ماهان شبکه ایرانیان

ستاره‌های رنگارنگ کیفیتی، کیفیت چینی بهتر است یا ایرانی؟

چند سالی است بازار خودروی کشورمان داغ‌داغ شده است طوریکه هر نوع خودرویی با هر نوع قیافه و قیمتی سرانجام به فروش می‌رسد

چند سالی است بازار خودروی کشورمان داغ‌داغ شده است طوریکه هر نوع خودرویی با هر نوع قیافه و قیمتی سرانجام به فروش می‌رسد. کاری نداریم که چقدر قیمت‌گذاری‌ها کارشناسی و دقیق انجام می‌گیرد و یا کیفیت کدام مدل بهتر است و کدم بی‌کیفیت! ولی باید گفت بازار کاملاً تشنه‌ای داریم، بازاری که تنوع محصول مختلف در آن رفته‌رفته بیشتر شده و به سمت رقابتی شدن پیش میرود. اما در این بین خودروهای چینی حضور پررنگی داشته‌اند که دروازه ورودشان به کشورمان گسترده شده و روز به روز این روند در حال افزایش است و محصولات چینی با تمام اعتماد به نفس در همه رده‌های قیمتی ورود کرده‌اند و حتی از نظر کیفیتی توانسته‌اند گاهاً بهتر از رقیبایشان ظاهر شوند. اما موضوع بحث ما فقط چینی‌ها نیستند، بیشتر تمرکز ما محصولات داخلی خودروسازان هستند که چقدر توانسته‌اند در این بازار پر فراز و نشیب پیشرفت کرده و آیا به سطح کیفیتی و آپشنی قابل قبولی رسیده‌اند؟
قبل از شروع بحث باید بگویم با استاندارد کیفیت و جدول رده‌بندی و ستاره‌ها و این گونه داستان‌ها کاری نداریم این مقاله از خودروبانک از نظرت مردمی در کامنت‌ها و پرس‌و‌جوها جمع‌آوری شده است. اینکه در نهایت کیفیت خودروهای چینی بهتر است یا ایرانی؟

داستان ورود محصولات چینی به ایران از سال 90 به بعد و با قوت گرفتن تحریم رنگ بوی تازه‌ای به خود گرفت و به اصطلاح صنعت خودروی کشورمان که کاملاً فلج شده بود به دست چینی‌ها افتاد و کمی رنگارنگ شد. چینی‌ها از این فرصت کمال استفاده را کرده و محصولاتی جدیدتر و با چهره‌هایی زیباتر را به خط تولید شرکت‌های داخلی تحمیل کردند. شرکت‌هایی که قبل از آن همکاری گسترده‌ای با شرکت‌های مطرح دنیا داشتند و دیگر به ناچار تنها فرشته نجات آن‌ها، چینی‌ها شده بودند.
اما داستان فقط به مونتاژ محصولات چینی ختم نمی‌شود و بلکه ورود محصولات چینی تاثیر به سزایی در تغییر قطعات اصلی نیز داشته و حتی قطعات درجه چندم چینی نیز در بازار به وفور دیده می‌شود و زنگ خطری برای قطعه‌سازان بزرگ کشور به صدا درآمد، در حالیکه همان قطعات را تولیدکنندگان قطعات داخلی به راحتی می‌توانند تولید کنند. کار تا آنجایی پیش رفته که بعضاً خودروهای صفر کیلومتری بعد از پیمایش تنها 2 هزار کیلومتر به تعویض کامل دیسک صفحه محکوم می‌شوند و در طرف مقابل مشتریان ناراضی هستند که هیچ‌کس حتی به صدای اعتراض و ناراحتی آنها از این وضعیت گوش هم نمی‌دهد چه رسد به اینکه گوش دهند و اقدامی صورت نگیرد! اعتراضاتی در مورد کیفیت بد خودروهایی که بعضاً از ستاره‌های زیاد کیفیتی خود در رده‌بندی‌های مختلف می‌نازند و فراموش کرده‌اند که ستاره‌های واقعی که در نهایت باعث فروش بیشتر شود، در دستان خریداران است نه فلان ارگان و رسانه!
شاید جواب این سوال را نتوان به این راحتی‌ها داد! تا چند سال قبل قطعاً کیفیت چینی‌ها از ایرانی‌ها بدتر بود، اما حال نه تنها محصولاتی که به ایران ارسال کرده‌اند، متنوع و مدرن‌تر شده، بلکه در طرف مقابل ایرانی‌ها آنچنان تلاشی برای افزایش کیفیت و تنوع محصولات متناسب با چینی‌ها نکرده‌اند و حتی در زمینه‌هایی پسرفت نیز داشته‌اند که خبر چند روز پیش خودروبانک در مورد مشکلات مونتاژی پژو 207 از این نمونه‌ها است. شاید در حال حاضر جواب قطعی این سوال معلوم نباشد اما اگر اوضاع به همین صورت پیش رود، به زودی شاهد گذر چینی‌ها و پیشی گرفتن آن‌ها از تولیدات داخلی خواهیم بود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان