دوران شیرین شیردهی (۲)

بهترین وضعیت برای مادر و نوزاد وضعیتی است که نوزاد و مادر هر دو در حالت کاملا راحت و آرامی قرار داشته باشند

دوران شیرین شیردهی (2)

بهترین وضعیت به هنگام شیر دادن 

بهترین وضعیت برای مادر و نوزاد وضعیتی است که نوزاد و مادر هر دو در حالت کاملا راحت و آرامی قرار داشته باشند، در این جا چند حالت و وضعیت را برای شما بازگو می‌کنیم:

وضعیت در آغوش گرفتن (بغل کردن): نوزاد خود را به گونه‌ای در بغل بگیرید که سر او بر روی بازوی شما قرار گیرد و بدن او به سمت صورت شما باشد.

وضعیت خوابیدن به پهلو: این وضعیت برای شیر دادن به هنگام شب زمانی که در رختخواب هستید، مناسب می‌‌باشد. از یک بالش در زیر سر خود استفاده کنید تا راحت‌تر باشید. توجه داشته باشید زمانی که نوزاد مشغول شیرخوردن از سینه می‌باشد با دست خود سر و گردن نوزاد را نگه دارید تا نوزادتان راحت‌تر بتواند شیر بخورد. 

رعایت کردن نکات زیر به هنگام شیر دادن 

متوجه علامت‌هایی که نوزاد به هنگام گرسنگی از خود بروز می‌دهد، باشید و هر زمان که نوزاد شما گرسنه بود به او شیر دهید. هر زمان که کودک تقاضای شیر داشت به او شیر بدهید و همیشه در دسترس باشید. ممکن است در هفته‌های اول به دنیا آمدن کودک، مجبور شوید در 24 ساعت 12 بار به کودک خود شیر دهید.

کودکی که گرسنه است دستان خود را به طرف دهان خود حرکت می‌دهد و یا لب‌های خود را به شکل مکیدن حرکت می‌دهد، و یا ممکن است به سمت سینه شما حرکت کند. منتظر نمانید تا کودکتان گریه کند و به او شیر دهید، قبل از گریه کودک به او شیر بدهید. تا هر زمان که کودک تمایل به شیرخوردن دارد، به شیر دادن ادامه دهید و با عجله و شتاب او را از سینه جدا نکنید.

معمولا شیرخوردن کودک بین 10 تا 20 دقیقه از هر سینه طول می‌کشد. به هنگام شیر دادن به نوزادتان کاملا راحت و در آرامش باشید. این امر سبب می‌شود که شیر بیشتری از سینه شما ترشح شود و جریان یابد. قبل از اینکه شروع به شیر دادن کنید در وضعیتی قرار گیرید که بازوها، سر و گردن شما در وضعیت راحتی قرار داشته باشند و احساس ناخوشایندی نداشته باشید. 

 شیردهی در چه مواردی باید منع شود؟ 

در برخی موارد شیردهی موجب آسیب به کودک می‌شود و لذا نباید به او شیر داد:

زمانی که مادر HIV (ایدز) مثبت است. در این صورت ویروس ایدز از طریق شیر مادر به فرزند منتقل می‌شود.

اگر مادر مبتلا به بیماری سل درمان نشده می‌باشد.

هنگامی که مادر مبتلا به سرطان بوده و شیمی‌درمانی می‌کند.

اگر مادر معتاد به مواد مخدر بوده و کوکائین و یا ماری‌جوانا مصرف می‌کند.

اگر کودک دچار «گالاکتوزمیا» بوده و دستگاه گوارش او قند گالاکتوز شیر مادر را نمی‌‌تواند تحمل کند.

اگر مادر مجبور به استفاده از داروهای خاصی می‌باشد مانند: داروهایی که برای سردردهای میگرنی، بیماری‌های پارکینسون و آرتریت استفاده می‌شوند.

قبل از اینکه شیردهی به نوزاد خود را شروع کنید حتما با پزشک خود مشورت کرده و او را از اینکه دارو مصرف می‌کنید، آگاه کنید، پزشک بر اساس دارویی که مصرف می‌کنید، دستورالعمل لازم را خواهد داد.

اگر دچار آنفلوانزا و یا سرماخوردگی شده‌اید، شیردهی به نوزاد را قطع نکنید. شیر شما سبب بیماری نوزادتان نخواهد شد و حتی ممکن است با دادن آنتی‌بادی به نوزادتان از ابتلای او به بیماری پیشگیری کند.

انجمن کودکان آمریکا توصیه می‌کند به کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند در چهارماهگی قطره آهن داده شود. زمانی که به کودک خود مواد غذایی حاوی آهن و یا غلات صبحانه غنی شده از آهن داده می‌شود باید قطره آهن قطع شود. در یک یکسالی باید سطح آهن کودک آزمایش شود.

با پزشک خود در مورد مصرف مکمل‌های آهن و ویتامین D مشورت کنید تا مقادیر لازم را برای شما و کودکتان تجویز کند.

برای خواندن بخش اول - دوران شیرین شیردهی - اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان