شب چله خراسان جنوبی

شب اول زمستان را شب چله Celle یا شب یلدا می گویند و مردم از روزگاران قدیم این شب را گرامی داشته و جشن می گیرند و اقوام و خویشان دور هم در خانه بزرگتر فامیل جمع شده و به شادی می پردازند بعضی نیز خود را با دایره زدن و خواندن چهار بیتی مشغول می کنند صاحبخانه از آنان با انواع شیرینی و آجیل و میوه هایی که هنوز پیدا می شده و یا آنها را برای آن شب نگهدار ...

شب اول زمستان را شب چله Celle یا شب یلدا می گویند و مردم از روزگاران قدیم این شب را گرامی داشته و جشن می گیرند و اقوام و خویشان دور هم در خانه بزرگتر فامیل جمع شده و به شادی می پردازند بعضی نیز خود را با دایره زدن و خواندن چهار بیتی مشغول می کنند صاحبخانه از آنان با انواع شیرینی و آجیل و میوه هایی که هنوز پیدا می شده و یا آنها را برای آن شب نگهداری می کرده اند به ویژه هندوانه و انار و …… پذیرایی می کنند

. در میان میوه ها هندوانه بیش از همه خورده می شده چراکه معتقد بودند چنانچه در این شب هندوانه بخورند از گرمای تابستان در امان خواهند بود.
از جمله برنامه های محلی خاصی که در این شب برگزار می شود کف زنی است هر چند در شب های دیگر زمستان هم برخی از مردم برای تفریح و سرگرمی کف می زنند ولی کف زنی در شب چله مهم تر از سایر زمانهای دیگراست.
در حال حاضر در برخی از نقاط استان به مناسبت شب چله برای تازه عروس ها شب چله ای که شامل مجموعه ای از هدایا برای عروس و در کنار آن انواع میوه ها و آجیل و تنقلات است می برند.
آیین و مراسم شب چله به شماره 807 در تاریخ 4/11/1391 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

شب چله خراسان جنوبی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان