تربیت فرزندان به سبک دموکراتیک بر پایه اصول و در اوج عشق- بخش اول

پدر و مادر بودن اصلا ساده نیست

تربیت فرزند

پدر و مادر بودن اصلا ساده نیست. در بسیاری از مواقع پیش می‌آید که منطقی و آرام رفتار کردن کار، خیلی سختی می‌شود. اما والدین باید بیاموزند که بدون احساساتی شدن با فرزندانشان رفتار کنند. گاهی وقتها دموکراتیک رفتار کردن با فرزندان سخت خواهد بود و دلتان می‌خواهد تا با اقتدار بیشتری رفتار کنید و حرفتان را به کرسی نشانده و فرزندتان را مجبور به پیروی بکنید. اما باید بدانید که تربیت فرزندان به سبک دموکراتیک، یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. در گزارشی دو قسمتی در این رابطه توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم کرد. این بخش اول گزارش ماست:

دموکراسی در خانه

واقعا مهم است که سبک تربیتی‌ای که برای فرزندانمان مدنظر داریم را از همان ابتدا مشخص کنیم و با اولین تغییر و یا در شرایط سخت از این سبک رفتاری دست نکشیم. والدین دموکراتیک کسانی هستند که فعالیت فراوانی در زمینه تربیتی فرزندانشان دارند و انرژی زیادی برای تربیت فرزندان می‌گذارند و شادی و درعین حال رشد و پیشرفت فرزندان برایشان اهمیت زیادی دارند. برخلاف سایر مدلهای تربیتی، در مدل دموکراتیک، ارتباط میان والدین و فرزندان برپایه عشق، احترام و اطمینان بنا می‌شود. در این شیوه، والدین در مقابل اشتباهات کوچک فرزندانشان از کوره در نمی‌روند و بیش از حد نگران فرزندانشان نیستند و بیش از حد لزوم از فرزندان مراقبت نمی‌کنند. از سوی دیگر احترام متقابل و محبت در بین فرزندان و والدین موج می‌زند. آنها اطمینانشان را به فرزندانشان ابراز می‌کنند و بدین ترتیب احترام بیشتری را از فرزندانشان دریافت می‌کنند.

تربیت فرزند

نتیجه این سبک تربیتی: خودکفایی فرزندان

تربیت فرزندان باید یک هدف خاص و روشن داشته باشد: رشد و پرورش خودکفایی فرزندان.

والدین باید نهایت تلاششان را به کار بگیرند تا فرزندشان بیاموزد که متوجه ارزشهای خودش بشود و مستقل از آنها، بتواند کارهایی را انجام دهد. فرزندانی که با این سبک تربیتی پرورش بیابند، می‌توانند به بهترین نحو ممکن پتانسیل ومهارت‌هایشان را پرورش دهند. برعکس، فرزندی که با وابستگی به والدینش رشد کند، در بازه‌های زمانی کوتاه و بلندمدت با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد. 

اگر می‌خواهید فرزندانتان پرورش مثبت و سالمی داشته باشد، بهترین راه برای تربیت فرزندان، تربیت آنها در فضایی دموکراتیک است. بدین ترتیب این کودکان با اعتماد به نفس رشد می‌کنند و تدریجا خودشان می‌توانند برای خودشان تصمیم گیری کنند و بدون هیچ دردسری و با اعتماد به نفس بالا کارهایشان را انجام می‌دهند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر