ماهان شبکه ایرانیان

تربیت فرزندان به سبک دموکراتیک برپایه اصول و دراوج عشق- بخش دوم

پدر و مادر بودن اصلا ساده نیست

تربیت

پدر و مادر بودن اصلا ساده نیست. در بسیاری از مواقع پیش می‌آید که منطقی و آرام رفتار کردن کار خیلی سختی می‌شود. اما والدین باید بیاموزند که بدون احساساتی شدن با فرزندانشان رفتار کنند. گاهی وقتها دموکراتیک رفتار کردن با فرزندان سخت خواهد بود و دلتان می‌خواهد تا با اقتدار بیشتری رفتار کنید و حرفتان را به کرسی نشانده و فرزندتان را مجبور به پیروی بکنید. اما باید بدانید که تربیت فرزندان به سبک دموکراتیک، یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. در گزارشی دو قسمتی دراین رابطه توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم کرد. این بخش دوم و پایانی گزارش ماست:

اهمیت تعریف قواعد و مسئولیت‌ها

یکی از مهمترین نکات در تربیت فرزندان که در بسیاری از مواقع مشکل ساز نیز می‌شود، تعریف قواعد و مسئولیتها در خانه و اجرای آنهاست. این قواعد باید با در نظر داشتن دستورالعمل‌های کلی رفتاری و قواعد تمام اعضای خانواده و خانه، مشخص و تعیین گردد. نباید این قواعد، قواعدی تحمیلی و ناعادلانه و نامناسب باشد. باید برای تعیین این قواعد، با تمام اعضای خانواده و حتی فرزندان گفتگو و مشورت کرد تا بدین ترتیب فرزندان هم حس کنند که به بازی گرفته می‌شوند و در عین حال پیاده سازی این قواعد هم به مراتب ساده‌تر خواهد شد. البته باید در نظر داشت که نباید در هیچ کاری زیاده روی کرد و باید توجه کرد که نباید خانه‌ای بی قانون داشته باشیم و یا اجازه دهیم که فرزندان قوانین خانه را تعریف کنند. بعد از انجام این کار، شما به عنوان والدین باید نظارت داشته باشید که این قواعد و مسئولیتها چطور اجرا و پیاده سازی می‌شوند و قصد دارید در چه مسیری حرکت کنید.

تربیت

از سوی دیگر در هنگام پیاده سازی و اجرای کارها نباید بیش از حد سختگیر باشید. به بیان دیگر، نباید در مقابل رعایت یا انجام نشدن یک قاعده یا مسئولیتی که بر دوش فرزندتان بوده، رفتاری بیش از حد تند و خشن داشته باشید. البته نباید هم در چنین شرایطی بیش از حد خونسرد بوده و از کنار آن به سادگی عبور کنید.

شما باید در مقابل اجرای این قواعد و مسئولیت‌ها انعطاف‌پذیر باشید: نه قرار است از کوره در بروید و دیوانه شوید و نه اینکه بیش از حد خونسرد و بی خیال باشید.

این را برای فرزندانتان روشن کنید که این قواعد برای اجرا شدن هستند و وقتی فرزندتان آن را انجام داد، او را تشویق کنید و اگر این کار را نکرد، به او روحیه دهید که دفعه بعد طبق قواعد خانه رفتار کند. این رفتار شما با آنهاست که آینده آنها را تعریف و تعیین می‌کند. اگر طبق این قوانین و قواعد دموکراتیک با کودکتان رفتار کنید و این سبک رفتاری را الگوی زندگی‌تان کنید، فرزندانتان می‌آموزند که این گونه رفتار کنند.

درعین حال اعتماد به نفس فرزندانتان افزایش خواهد یافت و حس می‌کنند که به آنها بها داده شده، محبوب هستند و در کانون خانواده جایگاه مهمی دارند. بدین ترتیب آنها به بلوغ خاصی می‌رسند و احساس مسئولیت فراوانی در قبال زندگی خواهند داشت و سعی می‌کنند تا همیشه قواعد و قوانین را رعایت کنند و متوجه عواقب کارهایی که انجام می‌دهند باشند. درعین حال این قواعد را در روابط اجتماعی شان به کار خواهند گرفت و آستانه تحملشان در جامعه بالا خواهد رفت. پس تردید نداشته باشید. برای تربیت فرزندانتان به متد تربیت دموکراتیک روی بیاورید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان