درمان خودسرانه دل درد کودکان (۱)

میزان شیوع دل درد کودکان دختر و پسر به یک اندازه است.

درمان خودسرانه دل درد کودکان (1)

تحریریه بهار زندگی

رییس انجمن گوارش کودکان ایران گفت: دل درد در کودکان 100 علت دارد و هر کدام از آنها روشهای متفاوتی برای درمان دارند بنابراین خانواده‌ها باید از درمان‌های خودسرانه کودکانشان پرهیز کنند زیرا ممکن است درمان غیر اصولی کودک را با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو می‌کند.

غلامرضا خاتمی‌با بیان اینکه دل‌درد یکی از بیماری‌های شایع در کودکان است، اظهار داشت: میزان شیوع دل درد کودکان دختر و پسر به یک اندازه است. وی گفت: طحال، معده، روده، آپاندیس، مثانه، کلیه، کبد و کیسه صفرا جزء احشا شکم‌ است؛ در صورتی که هر یک از این اعضا دچار مشکلی شوند، خود را به صورت دل‌درد نشان می‌دهند.

 بررسی دلایل دل درد در کودکان

وی درباره دلایل دل‌درد در کودکان گفت: دل درد در کودکان 100 علت دارد، در بعضی از موارد دل‌درد منشاء خارجی دارد، گاهی دل درد کودک به دلیل مشکلی است که در مغز او به وجود آمده است؛ این مساله با استفراغ و درد پهلو همراه است؛ این دل‌درد نشانه‌ای از دل‌درد رفلاکسی است.

رییس انجمن گوارش و کبد کودکان ایران افزود: دل درد رفلاکسی منشاء خارجی شکمی‌دارد و به همین دلیل کودک احساس دل‌درد می‌کند.خاتمی‌اختلال در جذب مواد چربی و کربوهیدرات را از دیگر عوامل دل‌درد در کودکان دانست و اظهار داشت: زمانی که کودک دچار «انواژیناسیون» شود (دیده شدن خون در مدفوع)، این مساله خود را به صورت دل‌درد ظاهر می‌کند؛ اختلال در جذب مواد جربی و کربوهیدرات باید پیگیری شود.

وی ادامه داد: پیچ خوردگی روده یکی دیگر از عوامل ایجاد دل‌درد در کودکان به شمار می‌رود، این در حالی است که دل‌درد کودک با اسهال همراه است که به آن «اسهال عفونی » می‌گویند.

 انگل‌ها در بروز دل درد در کودکان نقش دارند

خاتمی‌ادامه داد: اگر دل‌درد کودک همراه با دفع مدفوع چرب بود این مساله به دلیل اختلال در جذب مواد چربی است همچنین اگر دل‌درد خود را به صورت مدفوع آبکی و پر سر و صدا نشان داد، این نوع از دل‌درد به دلیل اختلال در جذب مواد کربوهیدرات است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام جراحی را یکی دیگر از علت‌های دل‌درد در کودکان بیان کرد و اظهار داشت: کودکی که تحت عمل جراحی قرار گرفته، ممکن است پس از مدتی دچار دل‌درد شود، در بررسی‌هایی که انجام می‌شود علت این نوع از دل‌درد مربوط به چسبندگی‌هاست که در ناحیه عمل شده به وجود آمده است.

وی در خصوص اینکه انگل‌ها می‌توانند موجب بروز دل‌درد در کودکان شوند، بیان داشت: انگل‌ها یکی دیگر از عوامل ایجاد دل‌درد در کودکان به شمار می‌رود، این در حالی است که با انجام آزمایش‌ مدفوع، انگل و نوع آن تشخیص داده می‌شود و متناسب با آن داروهای ضد انگل برای کودک تجویز می‌شود؛ باید به این نکته توجه داشت که استفاده زیاد از داروهای ضدانگل برای کودک ضرر دارد.

وی گفت: در بعضی از موارد دل‌درد کودکان به دلیل ضرباتی است که به شکم وارد می‌شود، به طور مثال زمانی که کودک در حال دوچرخه‌سواری است بر زمین بیفتد و دسته آن به شکم برخورد کند موجب بروز درد شکم شود.

 آپاندیس یکی دیگر از علل دل‌درد در کودکان

رییس انجمن گوارش و کبد کودکان ایران در خصوص اینکه یبوست می‌تواند موجب بروز دل‌درد در کودکان شود، افزود: یکی دیگر از علل دل‌درد در کودکان مربوط به بیماری یبوست است، این بیماری به دلیل عدم دفع مدفوع و انباشته شدن آن در روده‌هاست که موجب دل‌درد در کودکان می‌شود ضمن اینکه یبوست بی‌اشتهایی، تغییر خلق و خوی و حتی منزوی شدن کودک را به وجود می‌آورد...

برای خواندن بخش دوم- درمان خودسرانه دل درد کودکان- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان