ماهان شبکه ایرانیان

چگونه بدون دعوا کردن بحث کنیم _ بخش سوم

در هر رابطه‌ای ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که باید برطرف شوند. لزومی ندارد که این مشکلات منجر به دعوا شوند. به این ترتیب لزومی ندارد که از دست هم دلخور شوید و نیازی به عذرخواهی هم باشد. زمانی که دعوا شروع شود، بسیار سخت می‌توان خونسرد و آرام ماند. اما می‌توان با روش‌هایی از دعوا جلوگیری کرد.

  روابط زناشویی

در هر رابطه‌ای ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که باید برطرف شوند. لزومی ندارد که این مشکلات منجر به دعوا شوند. به این ترتیب لزومی ندارد که از دست هم دلخور شوید و نیازی به عذرخواهی هم باشد. زمانی که دعوا شروع شود، بسیار سخت می‌توان خونسرد و آرام ماند. اما می‌توان با روش‌هایی از دعوا جلوگیری کرد.

به جای آن که تهاجمی برخورد کنید و بابت ناراحتی‌تان آنها را مقصر بدانید، باید روی خود مساله تمرکز کنید. در این صورت است که می‌توانید با همسرتان بحث کنید، بدون آن که نیاز باشد کار بالا بگیرد. در این سلسله مقالات 11 راه برطرف کردن مشکلات بدون دعوا را بررسی می‌کنیم.

مشکلات زناشویی

7. توضیح بدهید که مشکل واقعی چیست

اگر بحث بر سر ظرف‌های شسته‌نشده باشد، شاید همسرتان درک نکند که چرا این موضوع تا این حد برایتان مهم است. بهتر است همیشه مشکل واقعی را توضیح بدهید و بگویید ناراحتی‌تان بر سر چیست. اگر بتوانید تشخیص دهید که چه چیزی است که شما را اذیت می‌کند، همسرتان راحت‌تر می‌تواند با این موضوع برخورد کند و آن را برطرف کند. مثلا بگویید این به من این حس را می‌دهد که به احساسات من احترام نمی‌گذاری. این که سینک ظرفشویی پر از ظرف کثیف است یک مورد از این احترام نگذاشتن‌هاست. به این ترتیب راه حل سریع‌تر پیدا می‌شود.

8. از کلمه «من» استفاده کنید نه «تو»

بهتر است به جای آن که نقطه تمرکز را همسرتان قرار دهید، آن را خودتان بدانید. برای مثال گفتن این که «تو هیچ کاری نمی‌کنی، پس من دوباره ظرف‌ها را شستم!» حس خوبی نمی‌دهد. در حالی که اگر بگویید: «به نظرم بیشتر کارهای خانه گردن من افتاده، مانند ظرف شستن. نظرت چیست؟» در این حالت بحث به مرحله خوبی می‌رود. هر چه باشد شما می‌خواهید بحث کنید، نه این که طرف را زیر تیغ انتقاد ببرید.

دعواهای رناشویی

9. در هر بار تنها یک موضوع را مطرح کنید

شاید برایتان وسوسه‌کننده باشد که وقتی که دعوا پیش آمده مسائل دیگر را هم پیش بکشید. اما بهترین کار در هنگام جر و بحث این است که تنها یک مساله را برطرف کنید. کاری کنید که مشکل گسترده نشود و به صورت حداقلی مطرح شود، بدون آن که عوارض جانبی داشته باشد. توجه کنید که بحثتان به نتیجه خوبی منتهی شود. به این ترتیب شما وارد دعوای شدید نمی‌شوید و می‌توانید مساله را حل کنید.

10. یک راه حل آماده داشته باشید

وقتی که راه حلی آماده داشته باشید، بحثتان سازنده‌تر می‌شود تا این که انتقادی شود. زمانی که مساله را پیش می‌کشید، باید راه حل را هم در نظر بگیرید. اگر آماده آن نیستید که یک راه حل ارائه کنید، از همسرتان بخواهید که در پیدا کردن راه حل به شما کمک کند. تنها دلیلی که مشکل را مطرح می‌کنید این است که بتوانید حلش کنید. پس حل کردن باید همیشه هدف اصلی شما باشد.

رفتارهای زناشویی

11. پاداش رفتار خوب خود را بدهید

اگر مساله‌ای را پیش کشیدید و توانستید بدون داد و بیداد، مشت کردن دست، در را کوبیدن و بیرون رفتن از خانه و از این کارها حلش کنید، به خودتان پاداش بدهید. شاید عجیب به نظر برسد، اما پاداش دادن به خود بابت رفتار سازنده باعث می‌شود انگیزه پیدا کنیم که عملکرد بهتری داشته باشیم. برای مثال به رستوران محبوبتان بروید، فیلمی که دوست دارید ببینید را تماشا کنید، برای خودتان کیک بخرید؛ این پاداش باعث می‌شود دفعات بعدی هم همین رفتار را داشته باشید.

چون شما می‌دانید که دفعات بعدی هم در کار است. و البته شما می‌توانید دفعات بعدی را هم مدیریت کنید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان