ماهان شبکه ایرانیان

زیباترین نقاشی‌ های دیواری تهران

نقاشی بر روی دیوار عمری به قدمت بشر دارد

نقاشی بر روی دیوار عمری به قدمت بشر دارد. انسان از همان روزهای اول غارنشینی وقایع و اتفاقات روزانه‌ی خود را بر روی دیوارها و سقف غارها حک می‌کرد. با پیشرفت بشر نقاشی‌های دیواری نیز دستخوش تغییر شدند و همپای او تکامل یافتند. با پیدایش مسئله‌ی زیبایی‌شناسی نقاشی نیز پای خود را فراتر از بوم نقاشان گذاشته و سر از در و دیوار شهر درآورده است. حالا امروزه دیوارهای سنگی جای خود را به نماهای تصویری شهری داده‌اند. دراین‌بین نقاشی نیز جای پای خود را محکم کرده و حالا به عنصری مهم برای زیبایی شهرها تبدیل شده است. در ادامه با بنیتا همراه شوید.

نقاشی دیواری بر روی دیوار غارها

در ایران نیز کشیدن تصویر بر روی دیوارها سابقه‌ای طولانی دارد؛ از سنگ‌تراشی‌های به‌جای مانده بر روی دیوارهای کاخ‌ها و کاشی‌کاری‌های دوران صفویه و قاجار گرفته تا نقاشی‌های امروزی. در این میان شهر تهران نیز به یکی از مراکز اصلی این هنر تبدیل شده است.

در زمان پهلوی دوم دیوارهای شهر تهران عمدتاً به‌عنوان تابلویی برای تبلیغ کالاهای خارجی مورداستفاده قرار می‌گرفتند. پس از انقلاب سال 57 و شروع جنگ 8 ساله، این دیوارها به محلی برای شعارنویسی، نقل‌قول و کشیدن تصویر شخصیت‌های مهم انقلاب و شهدای جنگ تبدیل شدند. بیشتر نقاشی‌های ازاین‌دست، به سفارش سازمان تبلیغات اسلامی کشیده شده بودند. سایر نهادهایی که تا اواخر دهه‌ی هفتاد سفارش چنین کارهایی را می‌دادند،  وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات جنگ و بنیاد شهید بودند.

دیوار نویسی

بااین‌حال پس از فروکش کردن تب جنگ در کشور، شهرداری شروع به زیباسازی شهر کرد و در نقاشی‌های خود پا را فراتر از موضوع جنگ و رشادت‌های سربازان گذاشت. از این سال‌ها به بعد تنوع در طرح‌های نقاشی‌های دیواری بیشتر شد و استعدادهای زیادی روی به این عرصه آوردند. یکی از این استعدادهای جوان مهدی قدیانلو نقاش سورئالیستی است که چند سالی است به فعالیت در حوزه‌ی نقاشی‌های دیواری در تهران مشغول است. او در سال 1385 در فراخوان شهرداری تهران برای زیباسازی شهر شرکت کرد و توانست با طرح‌های خود، نظر شورای اهل فن در این زمینه را جلب کند.

نقاشی دیواری

نقاشی‌های او در مقیاس بزرگ و حتی سه‌بعدی بر روی دیوارهای تهران نقش بسته است. نقاشی‌های سورئال یک آپارتمان در زیر آب، لکه‌های زیبای ابر، نردبانی بر آسمان، پل‌های هوایی معلق، خودروهای معلق در آسمان و کودکی سوار بر دوچرخه عمود بر دیوار ازجمله آثار او بر در و دیوار شهر تهران هستند.

نقاشی دیواری

نقاشی دیواری

نقاشی دیواری

نقاشی دیواری

شهرت قدیانلو به حدی است که حالا پای او به لندن نیز باز شده و یکی از نقاشی‌های او با عنوان «ما بازی را شروع نکردیم» بر روی دیواری در یکی از محله‌های لندن نقش بسته است.

نقاشی دیواریما بازی را شروع نکردیم | مهدی قدیانلو

منبع: بنیتا

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان