درباره خواب نوزاد (۲)

به طور متوسط یک نوزاد حدود ۱۶ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابد و با بزرگ‌تر شدن این مقدار کمی کاهش می‌یابد؛ تا جایی که در شش ماهگی حدود ۱۴ ساعت می‌شود و زمان بیشتری را بیدار می‌ماند.

درباره خواب نوزاد (2)

نوزادان چقدر خواب نیاز دارند؟
نوزاد شما به همان مقدار می‌خوابد که بدنش نیاز دارد. درست زمانی که بدنش نیاز به استراحت داشته باشد، آرام شده و به خواب می‌رود و وقتی که خواب کافی داشت، از خواب بیدار می‌شود و شما هیچ‌ نقش کنترل‌کننده‌ای در این روند نخواهید داشت. این اتفاقات به صورت فیزیولوژیکی می‌افتند.

نوزاد در طول هفته نخست در طول شب و روز به تناوب می‌خوابد و شیر می‌خورد. خواب‌های او ابتدا بسیار کوتاه هستند؛ به طوری که ممکن است شما را خسته و آزرده کند و نتوانید به اندازه کافی استراحت کنید؛ ولی مطمئن باشید به مرور مدت خوابیدن او طولانی‌تر می‌شود. پیش‌بینی اینکه چه زمان نوزاد شما به خواب می‌رود و چه مدت می‌خوابد، کار سختی است.

به طور متوسط یک نوزاد حدود 16 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابد و با بزرگ‌تر شدن این مقدار کمی کاهش می‌یابد؛ تا جایی که در شش ماهگی حدود 14 ساعت می‌شود و زمان بیشتری را بیدار می‌ماند. البته نوزادان هر زمان و هر مکان که نیاز به خواب داشته باشند، می‌خوابند و نمی‌توان جلوی این روند را گرفت؛ اما در شش ماهگی کم‌‌کم مقابله کردن با خواب آلودگی را یاد می‌گیرند و سعی می‌کنند خود را بیشتر بیدار نگه دارند؛ به خصوص وقتی که چیزی در اطراف‌شان آنها را هیجان‌زده و تحریک کند.

چرا نوزاد از خواب بیدار می‌شود؟
در طول شش ماه نخست پس از تولد، خواب نوزاد متغیر است. ممکن است چند هفته، پنج ساعت به پنج ساعت از خواب بیدار شود و چند هفته دیگر هر دو ساعت یکبار! خواب در طول این شش ماه، ارتباط تنگاتنگی با نیازهای غذایی‌اش دارد. ممکن است یک جهش رشدی را به طور ناگهانی تجربه کند (نوزادانی که کوچک‌تر هستند به یکباره بعد از تولد رشد کرده و به اندازه دلخواه می‌رسند) و نیاز به نوشیدن شیر بیشتری داشته باشد.

داشتن خواب نامنظم در این مرحله، کاملاً طبیعی است. اغلب نوزادان شب‌ها به طور منظم نمی‌خوابند و این وضعیت اغلب تا شش ماهگی و حتی بیشتر ادامه دارد. کنار آمدن با این وضعیت برای مادرها و برخی مواقع پدرها دشوار است؛ اما این را بدانید که همیشه نوزاد شما به چند دلیل از خواب بیدار می‌شود.

در روزهای نخست، معده او بسیار کوچک است و فقط می‌تواند مقدار بسیار کمی شیر را در خود نگاه دارد؛ بنابراین در اثر گرسنگی از خواب بیدار می‌شود. سایر عوامل نیز روی خواب او تأثیر می‌گذارند؛ مثل دل درد، دندان درد، خیس شدن بیش از اندازه پوشک و ... این موارد باعث می‌شوند تا او  احساس راحتی نکند.

گرفتگی بینی نیز مشکلاتی ایجاد می‌کند. نوزادان فقط در 2- 3 ماهگی یاد می‌گیرند که از دهان خود نیز برای تنفس استفاده کنند. وارد شدن به مرحله جدیدی از رشد نیز می‌تواند روی خواب او اثر بگذارد. حتی محرک‌های روانی ناشی از یادگیری چهاردست و پا راه رفتن، نشستن و خود را روی زمین کشیدن در 5-6 ماهگی نیز روی خواب آنها اثر می‌گذارد. البته اکثر تحقیقات نشان می‌دهند که این موارد باعث افزایش خواب نوزاد می‌شوند.

برای خواندن بخش اول -درباره خواب نوزاد- اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر