سریال The Worst Witch: بازساختی از یک نوستالژی

«بدترین جادوگر» The Worst Witch یک سریال خیالی‌ کودکانه‌ی انگلیسی‌، درباره‌ی گروهی ساحره در مدرسه‌ی جادوست

«بدترین جادوگر» The Worst Witch یک سریال خیالی‌ کودکانه‌ی انگلیسی‌، درباره‌ی گروهی ساحره در مدرسه‌ی جادوست. بلا رمزی (Bella Ramsey) در این سریال بازی می‌کند و سریال از کتاب‌های بدترین جادوگر نوشته‌ی جیل مورفی (Jill Murphy) -از سال 1974 تا 2013- اقتباس‌شده است. این پنجمین ساخت این اثر پس از فیلم آن در سال 1986، سریال تلویزیونی سال 1998، برنامه تلویزیونی سال 2001 و 2005 هست.
این سریال با همکاری سی‌بی‌بی‌سی (CBBC)، زد دی اف (ZDF)‌ و نت‌فلیکس (Netflix) ساخته‌شده است. سریال در 22 جولای 2017 بر روی شبکه نت‌فلیکس به اکران درآمد. اولین فصل در ژانویه 2017 و دومین فصل در جولای 2017 به اکران درآمده است.
اولین گروهی که در سال‌های 1998 تا 2001 به دیدن سریال «بدترین جادوگر» می‌نشستند الآن بهترین سن را برای نوستالژی شدن و دیدن دوباره‌ی این سریال دارند. برای همین شبکه‌ی بی‌بی‌سی با همکاری زد‌.‌دی. اف المان بر این شدند تا دوباره این سریال را برای نسلی جدید بسازند. شبکه‌ی سی‌بی‌بی‌سی مدت‌هاست که در فکر ساخت دوباره‌ی این سریال است و اولین بار در هالووین پارسال بود که اشاره‌ای به ساخت مجدد این مجموعه شد: “خواهر برادرهایتان حتماً این سریال را به یاد خواهند آورد “؛ اما آیا این مجموعه توانسته به‌خوبی سریال قبلی دربیاید و از نام خود دفاع کند؟داستان با اقتباس از کتاب جیل مورفی به دنبال قصه‌ی میلدرد هابل (Mildred Hubble) می‌رود. دانش‌آموز جدید کلاس خانم ککل (Miss Cackle) در آکادمی جادوگرهاست. او بی‌دست‌وپا و بی‌خاصیت است و به قولی بدترین جادوگر شناخته می‌شود (نام سریال را از روی او گذاشته‌اند).
اولین قسمت این مجموعه برخلاف آنچه انتظار می‌رفت به‌جای 30 دقیقه، 60 دقیقه بود، داستان به دنبال میلدردی می‌رود که در خانواده‌اش سابقه‌ی وجود جادوگر نبوده است. به ماد سپل‌بادب (با بازی میب کمپبل – Meibh Campbell) برمی‌خورد خیلی زود با او دوست می‌شود و این اوست که میلدرد را به خانم ککل و آکادمی جادوگرها آشنا و معرفی می‌کند.
او باید تست دهد تا وارد آکادمی شود. خواهر خانم ککل هم وارد داستان می‌شود و بهتر است که داستان را لو ندهیم تا خود به تماشایش بنشینید.
بلا رمزی که بیش از هر چیز برای بازی در سریال «بازی تاج‌وتخت» شناخته می‌شود، بی‌نظیر کار کرده است؛ اما باید گفت که بهترین اجرا در این سریال از آن راکل کسدی (Raquel Cassidy) است که در نقش خانم هاردبروم (Miss Hardbroom) ظاهرشده که مدیریت را بر عهده دارد. خوب می‌داند که کجا جدی و خشک باشد اما خوب هم می‌داند که رئیس نیست و باید به حرف خانم ککل گوش بدهد.
با توجه به آنونس این مجموعه انتظار می‌رفت که سریال کمدی باشد اما به نظر می‌رسد که داستان بیشتر دراماست تا کمدی. فقط شاید بهتر بود که سؤالاتی که مطمئناً میلدرد درباره‌ی جادو و جادوگری دارد را بیشتر می‌دیدیم. به ناگهان با دنیای جادو آشنا می‌شود و بی سؤال آن را می‌پذیرد، شاید بهتر بود که کمی سؤال می‌پرسید! از افتادن سر کلاس هم خیلی می‌ترسد که خب شاید نباید آن‌قدر برایش مهم باشد هر جه باشد او تازه با این مسائل آشنا شده و نباید آن‌قدر همه‌چیز را جدی بگیرد. در قسمت اول دعوایی هم بین آگاتا و ککل اتفاق می‌افتد که بسیار جذاب است و امیدواریم که در ادامه‌ی سریال از این اتفاقات بیشتر بیافتد.
اتفاقی که پس از پخش این سریال در شبکه‌های اجتماعی افتاد این بود که بسیار آن را با هری پاتر مقایسه کردند. بعضی‌ها هم آن‌قدر پیش رفتند که آن را انشعابی برای پول درآوردن از هری پاتر دانستند. اما یادتان نرود که این داستان 23 سال قبل از هری پاتر به بازار آمده بود. بااینکه در نگاه اول دنیای این داستان شبیه به دنیای جادوگری جی کی رولینگ (JK Rowling) به نظر می‌رسد، زمانی که به داستان توجه کنید و در ماجراهایش فرو روید با داستان و دنیای هری پاتر بسیار تفاوت دارد. مؤلف این کتاب، جیل مرفی هم مقایسه داستان‌هایش با هری پاتر را بسیار “حرص ‌درار ” توصیف کرده است.
فهم اینک این سریال برای چه رده سنی و افرادی تهیه‌شده بسیار آسان است. البته هدف تهیه‌کنندگان این سریال جذب بینندگان سال‌های پیش این سریال هم بوده است کسانی که کتاب را خوانده‌اند و با سریال اصلی آن بزرگ‌شده‌اند. پس عجیب نیست که کمی قبل از پخش این مجموعه هنرپیشگان سریال اصلی در برنامه‌های گفتگو محور بریتانیا ظاهر شدند و درباره‌ی سریال صحبت کردند. کلر هیگینز (Clare Higgins) هنرپیشه سابق نقش خانم ککل و کیسی اینسورت (Kacey Ainsworth) هنرپیشه سابق نقش خانم گولت (Miss Gullet) از زمره این افرادند. رادیو تایمز (Radio Times)، مترو (Metro) و گاردین (The Guardian) هم کمی پیش از پخش سریال مقالاتی را به این مجموعه اختصاص دادند.
نظرها در مورد فصل اول این سریال بسیار مثبت بوده، درست است که مشکلاتی هم در داستان و هم در بازی بازیگران وجود دارد اما مطمئناً با پیشرفت سریال و جا افتادن داستان و بازی‌ها این مجموعه سروصدا خواهد کرد و بینندگان مشتاقانه در انتظار قسمت‌های بعدی سریال خواهند نشست. مقایسه آن با سریال اصلی در سال 1998 سخت است اما این سریال هم حتماً پتانسیل تبدیل‌شدن به مجموعه‌ای خوب را دارد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان