مشکلات جنسی بیشترین عامل طلاق - بخش اول

اختلالات شخصیتی از جمله صفاتی مانند ناسازگاری غیرقابل انعطاف هستند و شخص را از عملکرد درست در جامعه باز می‌دارند و رفتار شخص غالبا در روابط اجتماعی باعث اختلالات می‌شود.

مشکلات جنسی بیشترین عامل طلاق - بخش اول

تحریریه پزشک امروز

 

 

مدیر بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور نبود مهارت‌های زندگی سالم زناشویی، مصرف روانگردان‌ها و افزایش طلاق را چالش‌های خانواده‌های ایرانی عنوان کرد و گفت: 60 درصد طلاقها در ایران به علت مشکلات جنسی است. دکتر مهدی صابری در نشست بررسی وضعیت خانواده در ایران و جهان که در مرکز سازمان ملل در تهران برگزار شد، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که باعث تضعیف خانواده می‌شود مسئله جدایی است و در حال حاضر طلاق در ایران بر این اساس رو به افزایش است و این معضل یعنی طلاق توافقی در حال حاضر با یک بحران در کشور رو به روست.

وی به آمار طلاق که نشان دهنده توافقی بودن82 درصد طلاق‌ها بوده است اشاره کرد و گفت:‌ خانواده‌ها باید با فراگیری آموزش‌های مختلف و بالا بردن صبر و تحمل خود زمینه طلاق را کاهش دهند. دکتر صابری ادامه داد: بر اساس گزارش‌های بیشتر طلاق‌های توافقی بین زوجین پس از مدتی با توافق زوجین به کانون خانواده برمی‌گردند ولی در این راستا حرمت‌ها که باید در بین خانواده نهادینه شود شکسته می‌شود. وی افزود: طلاق توافقی در بسیاری از کشورها رایج و قانونی است ولی این طلاق‌ها پس از مشاوره‌های بسیاری صورت می‌پذیرد.

عدم تفاهم در بین زوجین منشأ روانی دارد

دکتر صابری با بیان اینکه عدم سازگاری و تفاهم در اکثر دادخواست‌های طلاق دیده می‌شود که این مسئله یک اختلال روانی است که منشأ آن اضطراب، افسردگی و هیجانات است، تصریح کرد: این مسئله یعنی عدم سازگاری و تفاهم که منشأ روانی دارد به هیچ‌وجه ادله محکمی برای طلاق به حساب نمی‌آید. وی ادامه داد: تفاهم به معنای درک کردن زوجین در اختلافات است و در این راستا کارشناسان نیز مهمترین دلایل طلاق را بیکاری، صبر، اعتیاد، مهاجرت، ازدواج‌های اجباری و عدم ارتباطات خوب جنسی عنوان می‌کنند.

صابری بیان داشت: اختلالات روانی، مصرف مواد روانگردان، نبود آموزش‌ برای خانواده‌ها، مشکلات اقتصادی، خشونت خانگی و روابط خارج از زندگی زناشویی از اهمیت ویژه‌ای در ارتباطات بین زوجین و خانواده برخوردار است. مدیر بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور اظهار داشت: نبود مهارت زناشویی در کشور بیداد می‌کند به طور مثال دختر 12 ساله را به سازمان پزشکی قانونی آورده بودند تا گواهی رشد برای وی دریافت کنند تا این کودک بتواند ازدواج کند در حالی که این سؤال پیش می‌آید این کودک در این سن چگونه می‌تواند ازدواج کند و این مسائل بیشتر در زمینه عدم مهارت‌های زناشویی در خانواده می‌تواند در آینده باعث مشکلات عدیده‌ای شود.

روابط خارج از عرف زناشویی از جمله اختلالات روانی است

دکتر صابری ادامه داد: بر اساس تحقیقات صورت پذیرفته اکثر روابط زناشویی ناسالم منشأ روانی دارد زیرا این افراد از مشکلات افسردگی رنج می‌برند و خود را فریب می‌دهند که به اصطلاح شاد هستند. و در این راستا مسلماً زن افسرده برای رهایی از افسردگی از خانه فرار می‌کند و به دامن افراد بیگانه می‌شتابد.

وی افزود:‌ اختلالات شخصیتی از جمله صفاتی مانند ناسازگاری غیرقابل انعطاف هستند و شخص را از عملکرد درست در جامعه باز می‌دارند و رفتار شخص غالبا در روابط اجتماعی باعث اختلالات می‌شود. وی گفت: افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی برای خود هیچ‌گونه علائمی را در نظر نمی‌گیرند و از این بابت هیچ‌ ناراحت نیستند و این مسئله بزرگترین چالش اخلاقی و رفتاری این افراد به حساب می‌آید.

اختلالات شخصیت پارانوئید در ایران زیاد است

دکتر صابری با بیان اینکه اختلالات شخصیتی پارانوئید در جامعه ما بسیار بیشتر از جوامع دیگر است، یا در طول تاریخ به دلیل حملات بسیار از نظر تاریخی مردم همیشه از یک روند عدم اطمینان در شخصیت برخوردارند گفت: در این راستا خانواده‌ها نیز در پرورش کودکان خود و در تربیت آنان عدم اطمینان به دیگران را القاء می‌کنند که این مسئله در ایجاد شخصیتی پارانوئیدی بسیار تأثیرگذار است.

صابری افزود: شخص پارانوئیدی در اعتماد به دیگران تردید دارد و بدون دلیل کافی به مردم ظنین می‌شود زیرا می‌ترسند دیگران از آنان سوء استفاده کنند یا فریبشان دهند. یا مورد تحقیر، اهانت و بی‌اعتنایی قرار گیرند و آنان نیز این مسائل را به راحتی می‌بخشند.

60 درصد طلاق‌ها به علت مشکلات و اختلالات جنسی است

مدیر بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه 50 تا 60 درصد طلاق‌ها به علت مشکلات و اختلالات جنسی است،‌ گفت:‌ در حال حاضر برای حل این مشکل بزرگ اجتماعی هیچ برنامه و هیچ سازمانی مسئولیت در کشور ایفا نمی‌کند. صابری ادامه داد: یکی از اهداف ازدواج پاسخگویی به نیازهای جنسی است و در این راستا فردی که به دلایل گوناگون دچار سردمزاجی است دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شود که بیشتر این سردمزاجی‌ها نیز جنبه روانی دارد...

برای خواندن بخش دوم - مشکلات جنسی بیشترین عامل طلاق - اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر