وضعیت مناسب قرار دهید و مطمئن شوید که به مقدار لازم شیر خورده است.

با حوصله عمل کنید

 اگر تصمیم دارید واقعاً کودک را از شیر بگیرید، باید خیلی حوصله کنید و قوی باشید، زیرا برخی از کودکان واکنش نشان می‌دهند و بسیار بهانه‌گیری می‌کنند؛ بنابراین به بهانه‌های کودک توجه کنید و اجازه دهید او خودش را با شرایط جدید وفق دهد. اجازه دهید کودک خودش به تنهایی بنشیند و با قاشق غذا بخورد.

نگران کثیف‌کاری او نباشید. علاقه به غذای جامد به کودک کمک می‌کند به تدریج شیر را فراموش کند. یکی از مشکلات اصلی هنگام از شیر گرفتن نوزاد، این است که اگر خیلی زود اقدام به انجام این کار کنید، کودک شما از مصرف غذاهای جامد نیز امتناع می‌کند. آنها تغییرات ناگهانی را دوست ندارند. وادار کردن کودک به خوردن غذاهای جامد، اشتیاق او را از بین می‌برد و با این کار فقط، اوضاع را وخیم‌تر کرده و زمان خود را هدر داده‌اید...

برای خواندن بخش دوم- همه چیز پیرامون نوزاد و شیر- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان