چگونه متوجه شوید که دچار چه نوع سرفه‌ای شده‌اید

پیش از آنکه دست به دامان داروی ضد سرفه‌ی بدون نسخه شوید، بسیار اهمیت دارد که بدانید دچار چه نوع سرفه‌ای شده‌اید

چگونه متوجه شوید که دچار چه نوع سرفه‌ای شده‌اید

پیش از آنکه دست به دامان داروی ضد سرفه‌ی بدون نسخه شوید، بسیار اهمیت دارد که بدانید دچار چه نوع سرفه‌ای شده‌اید. از اینرو، این مقاله به شما در تشخیص نوع سرفه‌ای که ممکن است دچار آن شده‎ باشید کمک کرده تا بتوانید درمان مناسب آن را در پیش گیرید.
سرفه‌ی ناشی از بیماری‌های ویروسی را نبایستی با داروهای آنتی بیوتیک درمان کرد، به این دلیل که تغییری در عفونتهای ویروسی ایجاد نمی‌کنند. در مقابل، استفاده از آنتی بیوتیک ممکن است عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، بثورات، و غیره را بوجود آورد.
سرفه فی نفسه یک نشانه بوده و اهمیت سرفه تنها با ارزیابی علائم دیگر همراه با آن می‌تواند تعیین شود. سرفه در اصل راه بدن شما جهت خلاص شدن از شر مواد خارجی و یا مخاط ته نشین شده در ریه‌ها و راه‌های هوایی است. همچنین ممکن است روش بدن جهت حل نمودن مشکل راه هوایی تحریک شده باشد. سرفه فرایندی از ایجاد فشار کافی در قفسه‌ی سینه جهت بیرون راندن مواد محرک و یا هرگونه مواد خارجی و پاک و باز کردن راه‌های هوایی به منظور تنفس است.
با این حال، سرفه مداوم ممکن است ناشی از چند دلیل نهفته‌ی جدی باشد، بطوریکه اگر بدون درمان رها شوند ممکن است موجب بروز عوارض شدیدتری گردد. چنانچه سرفه‌ی شما به مدت بیش از 7 هفته به طول انجامید، بدانید که مشکلی وجود داشته و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورتی که علائم خاصی که هرگز پیش از این تجربه نکرده بودید مانند سرفه‌ی همراه با خون و یا همراه با خلط با رنگ غیر عادی، را در خود مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

تشخیص انواع مختلف سرفه

سرفه بدون خلط یا خشک

سرفه‌ای که خشک بوده و تولید خلط ننماید را سرفه‌ی بدون خلط نامند. علت اصلی این نوع سرفه ممکن است محرکهای تنفسی مانند گرد و غبار، پرز، دود، و غیره باشد و یا ممکن است در پایان سرماخوردگی هنگامی که هیچ خلطی برای خارج شدن وجود نداشته باشد، فرد دچار سرفه خشک گردد. انواع مختلفی از سرفه خشک وجود دارد که از جمله‌ی آنها سرفه‌ی صاف کردن گلو، سرفه‌ی خشک همراه با خس خس، سرفه‌ دردناک و نفس گیر و غیره می‌باشند.
به دنبال این علائم باشید
 سرفه‌ی خشک، کوتاه و مکرر در زمانهای غیر معمول
 احساس غلغلک در پشت گلو که منجر به سرفه می‌شود
 سرفه‌ی مداوم همراه با تنگی نفس

سرفه‌ی خلط دار

این نوع سرفه، برعکس سرفه‌ی خشک و بدون خلط است، به این دلیل که در آن خلط تولید می‌شود. سرفه‌ی خلط دار همچنین به عنوان سرفه‌ی خیس شناخته می‌شود و معمولاً به وسیله‌ی ترشحات مایع و مخاط یافت شده در دستگاه تنفس فوقانی و به عبارتی ریه‌ها و نای ایجاد شده و از طریق سرفه از بدن دفع می‌شوند. علل نهفته‌ی سرفه‌ی خلط دار می‌تواند آسم و یا برخی عفونتها باشد. هرچند متعارف‌ترین علت می‌تواند سرماخوردگی باشد به این دلیل که تمام خلط از مجاری بینی از جایی که از طریق سرفه خارج شده بودند به درون گلو بازمی‌گردند.

به دنبال این علائم باشید

 بیرون آوردن خلط سبز همراه با سرفه
 بیرون آوردن اخلاط همراه با سرفه

سیاه سرفه

سیاه سرفه یک عفونت باکتریایی بسیار مسری است. این نوع سرفه از فردی به فردی دیگر از طریق قطرات بزاق در حین سرفه منتقل می‌شود. سیاه سرفه ممکن است به شکل شدیدی ظاهر شده و حتی می‌تواند کشنده باشد. از اینرو، اهمیت دارد که از خود و همچنین دیگران نسبت به این سرفه با پوشاندن دهان در حین سرفه محافظت کنید. اغلب اجازه می‌دهند که این بیماری دوره‌ی تا 6 هفته‌ای خود را بدون هیچ درمانی طی کند. با این حال، همانطور که پیش از این عنوان شد، اگر به شکل شدید خود ظاهر شود، ممکن است به عوارض و پیچیدگی‌های بیشتری مانند شکستگی دنده، ذات الریه، و یا حتی مرگ منجر شود.

به دنبال این علائم باشید

 احساس خفگی
 استفراغ پس از حمله‌ی سرفه
 به سرفه افتادن غیر قابل کنترل
 احساس سبکی سر
 غش کردن
 دوره‌‌ای بدون سرفه و به دنبال آن حمله‌ی سرفه

سرفه‌ی «پارس» مانند

همانطور که از نام آن پیداست، این یک سرفه پارس مانند بوده که صدایی بلند و خشن تولید می‌کند. اغلب به خروسک اشاره دارد. با این حال، خروسک یک بیماری تنفسی ناشی از عفونت ویروسی است و همیشه ممکن است موجب بروز سرفه‌ی پارس مانند نکند. در یک مورد عادی، سرفه‌ی پارس مانند ممکن است در نتیجه‌ی تورم تارهای صوتی ناشی از سرماخوردگی باشد. گلو (حنجره) و لوله هوایی (نای) معمولاً توسط ویروس آلوده می‌شوند. این سرفه عمدتاً در کودکان زیر 5 سال دیده می‌شود.

به دنبال این علائم باشید

 تولید صدایی خشن و پارس گونه در حین سرفه
 بدتر شدن سرفه در شب
 تورم و عفونتهایی که تنفس را دشوار می‌سازند
 صدایی زیر تحت عنوان صدای گوشخراش و یا صدای بلند و سوت مانند که در طول عمل دم ایجاد می‌شود.
 افزایش سرعت تنفس

سرفه‌ی عادت گونه یا دارای سرچشمه روانی

معمولاً پس از یک دوره سرماخوردگی و یا بیماری‌های دیگر رخ می‌دهد. علائم همراه بخصوص دیگری را نشان نداده و اغلب هنگامی که فرد به خواب می‌رود این سرفه متوقف می‌شود. نوع معمولی سرفه بوده که در کودکان بیشتر از بزرگسالان دیده می‌شود. افرادی که دچار این نوع سرفه می‌باشند اغلب هنگامی که شخصی به سرفه می‌افتد، احساس اضطرار در سرفه کرده و گاهی حتی کلمه‌ی «سرفه» را تلفظ می‌کنند.

به دنبال این علائم باشید

 سرفه‌ای که در طول و یا پس از بهبودی از لارینژیت ویروسی شروع شود
 سرفه‌ای که در طول و پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی شروع شود
اطلاع از نوع سرفه‌ای که دچار آن شده‌اید همیشه بهتر است به این دلیل که ممکن است عاملی کلیدی در تصمیم گیری شما در خصوص لزوم و عدم لزوم مراجعه به پزشک باشد. گرچه برخی اوقات ممکن است یک سرفه‌ی سطحی باشد، اما هیچگاه یک سرفه‌ی مداوم را نادیده نگرفته و هرچه زودتر کمک پزشکی را دریافت دارید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان