آشیش گوپتا (Ashish Gupta)، طراح لباس در آخرین نمایش لباسهایش در هفته مد لندن به ما گفت: جامعهای که در آن زندگی میکنیم، امروزه نیازهای متنوعی نسبت به گذشته دارد و ما باید بتوانیم به تمام این نیازها پاسخ دهیم. او همچنین در ادامه صحبتهایش افزود: مد یک تعریف کلی است، اگر شما در نمایش لباسهای خودتان، تمام لباسها را سفید انتخاب کنید، کسی میان جمعیت خواهد بود که به کار شما خرده خواهد گرفت، چون توقع دیگری از مد دارد. من سعی میکنم در طراحیهایم تمام افراد و سلیقههای را در نظر بگیرم، اما به نظرم بهتر است این روزها با حجم تنوعی که به وجود آمده است یک تعریف واحد از مد و فشن داشته باشیم. شما نمیتوانید به فشن، همانند دورنگ سیاه و سفید نگاه کنید. میان این دورنگ این روزها رنگینکمانی هم مخفیشده است. او ادامه داد: ما خیلی خوششانس هستیم که در دههای زندگی میکنیم که میتوانیم هر آنچه دوست داریم بپوشیم و نیازهای متنوعی داریم و با انسانهایی با علایق متفاوت برخورد میکنیم، اما این عوامل باعث شده است تعریف مد و فشن کمی پیچیده شود. من دوست ندارم از واژه تحمل برای درخواستهای مردم در برابر عرضه ما استفاده کنیم. به نظر من باید نیازهای آنها شناخته شود و برآورده شود تا جامعهای راضی و خوشحال داشته باشیم. طراح لباس زاده شده در دهلی، بزرگشده در لندن، در این راه از مردم در شبکههای مجازی کمک گرفت. او یک هشتگ با عنوان #runwayforall را در شبکه مجازی اینستاگرام ایجاد کرد. این کار باهدف نشان دادن مدلهای متنوع لباس و مدهای رایج در میان مردم به صنعت و دنیای طراحان لباس در نظر گرفتهشده است. ما از اِوا چِن (Eva Chen)، سرپرست گروه مد در اینستاگرام، در مورد تغییرات مد در دنیای اینستاگرام و کاربران راهنماییهایی دریافت کردم. او به ما توضیح خواهد داد بر سر مد چه آمده است! همراه بنیتا باشید.
Credit: androidtipster
شما یک هشتگ راه انداختید، هدف شما چه بوده است؟
در ابتدا ما از این هشتگ بهعنوان یکراه شناسایی و دریافت گزارشهای از طرف مردم و دنیای مجازی به تغییراتی که در دنیای مد و فشن انجامشده بود استفاده کردیم و در هدف بعدی به دنبال رصد کردن نیازهایی از سمت مردم بودیم که باید روی میز فشن قرار میگرفت و جایش خالی دیده میشد. نیازهایی که خارج از تعریف زیبایی برای طراحان لباس بوده است؛ بنابراین ما از اعضای فعالترین نرمافزار اجتماعی یعنی اینستاگرام کمک خواستیم. از مردم درخواست کردیم که تعریف خودشان را از زیبایی و همچنین آنچه از فشن در زندگی روزمره خودشان مشاهده میکنند را به ما گزارش کنند. منظورمان این بود که تعریف خودشان را از زیبایی به ما بیان کنند. این کار بهوسیله همان هشتگ انجام شد.
میتوانید در مورد نتیجه این گزارش که آیا اینستاگرام توانسته است دنیای مد را به چالش و تغییر بکشاند توضیح دهید؟
مردم این روزها همهروزهای سال را میتوانند به دیدن نمایش مد و فشن باشند و لازم نیست چند فصل منتظر باشند تا برای آنها نمایش مد بگذارید. دنیای اینستاگرام بسیار پیشرفتهتر از دنیای مد کنونی ما شده است، شما میتوانید در آن رنگ پوستهای متفاوت، ملیتها و انواع فرم بدنها را مشاهده کنید؛ و یا اگر شما بخواهید به تنوع کسانی که این گرایشها و تغییرات را به مردم خودشان مخابره میکنند، رسیدگی کنید متوجه خواهید شد که آنها با تنوعی در حد آسیایی تا آفریقایی، استرالیا تا امریکا را در برمیگیرد. وبلاگ نویس های که اخبار مد در یک صفحه خاص را میتوانند به همه دنیا مخابره کنند. یکی از همین روزها، آشیش به من طرحی از لباس را نشان داد که یک موضوع و درونمایه هندی داشت ولی الهام گرفتهشده از نمایشهای خونی هندی که یک رسم عامیانه است، بود. لباس بهشدت زیبا و زرقوبرق دار طراحیشده بود و در کانون توجه بسیاری از هندیها قرارگرفته بود. شما نباید تغییرات به وجود آمده را پس بزنید بلکه باید همانند موجسوار، سوار بر موج به راه افتاده باشید و با آن هماهنگ جلو بروید. موجی که مردم آن را ایجاد کردهاند.
Credit: amazonaws
چرا شما فکر میکنید که مشخصاً برنامه و شبکه مجازی اینستاگرام توانسته است این تغییرات را در مد و توقع مردم ایجاد کند؟
در حدود پانصد میلیون نفر از این برنامه مشترک و ساده درگوشیهای خودشان استفاده میکنند و میتوانیم بهجرئت بگوییم که یک برنامه جهانی و مشترک میان همه مردم جهان است. هرکسی از هر جای دنیا میتواند به عضویت این برنامه دربیاید و در شبکه جهانی و اجتماعی عضو شود و هر آنچه در مورد مد و فشن دوست دارد را با دیگران به اشتراک بگذارد، همچنین میتواند زندگی روزمره خودش را به دیگران نشان دهد. چون یک برنامه جهانی است، مسلماً توانسته است انتظاراتی که مردم از مد در ذهن خودشان داشتند را بهراحتی تغییر دهد. به نظر من تعریف زیبایی توسط این برنامه و شبکه اجتماعی که در آن از همه جای دنیا حضور دارند، بهشدت تغییر کرده است. این گوشهای از روند تغییرات است، شما وبلاگ نویس هایی که این روند را به گوش سایرین میرسانند و با دوباره آنها را منعکس میکنند هم در نظر بگیرید، یک تغییر بسیار بزرگ در دنیای مد را شاهد خواهید بود.
آیا شما معتقد هستید که این شبکه به مردم آزادی عمل داده است آنچه دوست دارند را ببینند و درخواست کنند؟
شما در این شبکه مجازی میتوانید کسان زیادی با آنچه شما دوست دارید بپوشید را مشاهده کنید و آنها را دنبال کنید. برای کسی همانند من این افراد کلیشه هستند، ولی افرادی همانند Leandra Medine وجود دارند که در این زمینه خارقالعاده عمل کردهاند. استایلی که او تبلیغ میکند یک استایل خاص و کمنظیر است، او همانند یک کتاب مد رایگان عمل کرده است. او به لباسهای بارداری و تشویق مردم به داشتن کودکان پرداخته است. نمایش لباس او به همراه مزاح و طنز بوده است که جذابیت او را دوچندان میکند. او برای من یک استایلیست و مدل محبوب شده است که بهتنهایی توانسته است یک نمایش مد راه میاندازد. حس خوبی دارد که شما زنان را در سراسر دنیا میبینید توانستهاند، مدلهای محبوب خودشان را ایجاد کنند، بهگونهای توانمندی و خودکفایی در استایل توسط این قشر از جامعه من را خوشحال میکند.
Credit: sobold
چه چیزی باعث موفقیت یک پروفایل میشود؟
به نظر من، توقعات شخصی هرکسی در اینستاگرام میتواند متفاوت باشد. برای این سؤال شما چندین جواب میتوانیم داشته باشیم. بهشخصه من از این برنامه برای دنبال کردن علاقهمندیهای دیگر خودم استفاده میکنم. یکی از دلیلهایی که اینستاگرام را جذاب کرده است و باعث شده است تا بیشتر مردم جهان به سمت دنبال کردن گرایشهای خودشان در این برنامه باشند، نحوه ارائه این خواستهها به مردم است. شما میتوانید در پروفایل خودتان هر آنچه را که دوست دارید به دیگران نمایش دهید را همانند یک درونمایه سیاهوسفید استفاده کنید و در قسمتی دیگر از آن به بررسی علایق خودتان بپردازید. میتوانم به پروفایل Aimee Song اشارهکنم که در صفحه خاص خودش برای نشان دادن مدهای روز، استایل بسیار خلاقانه و رسمی عمل کرده است اما در پروفایل اصلی خودش او به شوخی و خنده با مادر و خواهرش وزندگی روزمره خودش میپردازد و آنها را برای شما منتشر میکند. این اتفاق برای Chiara Ferragni هم رخداده است، در پروفایل رسمی خودش او از انواع مدلها و استایل ها صحبت میکند و در یک سمت دیگر یک جنبه دیگر خودش را نشان میدهد. Alessandro از شرکت گوچی در صفحه عمومی خودش در مورد هر آنچه از گوچی بخواهید حرف میزند، ولی در صفحه شخصی خودش یک آدم دیگر میشود.
بنابراین میتوانیم نتیجه میگیریم، به سمت عکسهای نهچندان حرفهای و ارائه آنها از مد قدم برمیداریم؟
به نظر من داستانهای جذاب در مورد زندگی روزمره همیشه جالب بوده است و مردمدوست دارند قسمتهای نهفته زندگی یک فرد محبوب خودشان را مشاهده کنند تا چیزی که همیشه در مجلهها و روزنامهها از او میبینند. برای مثال میتوانم به هنرمندی اشارهکنیم که دوست دارد غذای موردعلاقه خودش را به شما نشان دهد ولی این کار را با نشان دادن قسمت به قسمت درست شدن آن غذا تا زمان عکس خوب به شما نشان میدهد. این اتفاق برای دنیای مد و آرایشگری هم اتفاق افتاده است. مردم برای نشان دادن آنچه شما درنهایت میخواهید از آنها ببینید راههای مختلفی را امتحان میکنند. خوبی بیانهای داستانی این است که شما همیشه میتوانید در جریان اتفاقها باشید و هر وقت دلتان خواست بهسرعت از روی یک بخش عبور کنید و به سراغ بخش دیگر بروید همچنین میتوانید از پشتصحنه آنچه در دنیای مد اتفاق میافتد آشنا شوید. شما یک انرژی خوب تا یک عکس خوب از این روزهای دنیای مد اینستاگرامی دریافت میکنید.
Credit: pinimg
آیا شما به مردم هم درمورد آنچه اتفاق می افتد، اطلاعرسانی کردهاید؟ سخن پایانی خودتان.
ما حتماً در آینده دست به این کارخواهیم زد و هر آنچه باعث الهام بخشی در جامعه شده است را به همه مردم گزارش خواهیم کرد. نکته اینجاست که شما نمیتوانید چیزی که همه هرروز آن را لمس میکنند دوباره نشان دهید، زیرا که بسیاری از طراحان خودشان در اینستاگرام هستند و مردم بیشتر از ما در جریان تغییرات آنها هستند. اینستاگرام این روزها همانند سیاهچالهای است که شما ساعت 10 میگوید که میخواهید آن را چک کنید و بخوابید ولی بعد از 3 ساعت متوجه میشوید هنوز پستها را یکییکی بالا و پایین میروید و سر از صفحه یک طراح چینی درآوردهاید که ازقضا لباسهایی را که دوست دارید را طراحی میکند.
گویا این روزها زندگی ما بیشتر ازآنچه فکر میکردیم تحت تأثیر شبکههای اجتماعی است، فقط کافی است به این گربه های پرشین نگاه کنید و ببینید که مردم چگونه باعث شدند این پست اینستاگرامی بهعنوان یک پست محبوب در دنیا شناخته شود.