سبزیکاری در سطح کم (۲)

اگر در موقع خرید سبزی دقت کرده باشید در دسته‌های نعنا و ترخون که در سبزی‌فروشی‌ها عرضه می‌گردد بعضی از ساقه‌های آنها ریشه دارند.

سبزیکاری در سطح کم (2)

نعنا

پیشنهاد می‌کنم با این سبزی که مورد علاقه اکثر مردم است کار سبزیکاری را شروع کنید که زحمت چندانی ندارد و می‌توانید ریشه آن را نیز بکارید. این ریشه‌ها را می‌توانید در زمین‌های سایه آفتاب حیاط، یا در بالکن‌ها، در جعبه‌ها و یا فلاورباکس‌ها یا گلدان در داخل خانه، پشت پنجره آفتابگیر بکارید. ریشه این سبزی برای سال‌ها نیز در باغچه یا هر جای دیگری باقی مانده و سال بعد دوباره شروع به رشد می‌کند. ریشه این سبزی را می‌توانید از دوستان و آشنایان و یا از سبزیکارها تهیه نمایید.

اگر در موقع خرید سبزی دقت کرده باشید در دسته‌های نعنا و ترخون که در سبزی‌فروشی‌ها عرضه می‌گردد بعضی از ساقه‌های آنها ریشه دارند. شما می‌توانید چند بوته را که ریشه‌های سالمی دارند انتخاب کرده و آن را در محلی که مورد نظرتان است، با فاصله مناسب بکارید و آن را آبیاری نمایید. خاک این گیاه را همیشه مرطوب نگه دارید.

پس از یکی دو بار چیدن یا سربرداری کردن، ساقه و برگ‌های جدیدی ایجاد می‌شوند و بستر کشت شما را پر می‌نماید. مصرف این گیاه بیشتر به خاطر طعم مطبوع آن است که به عنوان سبزی‌های ادویه‌ای و مصارف دارویی نیز از آن استفاده می‌گردد. این گیاه در پاییز و زمستان اصطلاحاً زمخت شده و لطافت خود را از دست می‌دهد، بنابراین باید ساقه‌ها را از نزدیک سطح خاک قطع نموده و مقدار کمی خاک که با کود مخلوط شده است روی آنها بریزید تا در بهار محصول خوبی به شما بدهد.

در صورتی که بستر کشت در داخل ساختمان باشد به جای کود حیوانی از خاک برگ و کود شیمیایی استفاده نمایید. توجه داشته باشید پس از گذشت 3 تا 4 سال عمر مطلوب آن به اتمام رسیده و باید به کلی آن را حذف کرده و ریشه‌های جدید و جوان را جایگزین نمایید.  این گیاه را می‌توانید در بهار با قلمه زدن ساقه‌های خشبی آن نیز تکثیر کنید.

ریحان

بذر این سبزی را در اوایل فصل بهار و پاییز به صورت خطی (کاشتن بذرها، قلمه‌ها و نشاها در یک خط مستقیم و با فاصله‌های معین) یا ردیفی به طوری که فاصله خطوط حدود 20 سانتیمتر باشد پس از رفع سرمای بهاره کشت نمایید. چنانچه در هوای سرد بکارید، سبز نمی‌شود.

برای هر مترمربع 5/1 گرم بذر مرغوب کفایت می‌نماید. لازم به تذکر است که محل کشت آن باید آفتابگیر یا سایه آفتاب بوده و قدری تُنک‌تر (کاهش تراکم سبزی‌های کاشته شده یا حذف آنها جهت تقویت گیاهان بازمانده) کاشته شود. پس از رشد و هنگام چیدن باید دو یا سه بند از سطح خاک بالاتر آن را بچینید و اگر از کف بریده شود ساقه‌های اصلی آن خشک می‌شود. محصول حدود یک مترمربع ریحان چه در کرت و چه در جعبه یا گلدان در مساحت ذکر شده برای یک خانواده چهار نفری کافی است.

 

برای خواندن بخش اول- سبزیکاری در سطح کم- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان