به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه «اصلاحیه دستورالعمل ضوابط و شرایط تاسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی» را ابلاغ کرد. متن کامل این دستورالعمل به شرح ذیل است:
اصلاحیه دستورالعمل ضوابط و شرایط تاسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی
در اجرای ماده 2 آیین نامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی مصوب 1391/03/22 رئیس قوه قضاییه، مواد 7، 11، 13، 14، 22 و 24 دستورالعمل ضوابط و شرایط تاسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی، مصوب 92/02/26 به شرح زیر اصلاح و جایگزین مواد فوق و تبصرههای آن میشود.
ماده 7 ـ شرایط اختصاصی کارشناس فناوری و کارمندان دفتر به شرح ذیل است:
1 ـ دارا بودن مدرک کاردانی یا بالاتر در رشتههای مرتبط با رایانه و فناوری اطلاعات از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی
2 ـ داشتن حداقل بیست و پنج سال سن
3 ـ دارا بودن اطلاعات پایه و مهارت کار با رایانه مورد تأیید اداره کل برای این سمت
ماده 11 ـ وظایف شورا به قرار ذیل است:
الف ـ بررسی و پیشنهاد برنامههای راهبردی و عملیاتی، نظامنامهها، شیوهنامهها و دستورالعملهای اجرایی، نظارتی و فنی مربوط به توسعه دفاتر به اداره کل جهت تصویب در مراجع ذیصلاح.
ب ـ پیشنهاد میزان هزینههای مربوط به خدمات دفتر به اداره کل جهت تصویب رئیس مرکز.
ج ـ بررسی تقاضای صدور، تمدید، انصراف، لغو، تعلیق پروانه، جابجایی و جایگزینی و پیشنهاد آن به اداره کل.
د ـ سایر امور محول از سوی اداره کل.
ماده 13 ـ کانون به وسیله هیئت مدیرهای مرکب از هفت نفر به شرح ذیل اداره میشود:
1 ـ دو نفر از مدیران دفاتر از بین مدیران پیشنهادی اعضای کانون و تأیید رئیس مرکز.
2ـ دو نفر از قضات با حداقل ده سال سابقه قضایی به پیشنهاد شورا و تأیید رئیس مرکز.
3 ـ مدیر یا نماینده تامالاختیار اداره کل خدمات الکترونیک قضایی.
4 ـ یک نفر نماینده مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه.
5 ـ مدیر عامل کانون.
تبصره ـ دوره تصدی اعضای هیئت مدیره سه سال و انتخاب مجدد آنها بلامانع است.
ماده 14 ـ اعضای هیئت مدیره در اولین جلسه با رأی مخفی، یک نفر را با اکثریت آراء ترجیحاً از بین مدیران دفاتر خدمات، به عنوان مدیر عامل و از میان افراد مذکور در بند یک ماده 13 این دستورالعمل، یک نفر را به عنوان رئیس هیئت مدیره و یک نفر را به عنوان خزانهدار انتخاب خواهند کرد. جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا تشکیل و تصمیمات هیئت مدیره با رای اکثریت اعضای هیئت مدیره معتبر است. مدیر عامل کانون نماینده قانونی کانون در اجرای مصوبات هیئت مدیره است و مکاتبات کانون با امضای او و در امور مالی به همراه امضای خزانه دار معتبر خواهد بود.
تبصره ـ مدیر عامل کانون باید به صورت تمام وقت در کانون حضور داشته باشد و برای اداره دفتر خود کفیل معرفی کند.
ماده 22 ـ شکایات واصله از دفاتر و تخلفات گزارششده در هیئت بدوی و در صورت قابل تجدیدنظر بودن در هیئت تجدیدنظر مورد رسیدگی قرار میگیرد.
اعضای هیئت بدوی و تجدیدنظر به قرار ذیل هستند:
1 ـ دو نفر از قضات برای هریک از هیئتها به انتخاب رئیس مرکز.
2 ـ یک نفر نماینده کانون غیر از افراد هیئت مدیره در هیئت بدوی.
3 ـ یک نفر نماینده اداره کل در هیئت تجدیدنظر.
تبصره 1 ـ یکی از قضات عضو هیئت با رأی اکثریت اعضا به عنوان رئیس هیئت انتخاب میشود.
تبصره 2 ـ جلسه هیئت با حضور تمام اعضا تشکیل و رأی اکثریت به وسیله رئیس هیئت انشاء میشود.
ماده 24ـ محکومیتهای ردیف یک تا چهار ماده 23 این دستورالعمل قطعی و بقیه با اعتراض محکومعلیه یا رئیس مرکز قابل تجدیدنظر در هیئت تجدیدنظر است.
این اصلاحیه در تاریخ 96/7/26 به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید و از تاریخ تصویب لازم الاجرا است.
صادق آملی لاریجانی