چندین و چند تفاوت بین مسافرانی که در ایام تعطیل مانند تابستان، روزهای پایانی شهریور یا ایام عید به گشتوگذار میپردازند، با مسافرانی که سفر خود را به دیگر اوقات سال موکول میکنند، وجود دارد. دسته دوم به خوبی میدانند که چه زمان بلیط هواپیما را رزرو کنند، چگونه در پرداخت هزینه اقامتگاهشان صرفهجویی کنند، چگونه از تخفیفات مکانهای مختلف خبردار شوند و از مراکز و بخشهای تفریحی که امکانات ویژهای در اختیار مسافران قرار میدهند، استفاده کنند. به همین دلیل، موارد زیادی درباره چنین سفرهایی هست که میتوان از این دسته از مسافران باهوش یاد گرفت.
1. خلوت بودن مکانهای گردشگری
اگر به یک شهر یا مکان گردشگری، هم در فصل سفر که افراد زیادی در آنجا هستند و هم در زمانی که فصل سفر نبوده، رفته باشید جان کلام را دریافت میکنید. برخورد، احترام، خوشامدگویی، پذیرایی و دیگر رفتارهای مردم محلی با مسافران، در هر یک از این دو زمان بسیار متفاوت است. خواهید دید که قیمتها کاهش پیدا کرده است، فروشندگان با خوشرویی با شما رفتار میکنند و در کل، توجه خاصی را از مردم محلی دریافت میکنید. حتی ممکن است، احساس کنید یک شخصیت مشهور هستید.
2. قیمت بلیطها شکسته میشود
تنها مسافرانی که نسبت به زمان و مکان سفر خود حساس هستند، میدانند که نوسانات قیمت پروازها در چه بازهای رخ میدهد و چه زمانی خرید بلیط برای آنها مناسبتر است. پول خرید بلیط یکی از بیشترین هزینههای پرداختی سفر را به خود اختصاص میدهد و کاهش این هزینه نقش بسیار مهمی در روند برنامهریزی سفر خواهد داشت؛ چرا که به طور معمول کل هزینههای یک سفر در عمل بیشتر از میزانی است که از قبل پیشبینی میکنیم. کافی است نگاهی گذرا به لیست قیمتهای آژانسهای مسافرتی در بازههای زمانی که مسافران کمتری به یک نقطه خاص پرواز میکنند، بیندازید. با این جستوجو متوجه اختلاف فاحش قیمتها خواهید شد. البته لازم نیست پرواز به کوههای هیمالیا در زمستان را مصداق قرار دهید، بلکه با شناسایی زمانهای «خارج از فصل سفر» و کمی هوشمندی میتوانید سفر به مکانهای گردشگری را با رزرو بلیط ارزانتر و در کل صرف هزینه کمتر انجام دهید.
3. قیمت کمتر و تنوع بیشتر برای اقامتگاه
میتوان با پرداخت هزینهای بیشتر، از خدمات لوکس و شیک هتلهای چند ستاره لذت برد، ولی باید ممنون زمانهای «خارج از ایام سفر» بود که با فرا رسیدن این روزها قیمتها شکسته میشوند، چرا که در این ایام، هتلها برای جذب مسافران تخفیفهای استثنایی میگذارند و قیمتها را کمتر میکنند. با گشتی در صفحات مجازی خواهید دید که برای جلب توجه شما، جنگی بین سایت آژانسهای مسافرتی و سایت هتلهای مختلف برپاست تا بتوانند با تبلیغات گسترده، مشتریان بیشتری را جذب کنند. بیشتر آنها از آنچه بیان میکنند نیز ارزانتر هستند. چه کسی خواهان لذت بردن بیشتر از سفر با این همه ویژگی مثبت نیست؟
4. گشتوگذار و بازدید بیشتر و آسانتر
مسلما «ارزان قیمت بودن» هدف اصلی برای کیفیت بخشیدن به سفر نیست و فعالیتهایی که در طول سفر انجام میدهیم، بیشترین خاطرات را شکل میدهند. در زمانی که حجم زیادی از مسافران در یک منطقه گردشگری حضور داشته باشند، روشن است که شانس استفاده از امکانات تفریحی، بازدید از نقاط دیدنی، سپری کردن لحظات آرامشبخش در جنگل یا کنار دریاچه و حتی خرید، کاهش پیدا میکند. ممکن است شما نیز تجربه کرده باشید که برای استفاده از یک امکان تفریحی مثل تلهکابین، لازم بوده که مدتی طولانی در صف خرید بلیط بمانید یا به دلیل ازدحام جمعیت در کنار ساحل و هیاهوی زیاد، لذت کافی را که انتظار داشتهاید، نبردهاید. چه بهتر که با برنامهریزی هرچه بهتر، بتوان بیشترین لذت را برده و در زمان خود صرفهجویی کرد.
5. با بودجه یکسان، مناطق بیشتری را ببینید
با این شیوه از سفر، با باقیمانده پول خود میتوانید از مکانهای دیدنی بیشتری بازدید کنید. به عنوان یک توصیه میتوان گفت، هنگامیکه سفر خود را آغاز میکنید، سعی کنید با پرداخت هزینههای جزیی بیشتر در منطقهای که هستید، گشت بزنید و مناظر جالب را از نزدیک ببینید. وقتی گردشهای بیشتر را در برنامه خود قرار میدهید، در نهایت خواهید دید که تجربه بینظیری از سفر خود به دست آوردهاید، در حالی که تعادل هزینهها را نیز حفظ کردهاید.