ماهان شبکه ایرانیان

در زمستان چه گیاهانی بکاریم [قسمت اول]

گیاهان بسیار زیبا و با طراوتی وجود دارند که می‌توانند زمستان ما را پر از زندگی و رنگ کنند؛ زمان آن است که خانه‌هایمان را به فوق‌العاده‌ترین شکل شبیه باغ‌ها در فصل بهار کنیم

گیاهان بسیار زیبا و با طراوتی وجود دارند که می‌توانند زمستان ما را پر از زندگی و رنگ کنند؛ زمان آن است که خانه‌هایمان را به فوق‌العاده‌ترین شکل شبیه باغ‌ها در فصل بهار کنیم. اگر شما یک فضای داخلی مناسب برای رشد گیاهان و یا یک گلخانه ضدیخ داشته باشید، امکان طراحی انواع گونه‌های رویشی، گونه‌های معطر و ایجاد انواع جلوه‌ها از شاخ و برگ درختان را دارید. فکر کنید که گلخانه یا پاسیو شما مانند یک اتاق خارجی است که برای دو ماه جلوه‌های طبیعی را برای شما به ارمغان بیاورد. گذاشتن یک صندلی و رفتن و نشستن بر روی آن و خواندن روزنامه و یا خوردن صبحانه در آنجا لذت زندگی را به شما می‌بخشد؛ جایی دنج و گرم بدون باران و باد. در ادامه ماجرا با بنیتا همره باشید.

برای دی ماه فضاها و جعبه‌های خالی را از زنبق‌های رنگی که به‌صورت فشرده در داخل گلدان‌ها بسته بندی شده‌اند پر کنید. هرچند برای این گیاهان دی و بهمن کمی دیر است اما هنوز ارزشش را دارد. آن‌ها را می‌توان به ‌وسیلهی گونه‌های ظریفی از لاله‌ها مانند نرگس با عطر و بوی دل‌نشین ترکیب کرد. هر دو می‌توانند 6 هفته زودتر از زمانی که در بیرون قرار دارند گل بدهند.

گل مخصوص زمستان

در مقیاس بسیار بزرگ‌تر، یاس آبی با گل‌های نرم آبی‌رنگ که درخت بالارونده‌ای است را می‌توان برای پوشش بخشی از دیوار گلخانه استفاده کرد و بدون هیچ مراقبتی از ماه تیر گل می‌دهد. آن‌ها بالاتر از اسطوخودوس برگ نقره‌ای کاشته‌ایم که گلخانه ما را از مگس سرکه در امان نگه داشته و ترکیب خوبی نیز می‌دهد؛ شاهدانه نیز گیاه مناسبی است. 

گل‌های مناسب برای پشت پنجره

گل مخصوص زمستان

در مقیاس کوچک‌تر گیاهان کمتری در دسترس هستند که در لبه طاقچه پشت پنجره رشد می‌کنند و گل می‌دهند. گیاه مورد علاقه من مرجان است ولی سلیقه‌ی شما را نمی‌دانم! مرجان یک گل مطلوب برای پشت پنجره است. ظریف و هوائی بوده و هنگامی‌که نور به آن برسد خیلی زیبا می‌شود.

تورنیا یا گل جناغ نیز انتخاب خوبی خواهد بود؛ این گل در یک گلدان کوچک از خرداد ماه گل می‌دهد. هر گل دارای یک دهانه گشاد بنفش است که گلبرگ‌های لوله‌ای زرد رنگ به سمت بیرون باز می‌شود. یک کنتراست خوب از رنگ‌ها و تقریب مانند گل‌های گزنه هستند.

گل مخصوص زمستان

گل پامچال فوربسی را که در تاریک‌ترین بخش فصل زمستان گل‌های ظریف صورتی تیره و روشن می‌دهد، نیز انتخاب زیبایی است. این گل مدت‌ها مد روز بود و به‌صورت گسترده‌ای پرورش داده می‌شد اما اکنون بسیار کمیاب شده است. ژاپنی‌ها هنوز هم این گل را پرورش داده و آن را دوست دارند و در حال دو رگه‌سازی و احیاء آن هستند.

بعد از پامچال، ارکیده قرار دارد که بسیار خوشبو هستند. این گروه از گل‌ها در شهریور شکوفه داده و بعضی از آن‌ها تا بهار نیز گل دارند. گل‌های خوشه‌ای مانند، دو بار در سال گل می‌دهند.

همچنین ارکیده بانوی خزنده، پشت پنجره اتاق را زیبایی می‌بخشد. زمستان گذشته من در اتاق نشیمن خودم یکی از این گل‌ها را داشتم که از آذر تا فروردین، بسیار خوب دوام آوردند. این گل به کمی آب و هوا نیاز داشته و در هر نقطه‌ای می‌تواند رشد کند. 

شمعدانی یکی از گل‌های ضروری در لیست زمستان شما خواهد بودذ. شمعدان شفقی با سر درخشان بنفش که همیشه در حال گل دادن است و بعد از آن پیچک با گل‌های مخملی که یک پیشنهاد خوب برای پشت پنجره خواهد بود. من همچنین شمعدانی را به خاطر برگ‌هایش دوست دارم که بسیار معطر است و نرم‌ترین بافت گیاهی را که من تا به‌حال دیده‌ام را دارا است که گفته می‌شود تخت‌های بهشتی از آن ساخته شده به خاطر معطر و نرم بودنش. این نوع گیاه در گل دادن کمی تنبل است به همین دلیل آن را با رز عطار ترکیب کنید تا عطر بهتری بدهد.


گل مخصوص زمستان

 گوشه‌های تاریک و دور از تابش نور خورشید

گل مخصوص زمستان

دور از پنجره و در گوشه‌های تاریک سرخس‌های پرپشت که در تمام طول سال همیشه سبز است مناسب است. شما نباید آن را با پرسیاوش کلاسیک اشتباه بگیرید. این گل را در هرجایی نمی‌توانید قرار دهید اما سرخس مارچوبه‌ای برگ سوزنی را در هر جا می‌توانید قرار دهید. 

نکات مراقبتی

همه گیاهان خانگی را در کمپوس در جای خشک قرار دهید و فقط یکبار در هفته به آن‌ها آب بدهید مگر اینکه نزدیک رادیاتور باشند. هنگامی‌که نور کمتر و رشد آهسته‌تر است، آب زیاد ریشه‌های آن‌ها را از بین برده و باعث پژمرده شدن گیاه می‌شود. 

بسیاری از گل‌های زمستانی بسیار معطر هستند که نمونه‌هایی از آن‌ها در ادامه ذکر می‌شوند؛

گل مخصوص زمستان

1 - شکوفه‌های گیلاس

شکوفه‌های صورتی که کاملا در تاریکی باز شده و از آبان تا بهمن گل دارد و به آسانی رشد می‌کند ( حدود 7.5 سانتی متر).

2 - شمشاد شیرین

برگ‌های سبز تیره و براق که در تمام طول سال زیبا به نظر می‌رسد همراه با گل‌های عاجی معطر و توت‌های سیاه زیبا و مناسب برای خانه‌ی شما است. این گیاه بسیار زیاد به رطوبت نیاز دارد.(ارتفاع 1.5 متر). 

3 - سرخس 3 برگ تاشو

برگ‌های درخشان سرخس که آویز هستند زنگوله‌های کرم رنگی که به مارونی ختم می‌شوند. یک محافظ خوب در برابر زنبورها  به شمار می‌رود. این گیاه را هرس نکرده و رو به دیوار جنوبی قرار دهید. (سرخس 3 برگ تا 3 متر رشد می‌کند).

4 - تاج الملوک
گل مخصوص زمستان

تاج الملوک زمستانی فقط در زمستان با گوی‌های زرد درخشان در آفتاب گرم باز می‌شوند. آن‌ها را کاملا زیر یک درخت یا مجموعه‌ای از درخت‌ها قرار دهید. این گل در دی‌ماه در همه جا رشد می‌کند و نوید بهار می‌دهد. گل‌ها مانند زرده تخم مرغ نئونی درخشان با شاخ و برگ سبز هستند. 

5 - خریق سفید

نقره‌ای براق به همراه برگ‌های نعلبکی مانند دندانه دار سفید با ساقه‌های بسیار قوی در چله زمستان قبل از تمام شدن رزهای صورتی رشد می‌کند. در سایه قرار دهید (رشد تا 30 سانتیمتر). 

6 - گل برفی (گالانتوس)

بلند و زیبا با گل‌های مرواریدی؛ این گل آفتاب دوست بوده و به خوبی رشد می‌کند. توجه داشتهباشید که برای بار اول به کندی رشد می‌کند (رشد تا 28 سانتی متر). 

7 - گل زردآلوی ژاپنی

در بهمن این گل زیبا پوشیده شده با شاخه‌های تیره با عطر بادام و گل‌های روناس صورتی به گلخانه شما زیبایی خاصی می‌دهد (رشد تا 3 متر) 

8 - پیچ  امین‌الدوله (زیبایی بخش زمستان)

پیچ امین‌الدوله در زمستان پرشکوفه تر از همیشه است و معطر و گل‌های سفید خامه‌ای دارد. 

9 - زنبق و سوسن

زنبق در آبان شروع به رشد کرده و در اسفند به حداکثر زیبایی و با رنگ فانتزی بنفش آبی خود می‌رسد. این گل را رو به دیوار جنوبی قرار دهید ( رشد تا40 سانتی متر). 

 

می توانید گاهی هم به «6 گیاه خانگی برای داشتن پوستی درخشنده» بیندازید.

 منبع: بنیتا

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان