نیازهای جدی کودکان به وجود پدر (۱)

پسری که در آستانه بلوغ جسمی است ترجیح می‌دهد که بسیاری از مسائل را با پدرش در میان بگذارد.

نیازهای جدی کودکان به وجود پدر (1)

 تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

کودکان در زندگی‌شان به وجود پدر نیاز زیادی دارند. خصوصاً وقتی که قدم به مرحله بزرگسالی می‌گذارند. متأسفانه حضور پدرها در اغلب خانواده‌ها از نظر روانی احساس نمی‌شود و بیشتر آنها فقط حضور فیزیکی دارند. بیشترین بخش از مسائل مربوط به ترتبیت و پرورش کودکان با مادران است.

وقتی که کودکان به مرحله بلوغ می‌رسند (خصوصاً پسرها) بسیاری مسائل را نمی‌توانند با دوستانشان در میان بگذارند و آنها به دنبال یک الگوی رفتاری هستند تا مطابق او رفتار کنند. در واقع کسی که بسیاری از مسائل‌شان را با او در میان بگذارند و از او راهنمایی بگیرند.

کودکان در کودکی به آغوش پدر نیاز دارند و رابطه‌شان با پدر روی رشد آنها تأثیر می‌گذارد وقتی که وارد مرحله بلوغ می‌شوند از اینکه مسائل خود را با پدرشان در میان بگذارند دچار ترس و تردید نمی‌شوند، زیرا همیشه آغوش پدر را برای خود باز دیده‌اند. آنها مطابق نیاز خود به سراغ پدر یا مادرشان می‌روند.

پسری که در آستانه بلوغ جسمی است ترجیح می‌دهد که بسیاری از مسائل را با پدرش در میان بگذارد. و دخترها در چنین مواقعی با مادرشان راحت‌تر هستند. به همین دلیل است که تقسیم وظایف در میان پدر و مادرها از دوران کودکی فرزندانشان اهمیت زیادی دارد.

بنابراین یک پدر باید با کودکش حرف زدن را شروع کند به طوری که کودک این حس را کند که پدرش برایش بهترین دوست نیز هست نه اینکه فقط نقش یک مدیر و راهنما را دارد که باید برخی نکات را همیشه برایش دیکته کند. پسرها از پدرهایشان الگو می‌گیرند و سعی می‌کنند خود نیز  همانند آنها رفتار کنند.

دو رأس بهتر از یک رأس است، زیرا باعث می‌شود که: مراقبت و نگهداری از کودکان به شکل بهتر و پرمایه‌تری انجام شود. کودکانی که هم از نعمت حضور پدر و مادر در خانواده و بهره‌مند هستند، بیشتر در آسایش فکری، روحی، روانی و فیزیکی هستند. به این کودکان توجه بیشتری می‌شود. منظور از حضور پدر و مادر فقط حضور فیزیکی نیست بلکه مهم‌تر از آن حضور روانی آنها است.

کودکان به دنیای بیرون مرتبط شوند

کودکان از طریق پدر و مادرشان با دنیای بیرون از محیط خانه ارتباط برقرار می‌کنند. آنها به واسطه پدر و مادرشان با پدربزرگ و مادربزرگ، پسرعمو، دخترعمو، پسرخاله، دخترخاله، دوستان خانوادگی، عمو، خاله، دایی، عمه، همکاران و بسیاری گروه‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کنند. پدر و مادرها آنها را به دنیای خارجی پیوند می‌زنند و با استفاده از تجربیات‌شان فرصت‌های خوبی را برای آینده آنها به وجود می‌آورند.

مادرها از حمایت پدرها بهره‌مند شوند

اگر یک مادر بتواند روی حمایت همسرش حساب باز کند، در نظافت خانه، در تعمیر کردن برخی وسایل، در مراقبت از کودکان، در پرداخت قبوض، در عملی کردن برنامه‌های مربوط به آینده و .... مسلماً شادتر، پرانرژی‌تر و تأثیرگذارتر از قبل نقش خود را در خانواده ایفا می‌کند. با حمایتی که از جانب همسرش دریافت می‌کند، با شایستگی و صلاحیت بیشتر به امور مربوط به فرزندش رسیدگی می‌کند.

حتی اگر کودکش هنوز نوزاد شیرخواری است با ثبات و اطمینان خاطر بیشتر به او شیر می‌دهد و این حس اطمینان را به کودکش نیز انتقال می‌دهد. مادرها نیاز زیادی به رسیدن به اطمینان خاطر از جانب همسرانشان دارند آنها دوست دارند از حضور دائم پدر خانواده در کنار خود و کودکشان مطمئن شوند.

نیازهای مالی خانواده برطرف شود. این روزها بیشتر خانواده‌ها از طریق درآمد کاری پدر و مادر، مخارجشان را تأمین می‌کنند. اما پدرها در این زمینه همواره نقش مهم‌تری داشته‌اند. کودکان روی درآمد پدر خود بیشتر از مادر حساب باز می‌‌کنند و انتظار دارند نیازهای مالی‌شان را پدر خانواده برطرف کند حتی اگر مادر خانواده نیز شاغل باشد.

 نقش‌های مکمل

پدر و مادرها اغلب توانایی‌ها و روش‌های متفاوتی در ایفای نقش خود به عنوان والدین دارند. چیزی که مهم است هم سوبودن آنهاست. آن دو، نقش یکدیگر را تکمیل می‌کنند. والدینی که برعکس هم فکر می‌کنند نمی‌توانند کودکان سالمی را تربیت کنند.

به این مثال توجه کنید:

 پدر با پسر کوچکش بازی می‌کند، او را به هوا می‌اندازد و دوباره در هوا می‌گیردش، صورتش را به صورت کودکش می‌چسباند، قلقلکش می‌دهد. او را روی گردنش می‌گذارد و همراه با هیجان سعی می‌کند پسرش را بخنداند.  مادر با دختر کوچکش بازی می‌کند، دخترش را روی پاهایش می‌نشاند، اسباب‌بازی محبوب دخترش را می‌آورد آن را روی زمین حرکت می‌دهد، به جای عروسک حرف می‌زند و دخترش را می‌خنداند دختر با تماشای لبخند مادر، می‌خندد...

 

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- نیازهای جدی کودکان به وجود پدر- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- نیازهای جدی کودکان به وجود پدر- اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان