باردار شده‌ام موهایم چه خواهند شد؟

پیش از شروع رنگ کردن، مقداری از رنگ را روی چند تار مو و تکه‌ای کوچک از پوست سر امتحان کنید.

باردار شده‌ام موهایم چه خواهند شد؟

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

افزایش رشد موهای سر در بارداری

در 9 ماهه بارداری موهای یک زن در بهترین حالت خود قرار دارد. مو‌ها پر‌پشت‌تر و تار‌های‌شان ضخیم‌تر می‌شود. در واقع، در این ماه‌ها و در دوران شیر‌دهی، میزان ترشح هورمون استروژن افزایش یافته و باعث بروز این تغییرات در موهای سر می‌شود. در حالت عادی برای حفظ بافت موها و ضخامت آنها، موها در یک چرخه زمانی خاص رشد می‌کنند و سپس می‌ریزند؛ اما در 9 ماهه بارداری این چرخه به تاخیر می‌افتد.

در چرخه عادی رشد مو در هر زمان تقریبا 90 درصد از موها فعالانه رشد می‌کنند و در حدود 10 درصد از آنها در فاز «استراحت» به سر می‌برند و رشد آنها متوقف می‌شود.

تغییر بافت موها در حاملگی

بسیاری از زنان می‌گویند که بافت موهای آنها طی بارداری تغییر کرده است؛ به طوری که اگر موهای صاف داشته‌اند، حالا موهایی فرفری دارند و اگر موهای‌شان پیش از حاملگی فرفری و مجعد بوده، حالا صاف شده‌است. همچنین زنانی که موهای‌شان به طور عادی چرب است، از افزایش چربی آن شکایت دارند و کسانی هم که موهای خشک و شکننده داشته‌اند، حالا از خشکی و شکنندگی بیشتر آنها در عذاب هستند.

رنگ کردن مو در دوران بارداری

خوب است بدانید که هر تار مو برای اینکه تغییر رنگ دهد باید مواد شیمیایی موجود در رنگ مو را کامل جذب کند و برای اثر کردن رنگ مو، به ناچار این مواد شیمیایی با پوست سر تماس مستقیم خواهند داشت که می‌توانند توسط جنین جذب شوند. به همین علت اگر موهای خود را در 9 ماه حاملگی رنگ می‌کنید، زود به زود این کار را نکنید و فواصل رنگ کردن‌ را افزایش دهید. بهترین راه برای این کار مشورت با پزشک متخصص است. بسیاری از آنها استفاده از رنگ‌های گیاهی طبیعی را که عاری از مواد شیمیایی هستند، توصیه می‌کنند که حنای خالص یکی از آنهاست.

نکته دیگر راجع به تغییر رنگ مو در بارداری این است که به خاطر تغییرات هورمونی در این دوران، ممکن است آن رنگ مویی که همیشه پیش از بارداری مصرف می‌‌کردید و نتیجه دلخواه را می‌گرفتید، دیگر مانند قبل عمل نکند و رنگ دلخواه شما از آب درنیاید. پس بهتر است به آرایشگری مراجعه کنید که در این کار مهارت کافی دارد و می‌تواند موهای‌ شما را به رنگ دلخواه‌تان درآورد. اگر می‌خواهید موهای‌تان را خودتان در خانه رنگ کنید، ملاحظاتی هستند که حتما باید آنها را رعایت کنید.  حتما در فضایی کار کنید که هوای آن به درستی تهویه می‌شود و قبل از شروع کار حتما دستکش به دست کنید.

پیش از شروع رنگ کردن، مقداری از رنگ را روی چند تار مو و تکه‌ای کوچک از پوست سر امتحان کنید تا مطمئن شوید پوست و موی شما به آن حساسیت ندارد. همچنین، استفاده از رنگ‌های نیمه‌دائم که حاوی مواد شیمیایی کمتری هستند، ترجیح دارد. هنگام خرید رنگ مو مندرجات و ترکیبات روی جعبه را به دقت بخوانید و محصولی را انتخاب کنید که میزان آمونیاک و پراکسید آن کمتر از بقیه باشد.

هرچه رنگ کمتر روی سر بماند بهتر است؛ چون کمتر جذب پوست سر می‌شود و احتمال ایجاد مشکلات بالقوه نیز کاهش خواهد یافت. رنگ مو را بیش از زمان مورد نیاز روی موها نگه ندارید و در آخر موها و پوست سرتان را با آب فراوان کاملا بشویید.

آیا واقعا رنگ کردن مو در دوران بارداری برای جنین خطرناک است؟

مقدار ناچیزی از مواد شیمیایی موجود در رنگ موها جذب سیستم بدن می‌شوند. اگر هنوز درباره مضر یا بی‌خطر بودن این کار برای جنین‌تان شک دارید، خوب است تا پایان سه‌ماهه نخست بارداری که جنین در آن بیشتر از هر زمان دیگری آسیب‌پذیر است، صبر کنید.

درباره رنگ موهای گیاهی

با اینکه گفته می‌شود این نوع رنگ‌ها بی‌خطر هستند و مصرف آنها در حاملگی ترجیح دارد، در ساخت بسیاری از آنها مواد شیمیایی مورد استفاده در رنگ‌های دائم یا نیمه‌دائم و فرآورده‌های آرایشی هم به کار می‌رود.

روی دیگر سکه، تغییرات مو در بارداری

اگر باردار و در انتظار تولد فرزندی هستید و از داشتن موهایی پر‌پشت و زیبا لذت می‌برید، ممکن است از رویش موهای زائد روی نقاطی چون بالای لب، چانه، گونه‌ها، گردن، پشت، سینه‌ها و شکم در عذاب باشید. آندروژن یا هورمون‌های جنسی عامل اصلی رشد این موهای اضافی هستند و افزایش میزان کورتیزون در خون هم به ایجاد این حالت  کمک می‌کند.

زنان باردار معمولا در سه‌ماهه اول حاملگی متوجه رشد این موها می‌شوند. ممکن است این موها در زنانی که پوست تیره‌تر دارند بیشتر قابل مشاهده باشد؛ ولی در زنانی هم که پوستی روشن دارند و بور هستند، این موهای سیاه ظاهر می‌شوند. در برخی افراد هم موهای پاها یا بازوها کلفت‌تر و تیره‌تر می‌شود.

با این موهای زائد چه کنیم؟

کارهایی که می‌توانید برای خلاص شدن از شر این موهای اضافی و ناراحت‌کننده انجام دهید محدود هستند. یادتان باشد که تا پایان حاملگی از کرم‌های موبر استفاده نکنید. در عوض، می‌توانید آنها را با موچین بردارید یا اینکه از مومک استفاده کنید.

به خاطر افزایش جریان گردش خون در این 9 ماه، پوست شما حساس‌تر شده و اگر از مواد شیمیایی گوناگون و قوی برای از بین بردن موها استفاده کنید، ممکن است به آنها واکنش حساسیتی دهد و حتی روی جنین شما تاثیر منفی بگذارد. اگر پس از زایمان این موهای زائد همچنان باقی ماندند و از بین نرفتند، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان