ماساژ کودک راهی برای ارتباط بهتر (۲)

نوزاد خود را به پشت بخوابانید و از قسمت بالایی بدن، یعنی سر و گردنش شروع کنید. اگر از این کار لذت ببرد، با نشان دادن علائمی شما را متوجه خواهد کرد. ابتدا با نرمی بسیار این‌کار را انجام دهید و بعد اگر دوست داشت، کمی فشار را بیشتر کنید.

ماساژ کودک راهی برای ارتباط بهتر (2)

زمان مناسب برای ماساژ نوزاد
از حدود دو هفتگی نوزاد می‌توانید ماساژ دادن را شروع کنید. او را بهتر می‌شناسید و در مورد نگهداری از او اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید. بهترین زمان برای ماساژ دادن، زمان بین خواب و غذا خوردن او است. بهتر است اتاق کمی گرم باشد. در ضمن با دست‌های سرد هم او را ماساژ ندهید.

شروع
از یک روغن یا لوسیون مخصوص اطفال که به راحتی جذب بدن شود، استفاده کنید. مرتباً به دست‌های‌تان روغن بمالید و به آرامی نوزاد را ماساژ دهید. این حرکات را بسیار نرم و روان انجام دهید. نوزاد خود را لخت و یک تکه حوله زیر او پهن کنید. برخی از نوزادن دوست ندارند لخت شوند. اگر نوزاد شما نیز این‌گونه است، او را به طور کامل برهنه نکنید و تکه تکه هر بخش از بدن او را ماساژ دهید. مثلاً پاهایش را ماساژ دهید، بعد پاها را پوشانده شکم و کمرش را ماساژ دهید و ... 

شیوه‌های ماساژ دادن
نوزاد خود را به پشت بخوابانید و از قسمت بالایی بدن، یعنی سر و گردنش شروع کنید. اگر از این کار لذت ببرد، با نشان دادن علائمی شما را متوجه خواهد کرد. ابتدا با نرمی بسیار این‌کار را انجام دهید و بعد اگر دوست داشت، کمی فشار را بیشتر کنید. از حرکت‌های رفت و برگشت استفاده کرده و هر قسمت را 2- 3 بار ماساژ دهید. در قسمت کمر می‌توانید از هر دو دست خود برای ماساژ دادن استفاده کنید.

سر: با حرکات چرخشی شروع به ماساژ دادن سر نوزاد کنید؛ سپس آرام آرام به سمت گونه‌هایش بروید. به آرامی پیشانی‌اش را بمالید. از وسط پیشانی شروع کنید و به سمت ابروها و گوش‌ها حرکت دست‌ها را ادامه دهید.

گردن، شانه‌ها و بازوها: گردن نوزادتان را با حرکت به سمت پایین ماساژ دهید؛ سپس دست‌ها را به سمت شانه‌ها برده و از گردن دور شوید. کم کم پایین‌تر  بروید و بازوهایش را بمالید. مچ دست‌ها و انگشت‌ها را نیز ماساژ دهید. 

قفسه سینه و شکم: قفسه سینه نوزادتان را با حرکت رو به پایین به آرامی ماساژ دهید؛ ماساژ باید با سر انگشتان و حرکت چرخشی در جهت عقربه‌های ساعت انجام شود.

پاها، کف پا و سر انگشتان پا: پاها را از ران یا زانوها با حرکت بالا به پایین به آرامی ماساژ دهید، سپس ساق پاها را بمالید و پاشنه پاها را به سمت انگشت‌ها ماساژ داده و روی هر یک از انگشتان تمرکز کنید. 

پشت: بعد از آنکه شکم، پاها و دست‌های کودک را ماساژ دادید، او را بر گردانید و به شکم روی زمین بخوابانید، سپس شروع به ماساژ کمر او کرده و با سر انگشتان خود خیلی نرم از سمت شانه‌ها به پایین حرکت کنید.

برای خواندن بخش اول -ماساژ کودک راهی برای ارتباط بهتر- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر